14 marca 2024

Z ilu klocków zbudowane jest skrzyżowanie?

Dla kogo? Uczniów i uczennic z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z  korzystaniem z właściwości rytmów

 

Kluczowe pojęcia: właściwości rytmów

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • korzystać z właściwości rytmu i przewidywać liczbę elementów

 

Materiały

  • sześcienne klocki w różnych kolorach

 

 

O matematyce

    Matematyka jest nauką i językiem wzorów. Myślenie o wzorach pomaga dzieciom zrozumieć matematykę. Uczą się, że matematyka  jest zbiorem powiązanych faktów i procedur.

    Rozpoznawanie i praca z wzorami pomaga  dzieciom przewidywać, co się stanie, rozmawiać o związkach i dostrzegać powiązania między pojęciami matematycznymi a ich światem.

    Możliwości działań z różnymi wzorami, powoduje, że dzieci zaczynają  rozpoznać powtarzalną naturę wzorów.Doświadczenia te pomagają  snuć domysły na temat tego, co będzie następne we wzorze, bez konieczności tworzenia kolejnego ogniwa wzoru.

W zadaniu dzieci przewidują z ilu klocków będzie składała się budowla, jak za każdym razem dodadzą do niej po tyle samo klocków.

 

.

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa, indywidualnie

  • Ułóż z zielonych sześciennych klocków skrzyżowanie (znak dodawania). Klocek pośrodku wyróżnij innym kolorem – czerwonym.
  • Każde z dzieci układa klocki  tak samo jak ty.
  • Zapytaj z ilu klocków zbudowane jest skrzyżowanie.
  • Opisz, wskazuj gestem: Z każdej strony skrzyżowania są 3 zielone klocki, a pośrodku jest 1 czerwony klocek. Razem jest 13 klocków.

 

  • Dokładają kolejny klocek z każdej strony. Najpierw przewidują liczbę klocków, a potem sprawdzają, czy miały rację.
  • Powtórz kilka razy.
  • Słuchaj uważnie wypowiedzi dzieci, może któreś z nich zauważy, że za każdym razem są o 4 klocki więcej.

 

  • Powiedz dzieciom, że za moment dołożą z każdej strony jeszcze po 1 zielonym klocku. Ile będzie zielonych klocków? Ile będzie czerwonych? A ile będzie wszystkich klocków razem? Przewidują, a potem dokładają klocki i sprawdzają, czy miały rację.

 

 

Refleksja 

  • Zapisz na tablicy, z ilu klocków składały się kolejne wersje skrzyżowania: 13 klocków, 17 klocków, 21 klocków, 25 klocków.
    • Najpierw zbudowaliśmy skrzyżowanie z 12 klocków. Potem dołożyliście klocki i skrzyżowanie składało się z 17 klocków. Znowu dołożyliście klocki i było ich 21. Jeszcze raz dołożyliście klocki i było ich 25. Gdybyście powtórzyli dokładanie klocków, to z ilu klocków składałoby się skrzyżowanie? Jak to ustaliliście? Jaki jest wzór na obliczenie liczby klocków w kolejnej wersji skrzyżowania?

 

Adaptacja 

  • Sprawdź, czy nie będzie łatwiej dzieciom poradzić sobie z zadaniem, kiedy będą dokładać klocki w innym kolorze, na przykład niebieskie.
  • Narysuj na tablicy tabelę i wpiszcie do niej kolejne wersje skrzyżowania oraz liczbę klocków.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • radzą sobie z cykliczną zmianą liczby klocków, z których zbudowane jest skrzyżowanie;
  • dostrzegają wzór zmiany liczby klocków w budowli.

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder