14 marca 2024

Wzory w piaskownicy

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem własnych rytmów

 

Kluczowe pojęcia: tworzenie rytmów

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • tworzyć rytmy

 

Materiały

  • piasek

  • narzędzia do skonstruowania rytmu na piasku: patyki, grabki, foremki, wiaderka, kamyki, piórka, muszelki itp.

 

 

O matematyce

  Dzieci tworzą rytmy. Obserwuj, jak zabierają się za układanie, na przykład klocków w rytmiczną strukturę. Czy patrzą na początek rytmu, żeby zidentyfikować jego ogniwo? Kiedy skończą, sprawdź, czy potrafią opisać regułę według której zbudowały rytm. Jeśli dziecko ułoży coś co nie jest rytmem, możesz powiedz: Nie sądzę, żeby to był rytm. Posłuchaj: niebieski klocek, czerwony klocek, niebieski klocek, czerwony klocek, czerwony klocek...(wskazuj klocki). Jak możesz to naprawić?

 

   W zadaniu dzieci tworzą swoje rytmy w piaskownicy.

.

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Wyjdź z dziećmi do ogrodu, do piaskownicy. Jeżeli mieszkacie nad morzem, to zadanie wykonajcie na plaży.

  • Powiedz dzieciom, że każde z nich wymyśli i wykona wzór w piaskownicy. Pokaż, z czego mogą korzystać: oczywiście z piasku, a też z patyków, grabek, foremek, wiaderek, kamyków, muszelek, piórek i innych skarbów, jakie przygotowałaś.

  • Dzieci tworzą swoje wzory, a potem opisują je słowami.

  • Sama też opisuj słowami wzory dzieci:

    • Jest kamyk, potem patyk, potem kamyk, a potem patyk...

    • Masz dwie muszelki, potem babkę z piasku, dwie muszelki i znowu babkę z piasku ...

    • A Twój wzór zajmuje bardzo dużo miejsca!! Są dwie duże babki z piasku, wiaderko, znowu dwie duże babki z piasku, i znowu wiaderko...

 

Refleksja 

Kiedy dzieci skończą tworzyć rytmy, zapytaj:

 

  • Co widzicie?

  • Czym różnią się wasze rytmy? A w czym są do siebie podobne?

  • Chcemy układać dalej rytm Kasi. Co zbudujemy - małą babkę, czy dużą? Skąd to wiecie?

 

 

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dziecko nie radzi sobie z tworzeniem rytmu, usiądź obok niego i ułóż swój rytm, na przykład: babka mała, babka duża, babka mała, babka duża, mała, duża.. Opisz słowami rytm. Zaproponuj, żeby dziecko teraz ułożyło swój rytm.

  • Zamiast na dworzu, możecie rysować wzory na tacy wypełnionej piaskiem. 

  • Promuj współpracę: Dzieci tworzą rytmy w parach. Najpierw muszą porozmawiać o tym, jak będzie wyglądał ich rytm i czego potrzebują do jego przygotowania. Kiedy to ustalą, razem idą po potrzebne rzeczy. A potem wspólnie tworzą rytm.

 

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • tworzą rytm z różnych skarbów, które znajdą w piaskownicy.

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder