28 marca 2024

Zgadnij moją regułę

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z definiowaniem kolekcji

Kluczowe pojęcia: definiowanie kolekcji

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • porządkować obiekty w kolekcje według jawnych cech;

  • definiować kolekcje;

  • wskazywać obiekty, które nie pasują do danej kolekcji

.

Materiały

  • różne przedmioty do klasyfikowania: klocki, koraliki, kartoniki o różnych kształtach, guziki, samochodziki, nakrętki itp.

  • pętle/pudełka

 

O matematyce

  Klasyfikowanie prowadzi do uogólnień, co jest niezbędne do konstruowania pojęć. Dziecko bawi się piłkami, je kulki lodów, gra w gry na telefonie z kulkami, lepi śnieżki, bawi się w basenie z piłeczkami. Dorosły łączy kształt z nazwą: piłka, kulka lodów, kulki w grze, śnieżka, piłeczka mają kształt kuli. Tak dziecko zaczyna konstruować pojęcie kula.

    Klasyfikowanie związane jest z rozumieniem i tworzeniem definicji pojęć oraz odróżnianiem jednych pojęć od drugich:

  • wyróżniamy cechy istotne dla danego pojęcia - dokonujemy jego analizy; każdy pies ma 4 łapy, uszy, potrafi szczekać;

  • odróżniamy cechy istotne od nieistotnych - porównywanie; psy są małe i duże, długie i krótsze, mają różne ubarwienie, różne są też ich ogony;

  • odrywamy cechy istotne od kontekstu w jakim występują - abstrahowanie; psy mogą chodzić na smyczy, mogą biegać, leżeć na kanapie albo w swoim kojcu, na początku są szczeniakami, a potem dorastają;

  • łączymy w jedno wszystko co wiemy o danym pojęciu - synteza; dzieci poznają psy, kiedy je obserwują, głaszczą, bawią się z nimi, czytają opowiadania o psach, oglądają psy w kreskówkach; 

  • odnosimy wiedzę do całej klasy obiektów - uogólnianie; to czego dowiedziały się o jednym psie dzieci uogólniają na całą klasę psów.

 

   W zadaniu dzieci obserwując jak dorosły sortuje klocki, określają zasadę klasyfikowania.

 

  Praca nad zadaniem       forma: małe grupy

  • Usiądź z grupką dzieci przy stoliku. Pokaż dzieciom klocki o różnych kształtach. Zwróć ich uwagę na kolor, wielkość, kształt, grubość itp.

  • Powiedz, aby uważnie obserwowały, jak będziesz porządkowała klocki według „tajnej reguły“ .

  • Posortuj kształty według jakieś cechy - możesz wkładać je do pętli, pudełek, albo po prostu kłaść w stosie.

  • Poproś dzieci, aby po cichu („w głowach”) zastanowiły się według jakiej cechy klasyfikujesz klocki. Na przykład: w jednej grupie umieść koła, a w drugiej kwadraty, albo w jednej grupie małe figury, a w drugiej duże.

  • Sortuj kształty pojedynczo. Po umieszczeniu kilku klocków, weź do ręki kolejny. Trzymaj go i z zakłopotaną miną zapytaj dzieci, gdzie masz go umieścić. Dlaczego myślą, że właśnie tutaj?

  • Po posortowaniu wszystkich klocków zapytaj dzieci, czy znają zasadę sortowania.

  • Powtórz z innymi kształtami i nowymi zasadami.

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • Skąd wiedzieliście do której grupy pasuje klocek? Jak to można ustalić?

 

Adaptacja 

  • Dzieci działają w parze. Jedno z nich sortuje klocki, a drugie określa według jakiej zasady poklasyfikowało klocki.

  • Zacznij od prostych cech, na przykład koloru. Weź sześcienne klocki w różnych kolorach. Zacznij rozkładać je: osobno czerwone, osobno zielone, niebieskie i żółte. Modeluj, podpowiada, zadawaj naprowadzające pytania, na przykład: A ten klocek gdzie mam włożyć?... Chyba tutaj. Tu są żółte klocki i ten klocek jest żółty.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • określają, do której kolekcji pasuje dany element;

  • wyjaśniają, dlaczego do tej właśnie kolekcji pasuje dany element;

  • nazywają utworzone kolekcje.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder