Dla kogo? Uczniów i uczennic z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z korzystaniem z właściwości rytmów
Kluczowe pojęcia: właściwości rytmów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
Materiały
- sześcienne klocki w różnych kolorach
O matematyce
Matematyka jest nauką i językiem wzorów. Myślenie o wzorach pomaga dzieciom zrozumieć matematykę. Uczą się, że matematyka jest zbiorem powiązanych faktów i procedur.
Rozpoznawanie i praca z wzorami pomaga dzieciom przewidywać, co się stanie, rozmawiać o związkach i dostrzegać powiązania między pojęciami matematycznymi a ich światem.
Możliwości działań z różnymi wzorami, powoduje, że dzieci zaczynają rozpoznać powtarzalną naturę wzorów.Doświadczenia te pomagają snuć domysły na temat tego, co będzie następne we wzorze, bez konieczności tworzenia kolejnego ogniwa wzoru.
W zadaniu dzieci przewidują z ilu klocków będzie składała się budowla, jak za każdym razem dodadzą do niej po tyle samo klocków.
.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa, indywidualnie
- Ułóż z zielonych sześciennych klocków skrzyżowanie (znak dodawania). Klocek pośrodku wyróżnij innym kolorem – czerwonym.
- Każde z dzieci układa klocki tak samo jak ty.
- Zapytaj z ilu klocków zbudowane jest skrzyżowanie.
- Opisz, wskazuj gestem: Z każdej strony skrzyżowania są 3 zielone klocki, a pośrodku jest 1 czerwony klocek. Razem jest 13 klocków.
- Dokładają kolejny klocek z każdej strony. Najpierw przewidują liczbę klocków, a potem sprawdzają, czy miały rację.
- Powtórz kilka razy.
- Słuchaj uważnie wypowiedzi dzieci, może któreś z nich zauważy, że za każdym razem są o 4 klocki więcej.
- Powiedz dzieciom, że za moment dołożą z każdej strony jeszcze po 1 zielonym klocku. Ile będzie zielonych klocków? Ile będzie czerwonych? A ile będzie wszystkich klocków razem? Przewidują, a potem dokładają klocki i sprawdzają, czy miały rację.

Refleksja
- Zapisz na tablicy, z ilu klocków składały się kolejne wersje skrzyżowania: 13 klocków, 17 klocków, 21 klocków, 25 klocków.
- Najpierw zbudowaliśmy skrzyżowanie z 12 klocków. Potem dołożyliście klocki i skrzyżowanie składało się z 17 klocków. Znowu dołożyliście klocki i było ich 21. Jeszcze raz dołożyliście klocki i było ich 25. Gdybyście powtórzyli dokładanie klocków, to z ilu klocków składałoby się skrzyżowanie? Jak to ustaliliście? Jaki jest wzór na obliczenie liczby klocków w kolejnej wersji skrzyżowania?
Adaptacja
- Sprawdź, czy nie będzie łatwiej dzieciom poradzić sobie z zadaniem, kiedy będą dokładać klocki w innym kolorze, na przykład niebieskie.
- Narysuj na tablicy tabelę i wpiszcie do niej kolejne wersje skrzyżowania oraz liczbę klocków.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
- radzą sobie z cykliczną zmianą liczby klocków, z których zbudowane jest skrzyżowanie;
- dostrzegają wzór zmiany liczby klocków w budowli.
.