02 marca 2024

Za mną!

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, kontynuowaniem rytmów ruchowych

 

Kluczowe pojęcia: dostrzeganie i kontynuowanie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać rytm ułożony z ruchów;

  • kontynuować rytm złożony z ruchów.

 

Materiały

  • nie są potrzebne

 

O matematyce

   Rytmy mają różną trudność. Trudność ta zależy od:

  • konstrukcji ogniwa: z ilu i jakich elementów ułożone jest ogniwo. Najłatwiejszy jest rytm o ogniwie AB;
  • tworzywa rytmu: rytm można widzieć, słyszeć lub odczuwać przez ruch ciała. Najłatwiejszy do opisywania, kontynuowania, przekładania z jednej reprezentacji na drugą jest rytm, który widać. Do takiego rytmu można w każdym momencie wrócić, nie trzeba go zapamiętywać. Zaś rytm z dźwięków czy z ruchów jest ulotny, dostępny tylko wtedy, gdy jest podawany; 
  • kodu w jakim rytm jest pokazany: trzeba znać i rozumieć kod, w którym prezentowany jest rytm. Jeśli osoba ma kłopot z odczytaniem kodu, to niemożliwe jest dostrzeżenie rytmu. Oto pewien rytm: Iga Świątek - Kamil Stoch - Hubert Hurkacz - Piotr Żyła - Kamil Majchrzak - Dawid Kubacki. Żeby rozpoznać i kontynuować ten rytm, trzeba znać kod, czyli kim są te osoby

 

   W zadaniu dzieci maszerują po sali, po podwórku i wykonują sekwencje ruchów.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Dzieci stają się w rzędzie, jedno za drugim. Stań na przodzie.

  • Powiedz dzieciom, żeby podążały za tobą i robiły, to co ty.

  • Maszeruj po sali i wykonuj rytmiczne ruchy, na przykład: krok - krok - skok - krok - krok - skok - krok - krok - skok. Głośno nazywaj to, co robisz: Krok. Krok. Skok. Krok. Krok. Skok. Krok. Krok. Skok

  • Dzieci podążają za tobą i naśladują ruchy. Mogą razem z tobą nazywać wykonywane ruchy.

  • Zmień sekwencję ruchów, np:

    • ręce w górę - ręce w dół - ręce w górę - ręce w dół - ręce w górę - ręce w dół;

    • krok i klaskanie - skok - krok i klaskanie - skok - krok i klaskanie; 

    • skok - skok; krok - krok - obrót - krok - krok - obrót - krok - krok - obrót.

.

Refleksja 

  • Stańcie. Obok przechodzi Pani Zosia z grupy maluchów. Opowiedźcie jej słowami, na czym polegał rytm, według którego poruszaliście się.

 

Adaptacja 

  • Dzieciom, które mają kłopoty proponuj proste rytmy, o strukturze AB.

  • Zaproponuj aktywność mniejszej grupie dzieci.

  • Dzieciom, które potrzebują większych wyzwań proponuj rytmy o bardziej złożonej strukturze, na przykład AABBCC, czy AABC.

  • Zamiast ciebie sekwencję ruchów proponuje jedno z dzieci. Staje na początku, a za nim podążają koledzy i koleżanki.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • przyłączają się do rytmu utworzonego z ruchów;

  • kontynuują rytm zaproponowany przez dorosłego.

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder