02 marca 2024

Wzory w przedszkolnej sali

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, opisywaniem rytmów ułożonych z różnych obiektów 

 

Kluczowe pojęcia: dostrzeganie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać wokół siebie rytmiczne wzory;

  • przyłączać się do słownego opisywania wzoru

 

Materiały

  • przedmioty z sali

 

O matematyce

    W ciągu dnia w przedszkolu pomagaj dzieciom zauważać bardzo wyraziste wzory, takie jak wyraźne wzory AB na pasiastej koszuli czy proste ruchy i rytmiczne czynności.

    Każdy rytm dzieci powinny opisać (opisać, tak jak widzą). W różny sposób mogą opisać ten sam rytm, biorąc pod uwagę różne cechy: kolor lub wielkość albo też kształt. Warto pokazywać dzieciom różnorodność opisu tego samego rytmu. Powiedzenie dzieciom - Odczytajcie rytm - nie zawsze jest zrozumiałym poleceniem, przecież czyta się coś co zapisane jest literami, a w rytmie zazwyczaj liter nie ma. Lepiej powiedzieć dzieciom, że mają komuś, kto nie widzi rytmu opisać jak on wygląda (dzwonimy do kogoś; ktoś się odwraca i nie widzi rytmu).

   

    W zadaniu dzieci szukają wzorów w przedszkolnej sali. Każdy znaleziony wzór opisujesz słowami, a dzieci przyłączają się do ciebie. Aranżuj wzory tak, żeby opierały się na różnych atrybutach przedmiotów: kolorze, wielkości, kształcie, materiału z jakiego są wykonane.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Poszukajcie wzorów na ubraniach dzieci. Kto ma ubrania w paski? Opiszcie jak one wyglądają, na przykład: Kasia ma bluzkę w paski: czerwony pasek - zielony pasek - czerwony - zielony, i tak dalej.Zaaranżuj salę tak, żeby znalazły się pewne wzorzyste układy.
  • Zachęć dzieci do ich poszukiwania, na przykład:
    • na półce: książka mała - książka duża - mała - duża - mała - duża itd.;
    • zielone siedzisko - niebieskie siedzisko - zielone - niebieskie - zielone - niebieskie itd.;
    • na półce siedzi: lalka - lalka - miś - lalka - lalka - miś - lalka - lalka - miś itd.;
    • na tablicy przyczepione są magnesy: okrągły - trójkątny - okrągły - trójkątny - okrągły - trójkątny itd.;
    • stoją pudełka: kartonowe - kartonowe - plastikowe - kartonowe - kartonowe -plastikowe - kartonowe - kartonowe - plastikowe itd.
  • Każdy dostrzeżony przez dzieci rytm, razem z nimi opisz słowami.

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dziecko ma problem z dostrzeganiem wzoru, znajdź wyrazisty wzór, na przykład zabawki ustawione na półce: lalka - miś - lalka - miś - laka - miś itd.. Podejdź z dzieckiem do półki, razem wskazujcie sztachetki i nazywajcie zabawki.
  • Dzieciom, które potrzebują większych wyzwań zaproponuj szukanie samemu wzorów w ich otoczeniu. Możesz też proponować bardziej złożone wzory.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • dostrzegają wokół siebie wzory

  • przyłączają się do opisywania rytmów słowami

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder