Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem różnic i podobieństw między obiektami
Kluczowe pojęcia: różnice i podobieństwa
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
podawać różnice i podobieństwa obiektów
Materiały
różne, znane dzieciom przedmioty
O matematyce
Klasyfikowanie jest jednym ze sposobów na porządkowanie rzeczywistości. Polega na dostrzeżeniu cechy lub cech, a następnie posegregowaniu obiektów według tych właśnie cech.
Dziecko klasyfikuje zanim przyjdzie do przedszkola. Już niemowlę intuicyjnie rozpoznaje przedmioty lub sytuacje w jakiś sposób do siebie podobne - to się nadaje do ssania, a to nie. Roczne dziecko wskazuje jednakowe przedmioty. Wcześnie klasyfikuje przedmioty na ładne (cacy) i brzydkie (be). Uczy się, że jedne przedmioty należą do mamy, a inne do taty (klasyfikacja ze względu na przynależność). I jak babcia dla żartów zakłada kapcie dziadka, to głośno protestuje. Wie, że do lodówki raczej nie wkłada się piłki, za to można wstawić do niej mleko (klasyfikowanie ze względu na miejsce występowania). Dziecko z koszyka, w którym są różne zabawki wybiera te przedstawiające zwierzęta.
Żeby dziecko klasyfikowało musi dostrzegać różne cechy obiektów. Są to cechy jawne, widoczne na „pierwszy rzut oka", takie jak kolor, wielkość, kształt. A też cechy niejawne, takie których nie widać „na pierwszy rzut oka“: przynależność, miejsce występowania, zastosowanie itp
W zadaniu dzieci szukają podobieństw między przedmiotami.
Praca nad zadaniem forma: mała grupa
Usiądź z małą grupką dzieci. Na środku połóż przedmioty.
Wybierz jeden z przedmiotów. Pokaż go dzieciom i opisz - podaj wielkość, kolor, kształt, zastosowanie, dźwięk jaki wydaje itp.
Poproś dzieci, aby wybrały przedmiot, który jest jakoś podobny do twojego.
Wyjaśniają, dlaczego wybrały taki przedmiot, jak on jest podobny do twojego przedmiotu.
Każde dziecko bierze jeden przedmiot.
Połącz dzieci w pary.
Dzieci patrzą na swoje przedmioty i znajdują podobieństwa między nimi. A czym się one od siebie różnią?
Adaptacja
Jeśli dziecko ma kłopot z dostrzeżeniem różnic czy podobieństw, zacznij opis na przykład tak: Ten miś ma kokardkę. A czy tamten miś ma kokardkę?/ Oba misie mają uszy? Co jeszcze mają wspólnego?
Ocena
podają różnice i podobieństwa między dwoma przedmiotami
A website created in the WebWave website builder