Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z rozszerzaniem kolekcji
Kluczowe pojęcia: rozszerzanie kolekcji
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
rozszerzać kolekcje;
liczyć;
sumować dwa zbiory
.
Materiały
różne zielone przedmioty
O matematyce
W klasyfikowaniu ważny jest proces rozszerzania. Dzieci określają, jakie jeszcze inne obiekty pasują do utworzonej kolekcji. Nie ograniczaj klasyfikowania do tworzenia wyłącznie zbiorów o określonej liczbie elementów. Zachęcaj dzieci do rozszerzania zbioru o kolejne elementy, które do niego pasują. Zrobiliśmy kolekcję zielonych przedmiotów, ale przecież jest znacznie więcej zielonych przedmiotów - są w innych częściach przedszkola, są w ogrodzie przedszkolnym, w domach dzieci itp.
Dzieci uczą się dołączać do kolekcji (zbioru) przedmiotów, inne przedmioty, które spełniają warunek utworzenia kolekcji (do kolekcji „słodycze” można dołączyć czekoladę). Przedszkolaki nazywają kolekcję (zbiór) przedmiotów. Dokładają do tej kolekcji (dołączają do zbioru) kolejne przedmioty, które do niej pasują. Liczą ile przedmiotów było najpierw; ile dołożyły; ile jest razem. W ten sposób przygotowują się do zrozumienia pojęcia dodać.
Proces rozszerzania kolekcji (zbioru) wskazuje na to, że można do danej kolekcji dokładać kolejne obiekty, które do niej pasują. Kolekcje otwarte można rozszerzać, czasami w nieskończoność - do zbioru zielonych przedmiotów można dokładać inne zielone przedmioty.
W zadaniu dzieci szukają różne zielone przedmioty.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Usiądź z dziećmi w kręgu na dywanie.
Połóż na dywanie różne zielone przedmioty. Nazwij je razem z dziećmi.
Policzcie zielone przedmioty.
Dzieci szukają w sali innych zielonych przedmiotów. Kładą je obok przedmiotów, które wcześniej położyłaś. Nazywają zielone przedmioty, które przyniosły. Liczą, ile znalazły przedmiotów. Dokładają je do przedmiotów przyniesionych przez ciebie i liczą wszystkie razem.
Na dywanie leżą różne zielone przedmioty. Zapytaj: Jakie znacie jeszcze inne zielone przedmioty, których nie ma w sali, a są na przykład w waszych domach?
Adaptacja
Stwórz zbiór przedmiotów, a dzieci dołączają do niego kolejne pasujące przedmioty z sali, a też mówią jakie inne obiekty pasowałyby di tej kolekcji:
kolekcja okrągłych przedmiotów;
kolekcja przedmiotów z dziurką;
kolekcja przedmiotów w kropki (paski, cętki);
kolekcja miękkich przedmiotów;
kolekcja przedmiotów z uchem;
kolekcja przedmiotów z kołami.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
określają, jakie elementy pasują do kolekcji zielonych przedmiotów;
liczą zielone przedmioty i określają, ile ich jest;
łączą dwa zbiory zielonych przedmiotów i określają ile ich razem jest.
A website created in the WebWave website builder