28 marca 2024

Zabawki wewnątrz i na zewnątrz pętli

Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od przedmiotu

Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od przedmiotu

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać i nazywać kierunki od przedmiotu;
  • posługiwać się pojęciami: wewnątrz, na zewnątrz;
  • liczyć;
  • porównywać liczebności zbiorów

 

Materiały dla każdej pary

  • guma do skakania (lub pudełko)

  • 3 małe samochodziki i 3 małe misie (lub inne zabawki)

 

O matematyce

    Pierwsze doświadczenia z orientacją w przestrzeni nauczyciel(ka) organizuje w najbliższej przestrzeni dzieci, po której poruszają się, którą opisują. Działając z rzeczywistymi przedmiotami, ustanawiają relacje przestrzenne: blisko, daleko, w, z, nad, pod, przed, obok, wewnątrz, na zewnątrz, pomiędzy itp. Potem wyprowadzają i nazywają kierunki od siebie, następnie od drugiej osoby (która najpierw usytuowana jest tyłem do dziecka, potem przodem i bokiem), od przedmiotu, na kartce papieru, na rysunku. Ważne jest, aby na początku do zadań stosować przedmioty z wyraźnie zaznaczonym przodem i tyłem. Do takich przedmiotów należy krzesło, telewizor, szafa. Szczególnie jest to istotne wtedy, gdy dziecko uczy się używać określeń: przed, za oraz lewa - prawa.

    Bardzo trudne jest wyprowadzanie kierunków w przestrzeni od przedmiotu. Wynika to z tego, że jedne przedmioty mają wyraźnie zaznaczony przód i tył (na przykład krzesło), a inne nie mają (na przykład piłka). Jeżeli przedmiot ma wyraźnie zaznaczony przód i tył, to lewa i prawa strona jest stała, bez względu na to, jak umiejscowieni jesteśmy w stosunku do tego przedmiotu. Jeżeli przedmiot nie ma wyraźnie zaznaczonego przodu i tyłu, to w danej chwili przekładamy schemat własnego ciała na przedmiot - moja prawa strona i prawa strona przedmiotu.

    Dzieci uczą się posługiwać pojęciami: wewnątrz i na zewnątrz. Umieszczają przedmioty na zewnątrz pętli (pudełka), a potem wewnątrz pętli (pudełka). To podstawowe umiejętności związane z orientacją w przestrzeni. Ich zrozumienie jest potrzebne dziecku nie tylko w codziennych czynnościach, ale też na przykład w posługiwaniu się pojęciami geometrycznymi, czy w klasyfikowaniu (elementy zbioru są wewnątrz pętli, a te które nie należą do zbioru są na zewnątrz pętli).

W zadaniu dzieci układają przedmioty wewnątrz i na zewnątrz pętli.

 

Praca nad zadaniem       forma: pary

  • Dzieci działają w parach. Każda para ma gumę do skakania, 3 małe samochodziki oraz 3 małe misie. Mogą działać przy stolikach lub na dywanie. Potrzebują tyle miejsca, żeby móc ułożyć z gumy pętlę.
  • Działaj w parze z wybranym dzieckiem, tak żeby pozostali mogli obserwować, jak radzicie sobie z zadaniem.
  • Dzieci układają z gumy pętlę. Samochodziki i misie wkładają do pętli. Powiedz, że zabawki są wewnątrz pętli. Wyjmują samochodziki. Określ, że samochodziki są na zewnątrz pętli.
  • Rozdzielają zabawki - kilka wkładają do pętli, a pozostałe kładą obok pętli. Chodź pomiędzy parami i pytaj:
    • Jakie zabawki są wewnątrz pętli?
    • Jakie zabawki są na zewnątrz pętli?
  • Dzieci kładą wszystkie zabawki obok pętli. Liczą i zapamiętują ile jest samochodzików, a ile misiów. Wkładają wszystkie misie do pętli. Zapytaj:
    • Jakie zabawki są wewnątrz pętli?
    • Ile zabawek jest wewnątrz pętli?
    • Jakie zabawki są na zewnątrz pętli?
    • Ile zabawek jest na zewnątrz pętli?
    • Czy więcej zabawek jest wewnątrz czy na zewnątrz pętli?
 
Adaptacja 
  • Przeprowadź zadanie indywidualnie z dzieckiem. Stan obok niego i razem z nim wykonuj polecenia.
  • Zamiast zabawek dzieci wkładają do pętli inne przedmioty, na przykład: klocki, kredki, liczmany, kasztany i żołędzie, guziki.
  • Pętle możecie zastąpić pudełkiem.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • umieszczają zabawki wewnątrz i na zewnątrz pętli;
  • posługują się pojęciami: wewnątrz i na zewnątrz;
  • liczą zabawki i określają ile ich jest;
  • dowolną metodą ustalają, czy więcej/mniej zabawek jest wewnątrz czy na zewnątrz pętli.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder