02 marca 2024

Wzory z nas

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, kontynuowaniem rytmów ułożonych z obiektów

 

Kluczowe pojęcia: dostrzeganie i kontynuowanie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać rytm ułożony z osób;

  • kontynuować rytm złożony z osób.

 

Materiały

  • czapki, szaliki

  • obręcze hula - hop

 

O matematyce

   

Rytmy mają różną trudność. Trudność ta zależy od:

  • konstrukcji ogniwa: z ilu i jakich elementów ułożone jest ogniwo. Najłatwiejszy jest rytm o ogniwie AB;
  • tworzywa rytmu: rytm można widzieć, słyszeć lub odczuwać przez ruch ciała. Najłatwiejszy do opisywania, kontynuowania, przekładania z jednej reprezentacji na drugą jest rytm, który widać. Do takiego rytmu można w każdym momencie wrócić, nie trzeba go zapamiętywać. Zaś rytm z dźwięków czy z ruchów jest ulotny, dostępny tylko wtedy, gdy jest podawany; 
  • kodu w jakim rytm jest pokazany: trzeba znać i rozumieć kod, w którym prezentowany jest rytm. Jeśli osoba ma kłopot z odczytaniem kodu, to niemożliwe jest dostrzeżenie rytmu. Oto pewien rytm: Iga Świątek - Kamil Stoch - Hubert Hurkacz - Piotr Żyła - Kamil Majchrzak - Dawid Kubacki. Żeby rozpoznać i kontynuować ten rytm, trzeba znać kod, czyli kim są te osoby

 

   W zadaniu dzieci tworzą rytmy z samych siebie.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Dzieci siedzą na dywanie, jedno obok drugiego (w rzędzie).

  • Jednemu z dzieci załóż czapkę. Dziecko w czapce stoi przed swoimi kolegami i koleżankami. Drugiemu dziecku załóż mu szalik. Kolejne dziecko zakłada czapkę, a następne szalik. Powtórz z jeszcze dwójką dzieci.

  • Zapytaj dzieci, które wciąż siedzą, co założy następne dziecko: czapkę czy szalik? Dlaczego tak myślą?

  • Kiedy wszystkie dzieci będą stały, opisują powstały rytm, nazywając to co mają założone: czapka - szalik - czaszka - szalik - czapka - szalik itd.

  • Dzieci zdejmują czapki, szaliki i z powrotem siadają na dywanie.

 

  • Wybierz czworo dzieci, które stają i ustalają porządek w jaki utworzą, czyli kto założy szalik, a kto czapkę. Kontynuujcie wzór. Pytaj dzieci, które wciąż siedzą, co założy kolejne dziecko: szalik czy czapkę? Opiszcie słowami powstały wzór.

 

  • Jedno dziecko siada, następne staje, kolejne siada, a kolejne staje itd. Pytaj każde dziecko, które dołączą do wzoru: Usiądziesz, czy będziesz stał?

 

  • Rozłóż hula - hopy. W pierwszej obręczy staje jedno dziecko. W drugiej staje dwoje dzieci. W kolejnej jedno dziecko, a w następnej dwoje dzieci. Ile dzieci stanie w kolejnej obręczy? Ile obręczy potrzebowaliśmy, żeby utworzyć wzór ze wszystkich dzieci? Dlaczego Kasia nie stoi w obręczy?

.

Refleksja 

  • Nazwij rytm: jedno z dzieci weźmie czerwony klocek, a drugie niebieski itd. aż wszystkie dzieci będą miały klocek. Zapytaj:

    • Ile klocków będziemy potrzebować? Jak to ustaliliście?

    • Ile dzieci będzie miało czerwony, a ile niebieski klocek? Skąd to wiecie?

    • Jak inaczej możemy rozdać klocki?

 

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dzieci mają problem z dostrzeżeniem rytmu, to przed ustaleniem kolejnego elementu (stać czy siedzieć?), opisz trzy pierwsze ogniwa rytmu.

  • Dzieciom, które potrzebują większych wyzwań, zaproponuj bardziej złożone rytmy.

  • Pamiętaj, aby nie wykorzystywać do tworzenia rytmów cech dzieci, na które mogą być wrażliwe. A dzieci mogą być wrażliwe na swój wzrost, wagę, kolor włosów, noszenie okularów, czy noszenie konkretnych ubrań itp.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • przyłączają się do rytmu utworzonego z osób

  • kontynuują rytm zaproponowany przez dorosłego, uwzględniając różne cechy, także liczebność.

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder