02 marca 2024

Wieże z klocków

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem w rytmie jego ogniwa

 

Kluczowe pojęcia: wyróżnianie w rytmie ogniwa

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • opisywać rytm ułożony z przedmiotów;

  • wyróżniać w rytmie liniowym jego ogniwo

 

Materiały

  • zazębiające się klocki w różnych kolorach

 

O matematyce

  Namawiaj dzieci do identyfikowania ogniwa rytmu. Kiedy poprosisz dziecko o opisanie rytmu ułożonego na przykład z klocków, to zapewne wymieni kolory klocków. Możesz wtedy nakierować dziecko: Jaki klocek jest po niebieskim klocku? Czy czerwony klocek zawsze jest po niebieskim? Czy wiesz, co się powtarza? Jeśli dziecko nie opisuje tego słowami, zaproponuj: Pokaż, co się powtarza?

    W identyfikowaniu ogniwa rytmu pomaga ułożenie jednego ogniwa przez każde dziecko, a potem połączenie ogniw w rytm.

 

   W zadaniu dzieci budują wieże z klocków, a potem łączyć je tworzą jedną wysoką wieżę.

.

Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • Dzieci działają w kilkuosobowych grupach.

  • Pośrodku postaw pojemnik z klockami.

  • Zbuduj wieżę z klocków w dwóch kolorach, na przykład: niebieski klocek, niebieski klocek, żółty klocek. Pokaż dzieciom, opisz ją.

  • Każde dziecko buduje wieżę taką samą jak ty.

  • Dzieci łączą swoje wieże w jedną wysoką wieżę.

  • Wskazują klocki (od dołu do góry), nazywając głośno ich kolory.

  • Powtórz z innym układem klocków.

 

Refleksja 

Zapytaj:

 

  • Jak wyglądała wieża, którą każdy z was zbudował?

  • Gdybym chciała dokładać kolejne klocki, to w jakim kolorze one powinny być? Dlaczego takie?

  • Z ilu klocków zbudowaliście wieżę? Ile jest w niej niebieskich klocków? Żółtych klocków jest mniej czy więcej niż niebeiskich?

 

 

 

Adaptacja 

  • Pomagaj dzieciom w połączeniu ich wież w jedną wysoką wieżę.

  • Jeżeli dzieci nie dostrzegają powtarzającego się w rytmie ogniwa, to zaproponuj żeby ustawiły swoje wieże jedna obok drugiej i zwróć ich uwagę na to, że są one takie same.

  • Zaproponuj bardziej złożony wzór.

  • Zaproponuj ogniwo, które kończy i zaczyna się tym samym elementem, na przykład ogniwo ABBCA, które tworzy rytm: ABBCAABBCAABBCA (na przykład zielony klocek - niebieski klocek - niebieski klocek - żółty klocek - zielony klocek).

 

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • ustawiają klocki według ustalonej zasady;

  • łączą ogniwa rytmu

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder