Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, kontynuowaniem rytmów ułożonych z obiektów
Kluczowe pojęcia: dostrzeganie i kontynuowanie rytmów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
dostrzegać rytm ułożony z osób;
kontynuować rytm złożony z osób.
Materiały
czapki, szaliki
obręcze hula - hop
O matematyce
Rytmy mają różną trudność. Trudność ta zależy od:
W zadaniu dzieci tworzą rytmy z samych siebie.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Dzieci siedzą na dywanie, jedno obok drugiego (w rzędzie).
Jednemu z dzieci załóż czapkę. Dziecko w czapce stoi przed swoimi kolegami i koleżankami. Drugiemu dziecku załóż mu szalik. Kolejne dziecko zakłada czapkę, a następne szalik. Powtórz z jeszcze dwójką dzieci.
Zapytaj dzieci, które wciąż siedzą, co założy następne dziecko: czapkę czy szalik? Dlaczego tak myślą?
Kiedy wszystkie dzieci będą stały, opisują powstały rytm, nazywając to co mają założone: czapka - szalik - czaszka - szalik - czapka - szalik itd.
Dzieci zdejmują czapki, szaliki i z powrotem siadają na dywanie.
Wybierz czworo dzieci, które stają i ustalają porządek w jaki utworzą, czyli kto założy szalik, a kto czapkę. Kontynuujcie wzór. Pytaj dzieci, które wciąż siedzą, co założy kolejne dziecko: szalik czy czapkę? Opiszcie słowami powstały wzór.
Jedno dziecko siada, następne staje, kolejne siada, a kolejne staje itd. Pytaj każde dziecko, które dołączą do wzoru: Usiądziesz, czy będziesz stał?
Rozłóż hula - hopy. W pierwszej obręczy staje jedno dziecko. W drugiej staje dwoje dzieci. W kolejnej jedno dziecko, a w następnej dwoje dzieci. Ile dzieci stanie w kolejnej obręczy? Ile obręczy potrzebowaliśmy, żeby utworzyć wzór ze wszystkich dzieci? Dlaczego Kasia nie stoi w obręczy?
.
Refleksja
Nazwij rytm: jedno z dzieci weźmie czerwony klocek, a drugie niebieski itd. aż wszystkie dzieci będą miały klocek. Zapytaj:
Ile klocków będziemy potrzebować? Jak to ustaliliście?
Ile dzieci będzie miało czerwony, a ile niebieski klocek? Skąd to wiecie?
Jak inaczej możemy rozdać klocki?
Adaptacja
Jeżeli dzieci mają problem z dostrzeżeniem rytmu, to przed ustaleniem kolejnego elementu (stać czy siedzieć?), opisz trzy pierwsze ogniwa rytmu.
Dzieciom, które potrzebują większych wyzwań, zaproponuj bardziej złożone rytmy.
Pamiętaj, aby nie wykorzystywać do tworzenia rytmów cech dzieci, na które mogą być wrażliwe. A dzieci mogą być wrażliwe na swój wzrost, wagę, kolor włosów, noszenie okularów, czy noszenie konkretnych ubrań itp.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
przyłączają się do rytmu utworzonego z osób
kontynuują rytm zaproponowany przez dorosłego, uwzględniając różne cechy, także liczebność.
.
A website created in the WebWave website builder