Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem w rytmie jego ogniwa
Kluczowe pojęcia: wyróżnianie w rytmie ogniwa
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
opisywać rytm ułożony z przedmiotów;
wyróżniać w rytmie liniowym jego ogniwo
Materiały
zazębiające się klocki w różnych kolorach
O matematyce
Namawiaj dzieci do identyfikowania ogniwa rytmu. Kiedy poprosisz dziecko o opisanie rytmu ułożonego na przykład z klocków, to zapewne wymieni kolory klocków. Możesz wtedy nakierować dziecko: Jaki klocek jest po niebieskim klocku? Czy czerwony klocek zawsze jest po niebieskim? Czy wiesz, co się powtarza? Jeśli dziecko nie opisuje tego słowami, zaproponuj: Pokaż, co się powtarza?
W identyfikowaniu ogniwa rytmu pomaga ułożenie jednego ogniwa przez każde dziecko, a potem połączenie ogniw w rytm.
W zadaniu dzieci budują wieże z klocków, a potem łączyć je tworzą jedną wysoką wieżę.
.
Praca nad zadaniem forma: mała grupa
Dzieci działają w kilkuosobowych grupach.
Pośrodku postaw pojemnik z klockami.
Zbuduj wieżę z klocków w dwóch kolorach, na przykład: niebieski klocek, niebieski klocek, żółty klocek. Pokaż dzieciom, opisz ją.
Każde dziecko buduje wieżę taką samą jak ty.
Dzieci łączą swoje wieże w jedną wysoką wieżę.
Wskazują klocki (od dołu do góry), nazywając głośno ich kolory.
Powtórz z innym układem klocków.
Refleksja
Zapytaj:
Jak wyglądała wieża, którą każdy z was zbudował?
Gdybym chciała dokładać kolejne klocki, to w jakim kolorze one powinny być? Dlaczego takie?
Z ilu klocków zbudowaliście wieżę? Ile jest w niej niebieskich klocków? Żółtych klocków jest mniej czy więcej niż niebeiskich?
Adaptacja
Pomagaj dzieciom w połączeniu ich wież w jedną wysoką wieżę.
Jeżeli dzieci nie dostrzegają powtarzającego się w rytmie ogniwa, to zaproponuj żeby ustawiły swoje wieże jedna obok drugiej i zwróć ich uwagę na to, że są one takie same.
Zaproponuj bardziej złożony wzór.
Zaproponuj ogniwo, które kończy i zaczyna się tym samym elementem, na przykład ogniwo ABBCA, które tworzy rytm: ABBCAABBCAABBCA (na przykład zielony klocek - niebieski klocek - niebieski klocek - żółty klocek - zielony klocek).
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
ustawiają klocki według ustalonej zasady;
łączą ogniwa rytmu
.
A website created in the WebWave website builder