Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, odtwarzaniem i kontynuowaniem rytmów dźwiękowych
Kluczowe pojęcia: dostrzeganie, odtwarzanie i kontynuowanie rytmów dźwiękowych
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
dostrzegać rytm dźwiękowy;
naśladować rytm dźwiękowy;
kontynuować rytm dźwiękowy
Materiały
przyjazne dla dzieci instrumenty muzyczne: bębenek, tamburyno, marakasy, dzwonki
O matematyce
Rozpoznawaj z dziećmi i kontynuuj rytmy dźwiękowe. Na przykład bawicie się w roboty. Wasz robot mówi: Bip-bop-bip-bop-bip-bop (zmieniaj ton i/lub głośność, kiedy mówisz bip i bop). Dajcie głoś robotowi: Bip-bop-bip-bop-bip-bop-bip... Co dalej mówi robot? Skąd wiesz?
Warto proponować dzieciom różne rymowanki. Przede wszystkim rozwijają one poczucie rytmu. To, że dziecko naturalnie odczuwa odbierany rytm, nie oznacza, że potrafi odpowiedni rytm nadać wykonywanym przez siebie czynnościom. Przykładem może być umiejętność rytmicznego śpiewu z właściwym operowaniem pauzą, której długość wynika bezpośrednio z rytmu melodii. Wielu dorosłych ma problem z „wejściem” ze śpiewem kolejnej frazy piosenki, ponieważ nie potrafią odtworzyć jej rytmu, jeżeli nie jest on niczym wybijany, czy akcentowany. Nie jest też łatwe rytmiczne czytanie rymowanek. Rymowanki oprócz poczucia rytmu rozwijają u dzieci też inne ważne umiejętności, na przykład kształtują świadomości schematu własnego ciała (zabawy związane z nazywaniem i wskazywaniem jego części), orientację w przestrzeni (zabawy związane z nazywaniem kierunków).
Wykorzystanie rymowanek może pomóc dziecku zapamiętać kolejności pewnych elementów, na przykład dni tygodnia, miesięcy w roku.
W zadaniu dzieci tworzą akompaniament do rymowanek czy piosenek.
.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa, indywidualnie
Zacznijcie od obudzenia dłoni - rytmicznie klaskajcie. Potem obudźcie nogi - rytmicznie tup - tup - tup.
Zaproponuj dzieciom ich ulubioną rymowankę/piosenkę, która ma powtarzalny rytm.
Śpiewaj piosenkę, recytuj wyliczankę, klaszcząc lub tupiąc do rytmu. Zachęć dzieci, aby ciebie naśladowały.
Po kilkukrotnym powtórzeniu piosenki/wyliczanki, klaskaniu i tupaniu wyjmij instrumenty muzyczne. Daj dzieciom czas na obejrzenie, poeksperymentowanie instrumentami. Każde z dzieci wybiera jeden instrument dla siebie.
Zaproponuj dzieciom piosenkę. Podkreślaj rytm piosenki za pomocą instrumentu. Dzieci próbują dołączyć się do ciebie.
Refleksja
Zapytaj:
Jak trzeba uderzać w bębenek, żeby powstał rytm?
Zacznij wygrywać jakiś rytm. Przerwij i zapytaj dzieci, jak masz grać dalej.
Adaptacja
Wybierz najbardziej atrakcyjne dla dzieci instrumenty muzyczne. Jeśli lubią poruszać rękami w górę i w dół, zaproponuj bębenki; jeśli lubią machać rękami w powietrzu, zaproponuj marakasy.
Skorzystaj z rymowanek czy piosenek, które dzieci dobrze znają i które lubią.
Jeśli dziecko na to pozwala, chwyć je za rękę/ręce, aby pomóc grać na instrumentach lub klaskać.
Jeżeli dzieci mają problem w naśladowaniu rytmu, to kilka razy modeluj aktywność zanim poprosisz je, aby same spróbowały.
Na początku proponuj proste wzory AB, klaszcząc, tupiąc lub jedno i drugie.
Tak zorganizuj zajęcia, aby dzieci klaskały/tupały/grały na instrumentach tylko w określonych, powtarzających się częściach piosenki (np. podczas refrenu)
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
wygrywają rytm na różnych instrumentach
.
A website created in the WebWave website builder