28 marca 2024

Znajdź podobny przedmiot do mojego

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem różnic i podobieństw między obiektami

 

Kluczowe pojęcia: różnice i podobieństwa

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • podawać różnice i podobieństwa obiektów

 

Materiały

  • różne, znane dzieciom przedmioty

 

O matematyce

       Klasyfikowanie jest jednym ze sposobów na porządkowanie rzeczywistości. Polega na dostrzeżeniu cechy lub cech, a następnie posegregowaniu obiektów według tych właśnie cech.

    Dziecko klasyfikuje zanim przyjdzie do przedszkola. Już niemowlę intuicyjnie rozpoznaje przedmioty lub sytuacje w jakiś sposób do siebie podobne - to się nadaje do ssania, a to nie. Roczne dziecko wskazuje jednakowe przedmioty. Wcześnie klasyfikuje przedmioty na ładne (cacy) i brzydkie (be). Uczy się, że jedne przedmioty należą do mamy, a inne do taty (klasyfikacja ze względu na przynależność). I jak babcia dla żartów zakłada kapcie dziadka, to głośno protestuje. Wie, że do lodówki raczej nie wkłada się piłki, za to można wstawić do niej mleko (klasyfikowanie ze względu na miejsce występowania). Dziecko z koszyka, w którym są różne zabawki wybiera te przedstawiające zwierzęta.

    Żeby dziecko klasyfikowało musi dostrzegać różne cechy obiektów. Są to cechy jawne, widoczne na „pierwszy rzut oka", takie jak kolor, wielkość, kształt. A też cechy niejawne, takie których nie widać „na pierwszy rzut oka“: przynależność, miejsce występowania, zastosowanie itp

   

   W zadaniu dzieci szukają podobieństw między przedmiotami.

 

  Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • Usiądź z małą grupką dzieci. Na środku połóż przedmioty.

  • Wybierz jeden z przedmiotów. Pokaż go dzieciom i opisz - podaj wielkość, kolor, kształt, zastosowanie, dźwięk jaki wydaje itp.

  • Poproś dzieci, aby wybrały przedmiot, który jest jakoś podobny do twojego.

  • Wyjaśniają, dlaczego wybrały taki przedmiot, jak on jest podobny do twojego przedmiotu.

  • Każde dziecko bierze jeden przedmiot.

  • Połącz dzieci w pary.

  • Dzieci patrzą na swoje przedmioty i znajdują podobieństwa między nimi. A czym się one od siebie różnią?

 

   Adaptacja 

  • Jeśli dziecko ma kłopot z dostrzeżeniem różnic czy podobieństw, zacznij opis na przykład tak: Ten miś ma kokardkę. A czy tamten miś ma kokardkę?/ Oba misie mają uszy? Co jeszcze mają wspólnego?

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
  • podają różnice i podobieństwa między dwoma przedmiotami

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder