Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z rozszerzaniem kolekcji
Kluczowe pojęcia: sumowanie dwóch zbiorów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
sumować dwa zbiory;
liczyć;
rozpoznawać i nazywać podstawowe figury geometryczne
.
Materiały
kartoniki (klocki) w różnych kształtach
pudełko
kartki
O matematyce
Można dodawać do siebie zbiory (suma zbiorów). Taki zbiór zawiera wszystkie obiekty dodawanych zbiorów. Sumujemy zbiór cukierków i zbiór ciastek. Otrzymujemy zbiór słodyczy.
Dzieci uczą się dołączać do kolekcji (zbioru) przedmiotów, inne przedmioty, które spełniają warunek utworzenia kolekcji (do kolekcji „słodycze” można dołączyć czekoladę). Przedszkolaki nazywają kolekcję (zbiór) przedmiotów. Dokładają do tej kolekcji (dołączają do zbioru) kolejne przedmioty, które do niej pasują. Liczą ile przedmiotów było najpierw; ile dołożyły; ile jest razem. W ten sposób przygotowują się do zrozumienia pojęcia dodać. Proces rozszerzania kolekcji (zbioru) wskazuje na to, że można do danej kolekcji dokładać kolejne obiekty, które do niej pasują. Kolekcje otwarte można rozszerzać, czasami w nieskończoność - do zbioru zielonych przedmiotów można dokładać inne zielone przedmioty.
W zadaniu dzieci dokładają do kolekcji trójkątów kolejne trójkąty i ustalają, ile jest ich razem.
=
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Usiądź z dziećmi w kręgu. Pośrodku postaw pudełko z kartonikami (klockami) w różnych kształtach.
Każdemu dziecku daj różne trójkątne kartoniki (klocki w kształcie trójkąta).
Dzieci liczą, ile mają kartoników (klocków) w kształcie trójkąta. Każde mówi, ile ma takich kartoników.
Z pudełka wyjmują kolejne kartoniki w kształcie trójkąta. Liczą, ile ich przyniosły.
Dokładają do pozostałych trójkątnych kartoników. Liczą wszystkie kartoniki razem.
Ze wszystkich kartoników w kształcie trójkąta układają na kartce obrazek.
Adaptacja
Podobnie zadanie zorganizuj z kartonikami (klockami) w innych kształtach, też owalami, deltoidami, trapezami czy rombami.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
łączą dwa zbiory trójkątnych kartoników i określają ile ich jest razem;
liczą kartoniki w kształcie trójkąta i określają, ile ich jest;
rozpoznają i nazywają trójkąty.
A website created in the WebWave website builder