02 marca 2024

Wzory w przedszkolnym ogrodzie

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, opisywaniem rytmów ułożonych z różnych obiektów

 

Kluczowe pojęcia: dostrzeganie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać wokół siebie rytmiczne wzory;

  • przyłączać się do słownego opisywania wzoru

 

Materiały

  • nie są potrzebne

 

O matematyce

    W ciągu dnia w przedszkolu pomagaj dzieciom zauważać bardzo wyraziste wzory, takie jak wyraźne wzory AB na pasiastej koszuli czy proste ruchy i rytmiczne czynności.

    Każdy rytm dzieci powinny opisać (opisać, tak jak widzą). W różny sposób mogą opisać ten sam rytm, biorąc pod uwagę różne cechy: kolor lub wielkość albo też kształt. Warto pokazywać dzieciom różnorodność opisu tego samego rytmu. Powiedzenie dzieciom - Odczytajcie rytm - nie zawsze jest zrozumiałym poleceniem, przecież czyta się coś co zapisane jest literami, a w rytmie zazwyczaj liter nie ma. Lepiej powiedzieć dzieciom, że mają komuś, kto nie widzi rytmu opisać jak on wygląda (dzwonimy do kogoś; ktoś się odwraca i nie widzi rytmu).

   

    W zadaniu dzieci szukają wzorów wokół siebie, na przykład znajdują płot z rytmicznie pomalowanymi sztachetkami. Każdy znaleziony wzór opisujesz słowami, a dzieci przyłączają się do ciebie.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Podczas wyjścia do przedszkolnego ogrodu zwracaj uwagę dzieci na różne wzory, na przykład płoty (sztachetka - dziura - sztachetka - dziura - sztachetka - dziura), ławki (zielona deska - niebieska deska - zielona - niebieska - zielona - niebieska), alejki w parku (ławka - kosz na śmieci - ławka - kosz na śmieci - ławka - kosz na śmieci) itp.
  • Możesz również sama zaaranżować na zewnątrz rożne wzory, na przykład w piaskownicy odpowiednio ustaw wiaderka.
  • Opisuj z dziećmi dostrzeżone wzory, na przykład: Popatrzcie, jest sztachetka w płocie (pokaż), dziura w płocie (pokaż), sztachetka (pokaż), dziura (pokaż) itd.

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dziecko ma problem z dostrzeganiem wzoru, znajdź wyrazisty wzór, na przykład pomalowane na różne kolory sztachety płotu. Podejdź z dzieckiem do płotu, razem wskazujcie sztachetki i nazywajcie kolory.

  • Dzieciom, które potrzebują większych wyzwań zaproponuj szukanie samemu wzorów w ich otoczeniu.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • dostrzegają wokół siebie wzory

  • przyłączają się do opisywania rytmów słowami

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder