Dla kogo? Uczniów i uczennic z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z rozpoznawaniem, opisywaniem, kontynuowaniem rytmów utworzonych z obiektów
Kluczowe pojęcia: kontynuowanie, opisywanie, tworzenie rytmów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
rozpoznawać, opisywać i kontynuować rytmy, utworzone z osób
Materiały
O matematyce
Dzieci lubią być częścią wzoru. Wzory z osób pomagają im rozpoznawać powtórzenia kolejnych ogniw. Tego typu zadania często proponuj dzieciom, stopniowo zwiększając ich złożoność. Złożoność wzoru zależy głównie od liczby elementów tworzących jego ogniwo. Pamiętaj, żeby ułożyć co najmniej 3 ogniwa, zanim poprosisz dzieci o kontynuowanie i opisywanie rytmu.\
W zadaniu dzieci tworzą rytmy same z siebie. Atrybutami są cechy dzieci (chłopiec - dziewczynka, buty ze sznurowadłami - buty na rzepy, w okularach - bez okularów) oraz czynności jakie wykonują (stoją, siedzą).
.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Stańcie lub usiądźcie w kręgu.
Poproś 6 dzieci na środek. Ustawiają się jedno obok drugiego. Szepnij każdemu dziecku do ucha, co ma zrobić, na przykład: stój - usiądź - stój - usiądź - stój - usiądź.
Dzieci głośno opisują wzór, czyli pozycję każdej osoby: stoi - siedzi - stoi - siedzi - stoi - siedzi.
Zapytaj: Dołączymy do wzory kolejne dziecko. Co będzie robiło: stało czy siedziało? Dlaczego tak sądzicie? W ten sposób przyłącz do wzoru jeszcze kilkoro dzieci.
Powtórz zadanie, prosząc dzieci o zaproponowanie innych wzorów ułożonych z osób, na przykład wzory o ogniwie: dziewczynka-dziewczynka-chłopiec, osoba w butach ze sznurowadłami - w butach z rzepami - w butach wciąganych. Twórzcie różne wzory z osób. Proś dzieci o przewidywanie kolejnych elementów rytmu.
Refleksja
Do każdego stworzonego z osób wzoru, zadawaj dzieciom pytania o:
Adaptacja
Ocena
Obserwuj dzieci podczas kontynuowania i opisywania wzorów:
.
A website created in the WebWave website builder