Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z konstruowaniem rytmów o tej samej strukturze z różnych materiałów
Kluczowe pojęcia: układanie różnych rytmów o tej samej strukturze
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
opisywać rytm ułożony z przedmiotów;
konstruować rytmy o tej samej strukturze z różnych materiałów.
Materiały
różne liczmany
O matematyce
Opisywanie wzorów za pomocą liter pomaga dzieciom zapamiętać i połączyć ten sam wzór, skonstruowany przy użyciu różnych materiałów. Na przykład: mamy rytm ułożony z klocków: czerwony klocek - czerwony klocek - niebieski klocek - czerwony - czerwony - niebieski - czerwony - czerwony - niebieski. I mamy rytm ułożony z zabawek: miś - miś - piłka - miś - miś - piłka - miś, - miś - piłka. Oba możemy opisać jako: AAB. Najlepiej zrobić to tak: opisz rytm, wskazują kolejne elementy miś - miś - lalka - miś - miś - lalka - miś - miś - lalka i szybko ten sam rytm, wskazując elementy, opisz literami A - A - B - A - A - B - A - A - B. Nazywaj literami wzór, od dzieci tego nie oczekuj.
W zadaniu dzieci układają rytm o tej samej strukturze z różnych materiałów, a ty opisujesz rytmy też za pomocą liter.
.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
Ułóż z liczmanów prosty rytm, na przykład: truskawka, truskawka, lizak, lizak - truskawka, truskawka, lizak, lizak - truskawka, truskawka, lizak, lizak.
Opisz go: truskawka, truskawka, lizak, lizak, truskawka, truskawka, lizak, lizak, truskawka, truskawka, lizak, lizak.
Dzieci z liczmanów układają taki sam rytm jak twój.
Opisują go słowami
.Pod każdą truskawką kładą gwiazdkę, a pod każdym lizakiem jabłko. Opisuje oba ułożone rytmy.
Zapytaj czym się one od siebie różnią, a w czym są podobne.
Refleksja
Zapytaj:
Czy ułożone przez was rytmy są takie same? W czym są do siebie podobne, a czym się od siebie różnią?
Adaptacja
Proponuj wiele tego typu doświadczeń. Układaj rytmy z różnych liczmanów. Proponuj rytmy o coraz bardziej skomplikowanej strukturze.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
opisują słowami rytmy ułożone z przedmiotów;
konstruują rytmy o tej samej strukturze, ale zbudowane z różnych przedmiiotów.
.
A website created in the WebWave website builder