14 marca 2024

Wzory z linii

Dla kogo? Dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem własnych rytmów

 

Kluczowe pojęcia: tworzenie rytmów

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • tworzyć rytmy

  • rysować linie: proste, cienkie, grube, łamane, faliste, zygzak

 

Materiały

  • kartki, kredki

 

 

O matematyce

  Dzieci tworzą rytmy. Obserwuj, jak zabierają się za układanie, na przykład klocków w rytmiczną strukturę. Czy patrzą na początek rytmu, żeby zidentyfikować jego ogniwo? Kiedy skończą, sprawdź, czy potrafią opisać regułę według której zbudowały rytm. Jeśli dziecko ułoży coś co nie jest rytmem, możesz powiedz: Nie sądzę, żeby to był rytm. Posłuchaj: niebieski klocek, czerwony klocek, niebieski klocek, czerwony klocek, czerwony klocek...(wskazuj klocki). Jak możesz to naprawić?

 

   W zadaniu dzieci rysują rytmy z różnego rodzaju linii.

.

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Zgromadź dzieci przy dużym arkuszu papieru albo przy tablicy.

  • Pokaż dzieciom, jak można rysować różne linie: grube linie proste, cienkie linie łamane, linie faliste, zygzaki. Każdy kształt opisz słowami. Zachęć dzieci do rysowania razem z tobą.

  • Dzieci siadają przy stolikach. Każde z nich ma kartkę i kredki.

  • Zaproponuj dzieciom, żeby wymyśliły wzór (rytm), który zbudowany jest z różnego rodzaju linii.

 

Refleksja 

Kiedy dzieci skończą rysować rytmy, zapytaj:

  • Jaki to kształt?

  • Czy ktoś jeszcze narysować takie same linie jak Jaś?

  • Które linie są krzywe?

  • Które linie są proste?

  • Opiszcie narysowane rytmy słowami.

 

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dziecko nie radzi sobie z tworzeniem rytmu, usiądź obok niego i narysuj na kartce prosty rytm, na przykład: kreska prosta, kreska krzywa, prosta, krzywa, prosta. krzywa. Opisz słowami rytm. Potem odwróć kartkę i zaproponuj, żeby dziecko teraz narysowało swój rytm.
  • Dzieci tworzą linie różnymi przyborami do rysowania czy malowania. Mogą też malować palcami, eksperymentować z różnymi grubościami pędzli/ołówków.
  •  

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

    • tworzą rytm, rysując różnego rodzaju linie; .
    • rysują różnego rodzaju linie: proste, cienkie, grube, łamane, faliste, zygzaki .

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder