02 marca 2024

W poszukiwaniu wzorów

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, kontynuowaniem rytmów ułożonych z różnych obiektów

 

Kluczowe pojęcia: dostrzeganie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać wokół siebie rytmiczne wzory;

  • przyłączać się do słownego opisywania wzoru

 

Materiały

  • aparat fotograficzny

  • kredki, kartki

 

O matematyce

    W ciągu dnia w przedszkolu pomagaj dzieciom zauważać bardzo wyraziste wzory, takie jak wyraźne wzory AB na pasiastej koszuli czy proste ruchy i rytmiczne czynności.

    Każdy rytm dzieci powinny opisać (opisać, tak jak widzą). W różny sposób mogą opisać ten sam rytm, biorąc pod uwagę różne cechy: kolor lub wielkość albo też kształt. Warto pokazywać dzieciom różnorodność opisu tego samego rytmu. Powiedzenie dzieciom - Odczytajcie rytm - nie zawsze jest zrozumiałym poleceniem, przecież czyta się coś co zapisane jest literami, a w rytmie zazwyczaj liter nie ma. Lepiej powiedzieć dzieciom, że mają komuś, kto nie widzi rytmu opisać jak on wygląda (dzwonimy do kogoś; ktoś się odwraca i nie widzi rytmu).

   

    W zadaniu dzieci szukają wzorów wokół siebie, potem rozpoznają je na rysunkach oraz na zdjęciach.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa, indywidualnie

  • Wyjaśnij dzieciom, że w czasie spacerów poszukacie wzorów (rytmów). Dzieci będą detektywami, których zadaniem jest odnalezienie obiektów z wzorami.
  • Kiedy któreś z dzieci dostrzeże wzór, ma dać znać. Wtedy wszyscy oglądacie, opisujecie znaleziony wzór. Porozmawiajcie o tym, co sprawia, że to jest wzór.
  • Zrób zdjęcie znaleziska.
  • Po powrocie do przedszkola, dzieci mogą narysować jeden ze znalezionych wzorów. A ty w tym czasie możesz przygotować prezentację ze zrobionych podczas spaceru zdjęć.

.

Refleksja 

  • Zrób wystawę prac dzieci. Wskazuj rysunki i razem opisujcie słowami pokazane na nich wzory. Na przykład: O, Kasia narysowała piłkę w paski. Jest biały pasek, zielony pasek, biały, zielony, biały, zielony.
  • Potem wyświetl dzieciom przygotowaną prezentację. Opisujcie słowami utrwalone na zdjęciach wzory.

 

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dziecko ma problem z dostrzeganiem wzoru, wskaż wyrazisty wzór, na przykład pasy na przejściu dla pieszych: Przejdźcie po pasach, nazywając ich kolory: czarny - biały - czarny - biały - czarny - biały. Oczywiście zachowaj ostrożność!!
  • Dzieciom, które potrzebują większych wyzwań zaproponuj stworzenie własnego wzoru, na przykład: Narysuj piłkę we wzorzyste pasy.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • dostrzegają wokół siebie wzory,

  • przyłączają się do opisywania rytmów słowami,

  • utrwalają dostrzeżone wzory na rysunku.

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder