28 marca 2024

Z której strony wieży?

Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od przedmiotu

Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od przedmiotu

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać i nazywać kierunki w przestrzeni od przedmiotu

 

Materiały dla każdego dziecka

  • klocki w różnych kolorach, z których można zbudować wieżę 

  • woreczek (duży klocek, kulka z papieru )

  • frotka

Materiały dla grupy

  • koszyk z niewielkimi przedmiotami, na przykład liczmanami, lalkami, pluszakami, kubeczkami 

 

O matematyce

    Pierwsze doświadczenia z orientacją w przestrzeni nauczyciel(ka) organizuje w najbliższej przestrzeni dzieci, po której poruszają się, którą opisują. Działając z rzeczywistymi przedmiotami, ustanawiają relacje przestrzenne: blisko, daleko, w, z, nad, pod, przed, obok, wewnątrz, na zewnątrz, pomiędzy itp. Potem wyprowadzają i nazywają kierunki od siebie, następnie od drugiej osoby (która najpierw usytuowana jest tyłem do dziecka, potem przodem i bokiem), od przedmiotu, na kartce papieru, na rysunku. Ważne jest, aby na początku do zadań stosować przedmioty z wyraźnie zaznaczonym przodem i tyłem. Do takich przedmiotów należy krzesło, telewizor, szafa. Szczególnie jest to istotne wtedy, gdy dziecko uczy się używać określeń: przed, za oraz lewa - prawa.

    Bardzo trudne jest wyprowadzanie kierunków w przestrzeni od przedmiotu. Wynika to z tego, że jedne przedmioty mają wyraźnie zaznaczony przód i tył (na przykład krzesło), a inne nie mają (na przykład piłka). Jeżeli przedmiot ma wyraźnie zaznaczony przód i tył, to lewa i prawa strona jest stała, bez względu na to, jak umiejscowieni jesteśmy w stosunku do tego przedmiotu. Jeżeli przedmiot nie ma wyraźnie zaznaczonego przodu i tyłu, to w danej chwili przekładamy schemat własnego ciała na przedmiot - moja prawa strona i prawa strona przedmiotu.

    Dzieci uczą się posługiwać wyrażeniami przyimkowymi: na, nad, pod, w. Umieszczają jeden przedmiot na innym przedmiocie, nad nim, pod nim, w nim. To podstawowe umiejętności związane z orientacją w przestrzeni. Ich zrozumienie jest potrzebne dziecku nie tylko w codziennych czynnościach, ale też na przykład w uczeniu się czytania formuł matematycznych, czy posługiwaniu się pojęciami geometrycznymi, w analizowaniu i kodowaniu danych, na przykład na wykresach czy w tabelach.

W zadaniu dzieci kładą papierową kulkę z prawek/lewej strony wieży z klocków.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie, pary

  • Dzieci siedzą na dywanie. Mają klocki, misia i samochodzik. Jest też koszyk z innymi niewielkimi przedmiotami (liczmanami, lalkami, pluszakami, kubeczkami itp.). Na prawych (lewych) rękach mają założone frotki.
  • Usiądź tyłem do dzieci i razem z nimi rozwiązuj zadanie.
  • Dziecko ma trzy klocki: zielonyczerwony i niebieski.
  • Buduje z klocków wieżę. Powiedz: Opiszę Wam jak ma wyglądać wieża. Na samym dole ma być zielony klocek, na samej górze niebieski, a pomiędzy nimi czerwony klocek.
  • Zbudujcie w ten sposób kilka innych wież, Opisuj, jak mają wyglądać. Dzieci uważnie słuchają i ustawiają klocki według wskazówek, na przykład: Na dole mają być dwa żółte klocki, a na górze zielony.

 

 

  • Dziecko ma wieżę z klocków. Na prawo od wieży (dzieci na prawych rękach mają frotki) stawia samochodzik. Na lewo od wieży sadza misia.

 

  • Dziecko wybiera dwa przedmioty z koszyka i siada na dywanie. Przed sobą buduje wieżę z klocków. Po jednej stronie wieży kładzie jeden przedmiot, a po drugiej inny. Dzieci zamieniają się miejscami. Określają po której stronie wieży leży jeden przedmiot, a po której drugi. Podchodź do każdego dziecka i dowiaduje się, po których stronach wieży leżą przedmioty.

 

  • Dzieci siadają w parach, na przeciw siebie. Każde z nich ma papierową kulę w innym kolorze. Razem z klocków budują wieżę, którą stawiają pomiędzy sobą. Podnoszą prawą rękę (z frotką) i kładą swoje kulki po prawej stronie wieży. Zapytaj: Dlaczego nie położyliście kulek po tej samej stronie wieży? Podnoszą lewe ręce (bez frotki) i kładą kulki po lewej stronie wieży. Zapytaj: Dlaczego znowu kulki nie leżą po tej samej stronie wieży? Okazuje się, że pomimo tego, że dzieci położyły swoje kulki po prawej (lewej) stronie, to ich kulki nie leżą po jednej stronie wieży. Bardzo ciekawe mogą być odpowiedzi dzieci, dlaczego tak się stało

 

 

Adaptacja 
  • Dzieci określają położenie przedmiotów na lewo od - na prawo od innych przedmiotów, które z góry nie mają przypisanego tyłu i przodu. Takim przedmiotem jest wieża z klocków, piłka, woreczek z ryżem, szklanka, zwykła świeczka, butelka, stołek itp.
  • Przeprowadź zadanie indywidualnie z dzieckiem.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • umieszczają papierową kulkę z prawej/lewej strony wieży z klocków.
  • wyjaśniają, że położyły kulki po rożnych stronach wieży z klocków.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder