28 marca 2024

Wypełnij ramkę

Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola

Dla dzieci, które mają kłopoty ze stosowaniem w liczeniu zasady kardynalności

Kluczowe pojęcia:

  • Liczenie: odliczanie

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • odliczać określoną liczbę przedmiotów
  • liczyć i określać, ile jest obiektów

 

Materiały dla każdego dziecka

 

O matematyce

   Aktywności, które służą rozwijaniu rozumienia zasady kardynalności:

  • jasno określaj, po co, w jakim celu dziecko liczy jakieś obiekty (na przykład chcemy zbudować zamek i musimy policzyć klocki);

  • wyraźnym gestem zaznacz liczony zestaw i określ, ile ma on elementów. Wskaż gestem wszystkie obiekty, głośniej, dobitniej powtórz ostatni liczebnik, na przykład: 1, 2, 3, 4, 5…(gest) PIĘĆ!.

  • organizuj zabawy, w których dzieci uczą lalki, misie liczyć;

  • liczcie przemijające obiekty, czyli dźwięki (klaskanie, tupanie, uderzanie w coś), przejeżdżające samochody, lecące ptaki, wagony pociągu, osoby wchodzące do autobusu, czy wrzucane klocki do pojemnika, w którymś już klocki;

  • wspieraj fizycznie dziecko - przytrzymaj jego rękę na ostatnim liczonym obiekcie, powiedz głośno ostatni wymieniany liczebnik i przeciągnij jego nazwę;

  • dziecko odlicza ze zbioru określoną liczbę obiektów, na przykład z pudełka z klockami wyjmuje siedem klocków.

 

    Dzieci nie tylko liczą obiekty, ale tworzą też zestawy o określonej liczbie obiektów. Czasami wymaga to odliczania. Na przykład w pudle są klocki. Potrzebujemy 6 klocków. Dziecko odlicza z klocków w pudelek 6 sztuk. Jeśli  przyniesie niewłaściwą liczbę, na przykład klocków, przypomnij ile ich potrzebowaliście. A potem sprawdźcie, czy na pewno tyle ich jest.

 

    W zadaniu dzieci liczą okienka w ramce, aby odliczyć odpowiednią liczbę kamyków.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualna

  • Dziecko ma ramkę z określoną liczbą okienek. Może być to ramka w postaci chodniczka, albo składająca się z dwóch rzędów okienek. Na stole stoi też pudełko z kamykami (lub innymi liczmanami)

  • Do każdego okienka trzeba włożyć kamyczek. Dziecko ustala, ile kamyków musi wyjąć z pudełka.

  • Liczy okienka, odlicza kamyki i układa je po 1 w każdym okienku.

  • Jeżeli we wszystkich okienkach są kamyki i żaden kamyk nie został, to oznacza, że dziecko dobrze wykonało zadanie (dziecko otrzymuje informację zwrotną). Kiedy widzisz, że dziecko wyjmuje z pudełka niewłaściwa liczbę kamyków, to nie koryguj tego. Pozwól dziecku samemu zobaczyć błąd i go naprawić.

 

Modyfikacje

  • Zamiast ramek z okienkami możesz dać dziecku opakowania po jajkach, czy pojemniki na kostki lodu.

  • Użyj ramek z mniejszą liczbą okienek.

 

Promujemy współpracę

  • Dzieci pracują w parach. Razem liczą okienka, następnie odliczają kamyki z pudełka, układają kamyki w ramce i ustalają, czy dobrze wykonały zadanie.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • liczą okienka ramki
  • odliczają określoną liczbę przedmiotów
  • ustalają, czy w każdym okienku jest kamyk
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder