14 marca 2024

Zamień zielone koło na czerwone koło

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z konstruowaniem rytmów o tej samej strukturze z różnych materiałów

 

Kluczowe pojęcia: układanie różnych rytmów o tej samej strukturze

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • opisywać rytm ułożony z figur;

  • konstruować rytmy o tej samej strukturze z różnych materiałów.

 

Materiały

  • dwie kartki z dwoma szeregami kół do pokolorowania, szeregi narysowane wzdłuż dłuższego brzegu kartki 

  • kredki, kartki

  •  stempelki na przykład z figurami geometrycznymi

 

 

O matematyce

  Opisywanie wzorów za pomocą liter pomaga dzieciom zapamiętać i połączyć ten sam wzór, skonstruowany przy użyciu różnych materiałów. Na przykład: mamy rytm ułożony z klocków: czerwony klocek - czerwony klocek - niebieski klocek - czerwony - czerwony - niebieski - czerwony - czerwony - niebieski. I mamy rytm ułożony z zabawek: miś - miś - piłka - miś - miś - piłka - miś, - miś - piłka. Oba możemy opisać jako: AAB. Najlepiej zrobić to tak: opisz rytm, wskazują kolejne elementy miś - miś - lalka - miś - miś - lalka - miś - miś - lalka i szybko ten sam rytm, wskazując elementy, opisz literami A - A - B - A - A - B - A - A - B. Nazywaj literami wzór, od dzieci tego nie oczekuj.

 

   W zadaniu dzieci kolorują koła tak, żeby tworzyć rytmy o tej samej strukturze.

.

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Dzieci siedzą przy stolikach, mają dwie kartki. Na każdej są narysowane wzdłuż dłuższego boku dwa szeregi kół. Mają też kredki.

  • Narysuj na tablicy rząd kół.

  • Pokoloruj pierwszych sześć kół: żółty - żółty - zielony - żółty - żółty - zielony.

  • Zapytaj dzieci czy wiedzą jak pokolorować następne koła. Posłuchaj rad i pokoloruj jeszcze trzy, tak żeby rytm miał „gotowe” trzy ogniwa.

  • Opisz z dziećmi rytm, posługując się nazwami kolorów.

  • Dzieci kolorują swoje koła zgodnie z zaproponowanym przez ciebie rytmem.

  • Narysuj na tablicy drugi szereg kół pod pokolorowanymi kołami.

  • W nowym szeregu kół zastąp kolor żółty kolorem czerwonym.

  • Pokoloruj dwa pierwsze ogniwa: czerwony - czerwony - zielony - czerwony - czerwony - zielony.

  • Opisz razem z dziećmi rytm posługując się kolorami kół.

  • Dziecko tak samo koloruje szereg swoich kół.

  • Daj dziecku drugą kartkę z kołami.

  • Zetrzyj tablicę i narysuj nowy szereg kół.

  • Pokoloruj koła: czerwony - zielony - zielony - czerwony - zielony - zielony. Dziecko koloruje koła na swojej kartce w ten sam sposób co ty.

  • Opisuje rytm posługując się nazwami kolorów.

  • Zaproponuj, żeby zmieniło kolor zielony na niebieski.

  • Dziecko samo próbuje wykonać zadanie.

  • Kiedy dzieci będą zbliżały do końca zadania, pokoloruj koła na tablicy. Opiszcie rytm.

 

Refleksja 

Zapytaj:

  • Czy wzory z kół są takie same? W czym są do siebie podobne, a czym się od siebie różnią?

 

 

Adaptacja 

  • Zmiana w rytmie może polegać na zamianie kształtu. Na przykład dzieci dostają kartki z rytmem: koło - koło - kwadrat - koło - koło - kwadrat - koło - koło - kwadrat. Z pomocą stempelków kontynuują rytm. A potem pod tym rytmem tworzą nowy, zamieniając kwadrat na trójkąt. Czyli będą stemplowały: koło - koło - trójkąt - koło - koło - trójkąt - koło - koło - trójkąt itd.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • opisują rytm ułożony z kół w różnych kolorach;

  • kolorują koła, żeby otrzymać rytmy o tej samej strukturze.

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder