28 marca 2024

Zabawa klockami

Dla kogo? Dla najmłodszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z intuicyjnym korzystaniem z przestrzeni

Kluczowe pojęcia: intuicyjne rozumienie przestrzeni

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • budować z klocków

 

Materiały

  • klocki różnej wielkości, kształtu, fakturze

 

 

O matematyce

     Urodziliśmy się świadomi przestrzeni. Tuż po urodzeniu dziecko rozpoznaje i śledzi wzrokiem ruchy rodziców, opiekunów. Chętniej przypatruje się ludzkiej twarzy, zwraca uwagę na przedmioty wokół siebie. Zanim dziecko będzie potrafiło opisać słowami, co jest na górze a co na dole, potrafi odróżnić obraz, na którym kropki znajdują się nad linią, od tego, na którym kropki znajdują się pod linią. Niezwykle trudno jest nauczyć się odróżniać stronę lewą od prawej, a tymczasem już w wieku czterech miesięcy dziecko zauważa różnicę między obrazem, na którym kropki znajdują się po lewej stronie linii, od rysunku na którym kropki są po prawej stronie linii.

    Malutkie dziecko najwcześniej korzysta z dwóch typów systemów poznawczych do orientowania się w przestrzennej: „wiem gdzie jestem“ i „wiem jak poruszać się“. Łączy swoje ruchy z celem, który chce osiągnąć. Na przykład patrzy w lewo, bo siedzisz po jego lewej stronie i chcesz mu dać kawałek jabłka. Korzysta ze znanych punktów orientacyjnych. Idziecie na spacer i dziecko wie, że w domu z zieloną furtką mieszka pies.

    Dzieci zapamiętują lokalizacje, odległości i kierunki do punktów orientacyjnych. Na przykład wykorzystują ściany sali, korytarza jako punkty odniesienia, aby znaleźć zabawkę.

 

    W zadaniu dzieci budują coś z klocków, a ty komentujesz to, co robią, używając określeń związanych z orientacją w przestrzeni.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Zapewnij dzieciom różne klocki i czas na swobodną zabawę nimi.

  • Komentuj to, co robią dzieci, na przykład:

    • Kasia stawia klocki, jeden obok drogiego. Powiedz: Co to będzie? Autostrada! Ustawiłaś klocki jeden obok drugiego. (wskaż klocki)

    • Jaś buduje wieżę. Powiedz: Twoja wieża jest bardzo wysoka. Ustawiłeś klocki jeden na drugim (pokaż).

    • Zuzia buduje dom z klocków. Zapytaj: A komin to chyba na dachu zbudujesz? (pokaż gdzie)

    • Wojtek buduje garaże dla samochodów. Zapytaj: A co chcesz zbudować obok garażu z niebieskich klocków? (pokaż gdzie) Wstawiłeś już samochód do garażu?

  • Po zabawie trzeba klocki posprzątać. To też okazja do używania określeń związanych z orientacją w przestrzeni, na przykład:

    • Połóżcie klocki  na  półce.

    • Włóżcie to do  skrzyni z zabawkami.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • poruszają się po znanej sobie przestrzeni;

  • budują z klocków;

  • interesują się podawanymi przez ciebie określeniami związanymi z położeniem klocków.

 

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder