Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od siebie
Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od siebie
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
wskazywać kierunki w przestrzeni od siebie
Materiały
nie są potrzebne
O matematyce
Dzieci i dorośli mają wiele trudności z rozpoznawaniem strony prawej i lewej. Strony góra i dół są proste do wskazania, gdyż pomaga w tym wyprostowana postawa człowieka. Góra jest tam gdzie głowa, gdzie sufit, a dół tam gdzie nogi, gdzie podłoga.
Dzieci nie mają też problemu ze stronami przód i tył. Z przodu człowiek ma brzuch, do przodu zazwyczaj patrzy, a z tyłu ma plecy, czasami tylko zerka do tyłu.
Rozpoznawanie stron prawa i lewa jest trudniejsze, gdyż nie pomaga w tym orientacja w schemacie własnego ciała. Trzeba skorzystać z innych koncepcji poznawczych, które rozwijają się powoli. Większość sześciolatków kojarzy już odpowiednio strony prawa i lewa z własnymi częściami ciała. Za około rok większość tych dzieci poprawnie identyfikować będzie strony prawa - lewa od innych osób stojących do nich tyłem, ale mogą mieć jeszcze kłopoty z wyróżnianiem stron prawa - lewa, gdy osoba stoi do nich przodem. Częściej i dłużej utrzymują się błędy związane z obrazem lustrzanym. Wynika z tego, że sześciolatki mogą mieć jeszcze duże trudności ze wskazywaniem i nazywaniem stron prawa - lewa od siebie i od drugiej osoby. Nie jest to niczym niezwykłym i niepokojącym.
W zadaniu dzieci wykonują ruchy przy muzyce.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Proponuj dzieciom ruchy do wierszy, rymowanek, piosenek, w tekście których pojawiają się nazwy części ciała i nazwy kierunków.
Może być to na przykład dobrze znana w krajach anglojęzycznych piosenka Hokey Pokey.
Zademonstruj ruchy. Postępuj zgodnie z instrukcjami podanymi w słowach piosenki. Możesz sama śpiewać albo skorzystać z nagrania.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
wykonują ruchy określone w słowach piosenki.
A website created in the WebWave website builder