Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z konstruowaniem rytmów o tej samej strukturze z różnych materiałów
Kluczowe pojęcia: układanie różnych rytmów o tej samej strukturze
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
opisywać rytm ułożony z figur;
konstruować rytmy o tej samej strukturze z różnych materiałów.
Materiały
dwie kartki z dwoma szeregami kół do pokolorowania, szeregi narysowane wzdłuż dłuższego brzegu kartki
kredki, kartki
stempelki na przykład z figurami geometrycznymi
O matematyce
Opisywanie wzorów za pomocą liter pomaga dzieciom zapamiętać i połączyć ten sam wzór, skonstruowany przy użyciu różnych materiałów. Na przykład: mamy rytm ułożony z klocków: czerwony klocek - czerwony klocek - niebieski klocek - czerwony - czerwony - niebieski - czerwony - czerwony - niebieski. I mamy rytm ułożony z zabawek: miś - miś - piłka - miś - miś - piłka - miś, - miś - piłka. Oba możemy opisać jako: AAB. Najlepiej zrobić to tak: opisz rytm, wskazują kolejne elementy miś - miś - lalka - miś - miś - lalka - miś - miś - lalka i szybko ten sam rytm, wskazując elementy, opisz literami A - A - B - A - A - B - A - A - B. Nazywaj literami wzór, od dzieci tego nie oczekuj.
W zadaniu dzieci kolorują koła tak, żeby tworzyć rytmy o tej samej strukturze.
.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
Dzieci siedzą przy stolikach, mają dwie kartki. Na każdej są narysowane wzdłuż dłuższego boku dwa szeregi kół. Mają też kredki.
Narysuj na tablicy rząd kół.
Pokoloruj pierwszych sześć kół: żółty - żółty - zielony - żółty - żółty - zielony.
Zapytaj dzieci czy wiedzą jak pokolorować następne koła. Posłuchaj rad i pokoloruj jeszcze trzy, tak żeby rytm miał „gotowe” trzy ogniwa.
Opisz z dziećmi rytm, posługując się nazwami kolorów.
Dzieci kolorują swoje koła zgodnie z zaproponowanym przez ciebie rytmem.
Narysuj na tablicy drugi szereg kół pod pokolorowanymi kołami.
W nowym szeregu kół zastąp kolor żółty kolorem czerwonym.
Pokoloruj dwa pierwsze ogniwa: czerwony - czerwony - zielony - czerwony - czerwony - zielony.
Opisz razem z dziećmi rytm posługując się kolorami kół.
Dziecko tak samo koloruje szereg swoich kół.
Daj dziecku drugą kartkę z kołami.
Zetrzyj tablicę i narysuj nowy szereg kół.
Pokoloruj koła: czerwony - zielony - zielony - czerwony - zielony - zielony. Dziecko koloruje koła na swojej kartce w ten sam sposób co ty.
Opisuje rytm posługując się nazwami kolorów.
Zaproponuj, żeby zmieniło kolor zielony na niebieski.
Dziecko samo próbuje wykonać zadanie.
Kiedy dzieci będą zbliżały do końca zadania, pokoloruj koła na tablicy. Opiszcie rytm.
Refleksja
Zapytaj:
Adaptacja
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
opisują rytm ułożony z kół w różnych kolorach;
kolorują koła, żeby otrzymać rytmy o tej samej strukturze.
.
A website created in the WebWave website builder