02 marca 2024

Wzory na podłodze

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów na płaszczyźnie

 

Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu na

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • kontynuować rytm na płaszczyźnie;
  • opisywać rytm na płaszczyźnie;
  • liczyć obiekty znajdujące się na rysunku

 

Materiały

  • kartka z narysowaną siatką, na przykład 10 okienek na 10 okienek (1 na dziecko)
  • kredki

 

O matematyce

    Proponuj dzieciom różnie ułożone rytmy - poziomo, pionowo, po okręgu. Pokazuj różne rytmy na płaszczyźnie, na przykład na ścianie, na podłodze, na budynkach itp. W tych działaniach bardzo ważne jest stopniowanie trudności. Dzieci mogą kolorować okienka siatki, projektując na przykład mozaikę na podłogę. Najprościej jest kolorować zgodnie z zaproponowaną regularnością, która jest „widoczna gołym okiem“ - tak jak układa się płytki w dwóch kolorach naprzemiennie na podłodze. Trudniej jest kontynuować rytm w kolejnych rzędach, czasem w wyniku powstanie „ładna mozaika“, a czasem nie. Kolejne stopnie trudności to zwiększanie liczby kolorów - ogniwo staje się coraz bardziej złożone.

    Celem tego typu działań jest doprowadzenie do tego, żeby dzieci dostrzegły regularność, porządek jaki został wprowadzony i potrafiły go konsekwentnie kontynuować. Kiedy będą kolorowały w taki sposób: najpierw wszystkie czerwone pola, potem wszystkie zielone - to znaczy, że doskonale rozumieją jaka zasada obowiązuje.

    W zadaniu dzieci projektują podłogę do łazienki, kolorując okienka na siatce zgodnie z podanym wzorem.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Zaproponuj dzieciom zaprojektowanie podłogi do łazienki
  • Daj każdemu dziecku siatkę, na przykład 10 okienek x 10 okienek z rytmicznie pokolorowanymi pierwszymi okienkami. Na przykład: zielone - czerwone - zielone - czerwone - zielone - czerwone.

 

  • Dziecko opisuje rytm, podając nazwy kolorów.
  • Zgodnie z odczytanym rytmem koloruje pozostałe okienka

 

refleksja 

Podchodź do dzieci i pytaj:

  • Ile jest wszystkich czerwonych okienek? A ile zielonych?
  • Ile jest czerwonych okienek w jednym rzędzie? (wskaż ręką rząd okienek)
  • Ile jest zielonych okienek w jednym rzędzie?
  • Ile jest czerwonych, a ile zielonych okienek w kolumnie? (wskaż ręką kolumnę okienek)

 

Adaptacja

  • Pokoloruj rytmicznie kolejne okienka (na przykład ogniwo: zielone - czerwone - niebieskie). Dziecko koloruje cały pierwszy wiersz i kontynuuje rozpoczęty rytm w następnym wierszu.

 

 

  • Liczenie okienek ułatwia dziecku dostrzeżenie regularności.

     

    Ocena

    Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

    • opisują rytm utworzony przez kolory;
    • kolorują okienka na siatce według podanego wzoru;
    • liczą wskazane obiekty, pomijając inne - liczą tylko zielone okienka;
    • liczą tylko czerwone okienka w jednym rzędzie;
    • wskazują na siatce rzędy i kolumny.

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder