14 marca 2024

Zamień koła na dźwięki

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z przekładaniem rytmów ułożonych z przedmiotów na rytmy z ruchów

 

Kluczowe pojęcia: przekładanie rytmów ułożonych z przedmiotów na rytmy z ruchów

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • przedstawiać rytm z przedmiotów za pomocą rytmu z ruchów

  • przestrzegać ustalonych zasad - na jaki ruch zamieniamy dany kolor

 

Materiały

  • kartki z narysowanymi kołami

  • stoły

  • taśma klejąca

  • muzyka

 

 

O matematyce

      Najtrudniejsze ze wszystkich rodzajów zadań z rytmami są zadania na uogólnianie rytmów, czyli przekładanie ich z jednej reprezentacji na inną. Utwórz rytm z naprzemiennych kolorów klocków, na przykład czerwonego i zielonego. Poproś dziecko, aby ułożyło pod spodem podobny rytm, ale niech zielone klocki zamieni na niebieskie. Kiedy dziecko skończy, zapytaj: Porównaj oba układy klocków. Czym się różnią? A czym są do siebie podobne? Możesz użyć innych atrybutów zamiast kolorów.

 

   W zadaniu dzieci zamieniają koła w różnym kolorze na dźwięki.

.

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Złącz kilka stolików. Naklej na nich 6 kartek. Jedna obok drugiej. Na kartkach narysuj koła. Przygotuj rytmiczny podkład muzyczny.

 

 

  • Włącz muzykę.

  • Stań po jednej stronie stołu, dziecko po drugiej. Zamieniaj koła na ruchy. Dziecko patrzy, co robisz i dołącza się do Ciebie. Każdemu kolejnemu dziecku możesz proponować inne zestawy ruchów, na przykład:

    • koła czerwone - wolniejsze uderzenia o stół, koła zielone - szybsze uderzenia o stół

    • koła czerwone - pstrykanie, koła zielone - uderzanie o stół;

    • koła czerwone - uderzenia o uda, koła zielone - uderzanie o stół.

  • Zaproponuj inny zestaw kropek.

 

 

Refleksja 

  • Zapytaj dzieci:

    • Czy pamiętacie na jaki ruch Jaś zamienił zielone koło? A na jaki Kasia? 

    • Popatrzcie co robię - dwa razy podskocz, trzy razy klaśnij - powtórz co najmniej trzy razy. Na jaki ruch zamieniłam czerwone kółka? A na jaki zielony? Jak to ustaliliście?

 

 

Adaptacja 

  • Zacznij od prostszego rytmu o ogniwie AB, a następnie proponuj coraz trudniejsze rytmy.

  • Wyraźnie, kilka razy wyjaśnij, co ma robić dziecko.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • przestrzegają zasad, na jakie umówili się z dorosłym;
  • konstruują z ruchów rytmy o tej samej strukturze co rytm ułożony z kółek w różnym kolorze.

 

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder