28 marca 2024

Zginął miś!

Dla kogo? Dla młodszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z intuicyjnym korzystaniem z przestrzeni

Kluczowe pojęcia: intuicje związane z orientacją w przestrzeni

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • korzystać z intuicyjnego rozumienia drog, odległości i kierunków.

 

Materiały

  • miś

  • różne materiały do utworzenia toru przeszkód

 

O matematyce

   Najpierw dzieci używają określeń: w, na i pod oraz w górę i w dół. Początkowo odnoszą je do wykonywanych czynności. Na przykład na początkowo nie odnoszą do sytuacji, w której jeden przedmiot znajduje się na drugim, a jedynie do czynności układania jednego przedmioty na drugi (Kładę łyżkę na stole).

    Następnie uczą się pojęć związanych z bliskością: obok i pomiędzy. Potem pojęć  przed i za. Znacznie później korzystają z określeń lewo i prawo. Przez wiele lat są źródłem zamieszania.

   Od wczesnych lat swojego życia dziecko osłuchuje się z pojęciami związanymi z przestrzenią. Język też wpływa na proces uczenia się pojęć przestrzennych, podkreśla pewne przedwerbalne pojęcia przestrzenne, co może prowadzić do powstania nowych pojęć przestrzennych. Dzieci, które słyszą konkretne etykiety przestrzenne, na przykład podczas zabawy (Kładę to na/w/pod pudełkiem), lepiej odnajdują przedmioty niż dzieci, które słyszą ogólne odniesienie do lokalizacji (Kładę to tutaj).

 

W zadaniu dzieci pokonują różne przeszkody, na różne sposoby.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

 

  • Gdzieś na placu zabawa zginął miś. Powiedz dzieciom, że pójdziecie poszukać misia.

  • Wcześniej schowaj misia i ustaw przeszkody, które dzieci będą musiały pokonać. Na przykład:

    • przejście pod niskim drzewem,

    • konar drzewa, nad którym trzeba przejść,

    • ławka, którą trzeba obejść,

    • pachołki drogowe, pomiędzy którymi trzeba przejść,

    • tunel przez który trzeba przejść itp.

  • Powiedz dzieciom, że wiesz gdzie jest miś i zaprowadzisz je do niego.

  • Idźcie, na przykład gęsiego. Kiedy dojdziecie do przeszkody, to poinstruuj przedszkolaki, jak ją trzeba pokonać. 

  • Do użycia określeń związanych z przestrzenią, wykorzystaj też miejsce, w którym schowałaś misia. Kiedy do niego dojdziecie, możesz powiedzieć:

    • Miś jest na tym drzewie. Musicie stanąć na palcach, żeby po niego sięgnąć.

    • Miś jest pod tym krzakiem. Ktoś musi wejść na kolanach pod krzak.

    • Miś jest w tym dole. Jak go stamtąd wydostaniemy?

    • Miś jest za płotem. Znajdźcie miejsce, w którym możecie przejść na drugą stronę płotu.

  • To dobre zadanie do ćwiczenia motoryki dużej.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

 

  • rozumieją różne określenia związane z przestrzenia,

  • pokonują przeszkody.

 

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder