28 marca 2024

Zabawa w listonosza

Dla kogo? Dla najmłodszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z intuicyjnym korzystaniem z przestrzeni

Kluczowe pojęcia: intuicje związane z orientacją w przestrzeni

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • korzystać z intuicyjnego rozumienia drog, odległości i kierunków.

 

Materiały

  • listy do dostarczenia

 

O matematyce

     Pierwszymi przestrzennymi słowami, które poznają dzieci, są: pod, na i nad, wraz pojęciami dotyczącymi kierunkowości pionowej, jak w górę i w dół. Potem dzieci uczą się pojęć oznaczających bliskość, takich jak obok i pomiędzy. A następnie pojęć, takich jak przed, za. Słowa lewo i prawo przyswajane są znacznie później i przez wiele lat są źródłem kłopotów.

   Język przestrzenny dostarcza dzieciom narzędzi do opisywania ich otoczenia oraz komunikowania pragnień i potrzeb. Dziecko mówi: Nie tego chcę! Chcę tego pod nim!.

    Rozmawiaj z dziećmi o tym, gdzie są rzeczy (O, miś siedzi na stole!). Omawiaj punkty orientacyjne (Przy tym dużym drzewie skręcimy w prawo.).

 

W zadaniu dzieci dostarczają listy różnym osobom w przedszkolu, które mogą spotkać w różnych miejscach.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

 

  • Powiedz dzieciom, że zamienicie się dzisiaj w listonoszów i listonoszki po to, żeby doręczyć kilka listów. Porozmawiaj z przedszkolakami na temat pracy listonosza/listonoszki.

  • Listy możecie przygotować wcześniej, na przykład w ramach edukacji plastycznej.

  • Ustalcie komu chcecie dostarczać listy, na przykład: dyrektorowi/dyrektorce przedszkola, osobom pracującym w kuchni, rodzeństwu w innej sali, innemu nauczycielowi/innej nauczycielce, personelowi sprzątającemu, innym pracownikom/pracowniczkom przedszkola, których doskonale znają.

  • Pomóż dzieciom napisać imiona odbiorców na każdym liście.

  • Porozmawiaj z dziećmi o tym, gdzie przebywa każdy z adresatów i czy te lokalizacje znajdują się w pobliżu jakiś punktów orientacyjnych.

    • Jak nazywają się te miejsca miejsca (sekretariat, gabinet, kuchnia)?

    • Gdzie te miejsca znajdują się? (na parterze, na piętrze, w innym korytarzu, na końcu korytarza, obok naszej sali, blisko naszej sali, daleko od naszej sali)

    • Co jest w pobliżu/obok tych miejsc? (nasza sala, siedzi duży miś, sala do ćwiczeń, wyjście do ogrodu)

  • Idźcie, żeby dostarczyć listy. Podczas spaceru używaj określeń związanych z przestrzenią. Zachęcaj też dzieci do używania języka przestrzennego do opisywania tego, gdzie idą.

    • Panna Hania jest w swoim gabinecie. Za stołówką musimy skręcić w lewo i wejść na górę po schodach.

    • Jadalnia jest na górze czy na dole?

  • Porozmawia z dziećmi o tym, jak trzeba zachować się podczas spaceru po budynku.

    • Korytarzem idziemy wolno i cicho, żeby nie przeszkadzać innym grupom.

    • Kiedy będziemy wchodzić po schodach, to trzymajcie się poręczy.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • znajdują różne miejsca w przedszkolu.

 

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder