16 marca 2024

Wzory z nas

 Dla kogo? Uczniów i uczennic z klasy 1.

 Dla dzieci, które mają kłopoty z  rozpoznawaniem, opisywaniem, kontynuowaniem rytmów utworzonych z obiektów

 

Kluczowe pojęcia: kontynuowanie, opisywanie, tworzenie rytmów 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • rozpoznawać, opisywać i kontynuować rytmy, utworzone z osób

 

Materiały

  • nie są potrzebne

 

 

O matematyce

    Dzieci  lubią być częścią wzoru. Wzory z osób pomagają im rozpoznawać powtórzenia kolejnych ogniw. Tego typu zadania często proponuj dzieciom, stopniowo zwiększając ich złożoność. Złożoność wzoru zależy głównie od liczby elementów tworzących jego ogniwo. Pamiętaj, żeby ułożyć co najmniej 3 ogniwa, zanim poprosisz dzieci o kontynuowanie i opisywanie rytmu.\

 

   W zadaniu dzieci tworzą rytmy same z siebie. Atrybutami są cechy dzieci (chłopiec - dziewczynka, buty ze sznurowadłami - buty na rzepy, w okularach - bez okularów) oraz czynności jakie wykonują (stoją, siedzą).

.

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Stańcie lub usiądźcie w kręgu.

  • Poproś 6 dzieci na środek. Ustawiają się jedno obok drugiego. Szepnij każdemu dziecku do ucha, co ma zrobić, na przykład: stój - usiądź - stój - usiądź - stój - usiądź.

  • Dzieci głośno opisują wzór, czyli pozycję każdej osoby: stoi - siedzi - stoi - siedzi - stoi - siedzi.

  • Zapytaj: Dołączymy do wzory kolejne dziecko. Co będzie robiło: stało czy siedziało? Dlaczego tak sądzicie? W ten sposób przyłącz do wzoru jeszcze kilkoro dzieci.

  • Powtórz zadanie, prosząc dzieci o zaproponowanie innych wzorów ułożonych z osób, na przykład wzory o ogniwie: dziewczynka-dziewczynka-chłopiec, osoba w butach ze sznurowadłami - w butach z rzepami - w butach wciąganych. Twórzcie różne wzory z osób. Proś dzieci o przewidywanie kolejnych elementów rytmu.

 

 

Refleksja 

Do każdego stworzonego z osób wzoru, zadawaj dzieciom pytania o:

  • kolejny element we wzorze;
  • zasadę według której powstał wzór;
  • różnice i podobieństwa z poprzednimi wzorami.

 

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dzieci słabo jeszcze radzą sobie z dostrzeganiem i kontynuowaniem rytmów, to proponuj prosty rytm o strukturze AB.
  • Żeby zwiększyć poziom złożoności wzoru, zwiększ liczbę osób w ogniwie.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci podczas kontynuowania i opisywania wzorów:

  • Czy potrafią kontynuować wzór stworzony z osób?
  • Czy potrafią przewidzieć kolejny element wzoru i wyjaśnić, dlaczego to ma być właśnie ten element?
  • Czy potrafią zaproponować wzór z osób? Jak bardzo złożony jest to wzór?
  • Czy potrafią opisywać wzory, wymieniając kolejne jego elementy? A może opisują w bardziej dojrzały sposób, na przykład: Jedno dziecko siedzi, a drugie stoi. I tak wkoło.

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder