Dla kogo? Uczniów i uczennic z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z korzystaniem z właściwości rytmów
Kluczowe pojęcia: właściwości rytmów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
Materiały
- sześcienne klocki w różnych kolorach
- cylinder (może być tuba po papierowych ręcznikach)
- kulki w takich samych kolorach jak klocki
O matematyce
Matematyka jest nauką i językiem wzorów. Myślenie o wzorach pomaga dzieciom zrozumieć matematykę. Uczą się, że matematyka jest zbiorem powiązanych faktów i procedur.
Rozpoznawanie i praca z wzorami pomaga dzieciom przewidywać, co się stanie, rozmawiać o związkach i dostrzegać powiązania między pojęciami matematycznymi a ich światem.
Możliwości działań z różnymi wzorami, powoduje, że dzieci zaczynają rozpoznać powtarzalną naturę wzorów.Doświadczenia te pomagają snuć domysły na temat tego, co będzie następne we wzorze, bez konieczności tworzenia kolejnego ogniwa wzoru.
W zadaniu dzieci przewidują jakiego koloru kulka wypadnie z cylindra.
.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
- Dzieci mają klocki. Ty potrzebować będziesz kulek i cylindra. Klocki i kulki muszą być w tym samym kolorze.
- Ułóż przed sobą kulki w rytmie, na przykład: czerwona - zielona - żółta - czerwona - zielona - żółta - czerwona - zielona - żółta.
- Dzieci układają taki sam rytm z klocków.
- Opisz swój rytm i zapytaj dzieci, czy ich rytm jest taki sam.
- Wrzucaj po kolei kulki do cylindra (powoli, zamaszystym ruchem). Nazywaj kolor wrzucanych kulek.
- Pokaż dno cylindra i zapytaj: Jakiego koloru kulka wypadnie pierwsza z cylindra? Jaka będzie następna? A po niej jaka?
- Jeżeli dzieci mają z kłopot z odpowiadaniem na pytania, mogą skorzystać ze swoich klocków. Przypomnij, że kulki i klocki były tak samo ułożone, w tej samej kolejności.
- Sprawdź przewidywania dzieci.
- Jeżeli dzieci radzą sobie z tym zadaniem, przekręć cylinder o 90 stopni. Dzieci określają, jakiego koloru kulka wypadnie pierwsza z cylindra? Jaka będzie następna? A następna?
- Potem przekręć cylinder o 180 stopni, o 360 stopni, kilka razy o 360 stopni.

Refleksja
- Włóż jeszcze raz kulki do cylindra w określonej kolejności, głośno podając nazwy kolorów. Pokaż dno cylindra i zapytaj:
- Kulka w jakim kolorze wypadnie jako pierwsza? A jaka będzie druga? Trzecia? Jak to ustaliliście?
Adaptacja
- Jeżeli dziecko nie radzi sobie z przewidywaniem koloru kulki: jeszcze raz wkładaj kulki do cylindra, głośno podając nazwy ich kolorów. Dziecko w tym czasie wskazuje kolejne klocki w ułożonym przez siebie wzorze. Zachęć dziecko, żeby korzystało z klocków w przewidywaniu koloru kulki, jaka wypadnie z cylindra.
- Zadanie wrzucania kulek do cylindra zaproponuj jednemu z dzieci.
-
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
.