Dla kogo? Dla najmłodszych przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z intuicyjnym korzystaniem z przestrzeni
Kluczowe pojęcia: intuicje związane z orientacją w przestrzeni
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
korzystać z intuicyjnego rozumienia drog, odległości i kierunków.
Materiały
listy do dostarczenia
O matematyce
Pierwszymi przestrzennymi słowami, które poznają dzieci, są: pod, na i nad, wraz pojęciami dotyczącymi kierunkowości pionowej, jak w górę i w dół. Potem dzieci uczą się pojęć oznaczających bliskość, takich jak obok i pomiędzy. A następnie pojęć, takich jak przed, za. Słowa lewo i prawo przyswajane są znacznie później i przez wiele lat są źródłem kłopotów.
Język przestrzenny dostarcza dzieciom narzędzi do opisywania ich otoczenia oraz komunikowania pragnień i potrzeb. Dziecko mówi: Nie tego chcę! Chcę tego pod nim!.
Rozmawiaj z dziećmi o tym, gdzie są rzeczy (O, miś siedzi na stole!). Omawiaj punkty orientacyjne (Przy tym dużym drzewie skręcimy w prawo.).
W zadaniu dzieci dostarczają listy różnym osobom w przedszkolu, które mogą spotkać w różnych miejscach.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Powiedz dzieciom, że zamienicie się dzisiaj w listonoszów i listonoszki po to, żeby doręczyć kilka listów. Porozmawiaj z przedszkolakami na temat pracy listonosza/listonoszki.
Listy możecie przygotować wcześniej, na przykład w ramach edukacji plastycznej.
Ustalcie komu chcecie dostarczać listy, na przykład: dyrektorowi/dyrektorce przedszkola, osobom pracującym w kuchni, rodzeństwu w innej sali, innemu nauczycielowi/innej nauczycielce, personelowi sprzątającemu, innym pracownikom/pracowniczkom przedszkola, których doskonale znają.
Pomóż dzieciom napisać imiona odbiorców na każdym liście.
Porozmawiaj z dziećmi o tym, gdzie przebywa każdy z adresatów i czy te lokalizacje znajdują się w pobliżu jakiś punktów orientacyjnych.
Jak nazywają się te miejsca miejsca (sekretariat, gabinet, kuchnia)?
Gdzie te miejsca znajdują się? (na parterze, na piętrze, w innym korytarzu, na końcu korytarza, obok naszej sali, blisko naszej sali, daleko od naszej sali)
Co jest w pobliżu/obok tych miejsc? (nasza sala, siedzi duży miś, sala do ćwiczeń, wyjście do ogrodu)
Idźcie, żeby dostarczyć listy. Podczas spaceru używaj określeń związanych z przestrzenią. Zachęcaj też dzieci do używania języka przestrzennego do opisywania tego, gdzie idą.
Panna Hania jest w swoim gabinecie. Za stołówką musimy skręcić w lewo i wejść na górę po schodach.
Jadalnia jest na górze czy na dole?
Porozmawia z dziećmi o tym, jak trzeba zachować się podczas spaceru po budynku.
Korytarzem idziemy wolno i cicho, żeby nie przeszkadzać innym grupom.
Kiedy będziemy wchodzić po schodach, to trzymajcie się poręczy.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
znajdują różne miejsca w przedszkolu.
A website created in the WebWave website builder