28 marca 2024

Z której strony krzesła?

Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od przedmiotu

Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od przedmiotu

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać i nazywać kierunki w przestrzeni od przedmiotu

 

Materiały dla każdego dziecka

  • krzesełko

  • woreczek (duży klocek, kulka z papieru)

  • frotka 

 

O matematyce

    Pierwsze doświadczenia z orientacją w przestrzeni nauczyciel(ka) organizuje w najbliższej przestrzeni dzieci, po której poruszają się, którą opisują. Działając z rzeczywistymi przedmiotami, ustanawiają relacje przestrzenne: blisko, daleko, w, z, nad, pod, przed, obok, wewnątrz, na zewnątrz, pomiędzy itp. Potem wyprowadzają i nazywają kierunki od siebie, następnie od drugiej osoby (która najpierw usytuowana jest tyłem do dziecka, potem przodem i bokiem), od przedmiotu, na kartce papieru, na rysunku. Ważne jest, aby na początku do zadań stosować przedmioty z wyraźnie zaznaczonym przodem i tyłem. Do takich przedmiotów należy krzesło, telewizor, szafa. Szczególnie jest to istotne wtedy, gdy dziecko uczy się używać określeń: przed, za oraz lewa - prawa.

    Bardzo trudne jest wyprowadzanie kierunków w przestrzeni od przedmiotu. Wynika to z tego, że jedne przedmioty mają wyraźnie zaznaczony przód i tył (na przykład krzesło), a inne nie mają (na przykład piłka). Jeżeli przedmiot ma wyraźnie zaznaczony przód i tył, to lewa i prawa strona jest stała, bez względu na to, jak umiejscowieni jesteśmy w stosunku do tego przedmiotu. Jeżeli przedmiot nie ma wyraźnie zaznaczonego przodu i tyłu, to w danej chwili przekładamy schemat własnego ciała na przedmiot - moja prawa strona i prawa strona przedmiotu.

    Dzieci uczą się posługiwać wyrażeniami przyimkowymi: na, nad, pod, w. Umieszczają jeden przedmiot na innym przedmiocie, nad nim, pod nim, w nim. To podstawowe umiejętności związane z orientacją w przestrzeni. Ich zrozumienie jest potrzebne dziecku nie tylko w codziennych czynnościach, ale też na przykład w uczeniu się czytania formuł matematycznych, czy posługiwaniu się pojęciami geometrycznymi, w analizowaniu i kodowaniu danych, na przykład na wykresach czy w tabelach.

W zadaniu dzieci kładą woreczek przed, za, z prawej/lewej strony krzesła.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Dzieci siedzą na krzesełkach, jedno obok drugiego. Na prawych rękach mają założone frotki. Obok leżą woreczki.
  • Usiądź na krześle, tyłem do dzieci. Pokazuj, jak trzeba wykonać zadanie.
  • Dzieci podnoszą prawe ręce (na prawych rękach mają frotki). Kładą woreczek po prawej stronie krzesła.
  • Podnoszą lewe ręce (bez frotki). Kładą woreczek po lewej stronie krzesła.
  • Kładą woreczek za krzesłem, a potem przed krzesłem.
  • Stają za krzesłem. Kładą woreczek przed krzesłem, za krzesłem, po jego prawej stronie, potem po lewej stronie.

Na podstawie: E.Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP,  Warszawa 199 7, s.24.

 
Adaptacja 
  • Dzieci określają położenie przedmiotów na lewo od - na prawo od innych przedmiotów, które mają z góry określony przód i tył. Takim przedmiotem jest ławka z oparciem, szafka, telewizor itp.
  • Przeprowadź zadanie indywidualnie z dzieckiem. Stan obok niego, weź swoje krzesło i równolegle wykonujcie polecenia.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • umieszczają woreczek z prawej i lewej stronie krzesła, przed i za krzesłem, na krześle.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder