14 marca 2024

Zamień truskawkę na gwiazdkę

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z konstruowaniem rytmów o tej samej strukturze z różnych materiałów

 

Kluczowe pojęcia: układanie różnych rytmów o tej samej strukturze

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • opisywać rytm ułożony z przedmiotów;

  • konstruować rytmy o tej samej strukturze z różnych materiałów.

 

Materiały

  • różne liczmany

 

 

O matematyce

  Opisywanie wzorów za pomocą liter pomaga dzieciom zapamiętać i połączyć ten sam wzór, skonstruowany przy użyciu różnych materiałów. Na przykład: mamy rytm ułożony z klocków: czerwony klocek - czerwony klocek - niebieski klocek - czerwony - czerwony - niebieski - czerwony - czerwony - niebieski. I mamy rytm ułożony z zabawek: miś - miś - piłka - miś - miś - piłka - miś, - miś - piłka. Oba możemy opisać jako: AAB. Najlepiej zrobić to tak: opisz rytm, wskazują kolejne elementy miś - miś - lalka - miś - miś - lalka - miś - miś - lalka i szybko ten sam rytm, wskazując elementy, opisz literami A - A - B - A - A - B - A - A - B. Nazywaj literami wzór, od dzieci tego nie oczekuj.

 

   W zadaniu dzieci układają rytm o tej samej strukturze z różnych materiałów, a ty opisujesz rytmy też za pomocą liter.

.

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Ułóż z liczmanów prosty rytm, na przykład: truskawka, truskawka, lizak, lizak - truskawka, truskawka, lizak, lizak - truskawka, truskawka, lizak, lizak.

  • Opisz go: truskawka, truskawka, lizak, lizak, truskawka, truskawka, lizak, lizak, truskawka, truskawka, lizak, lizak.

  • Dzieci z liczmanów układają taki sam rytm jak twój.

  • Opisują go słowami

  • .Pod każdą truskawką kładą gwiazdkę, a pod każdym lizakiem jabłko. Opisuje oba ułożone rytmy.

  • Zapytaj czym się one od siebie różnią, a w czym są podobne.

 

Refleksja 

Zapytaj:

  • Czy ułożone przez was rytmy są takie same? W czym są do siebie podobne, a czym się od siebie różnią?

 

 

Adaptacja 

  • Proponuj wiele tego typu doświadczeń. Układaj rytmy z różnych liczmanów. Proponuj rytmy o coraz bardziej skomplikowanej strukturze.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • opisują słowami rytmy ułożone z przedmiotów;

  • konstruują rytmy o tej samej strukturze, ale zbudowane z różnych przedmiiotów.

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder