14 marca 2024

W jakiej kolejności wypadną kulki?

Dla kogo? Uczniów i uczennic z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z  korzystaniem z właściwości rytmów

 

Kluczowe pojęcia: właściwości rytmów

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • korzystać z właściwości rytmu i przewidywać kolejny jego element

 

Materiały

  • sześcienne klocki w różnych kolorach
  • cylinder (może być tuba po papierowych ręcznikach)
  • kulki w takich samych kolorach jak klocki

 

 

O matematyce

    Matematyka jest nauką i językiem wzorów. Myślenie o wzorach pomaga dzieciom zrozumieć matematykę. Uczą się, że matematyka  jest zbiorem powiązanych faktów i procedur.

    Rozpoznawanie i praca z wzorami pomaga  dzieciom przewidywać, co się stanie, rozmawiać o związkach i dostrzegać powiązania między pojęciami matematycznymi a ich światem.

    Możliwości działań z różnymi wzorami, powoduje, że dzieci zaczynają  rozpoznać powtarzalną naturę wzorów.Doświadczenia te pomagają  snuć domysły na temat tego, co będzie następne we wzorze, bez konieczności tworzenia kolejnego ogniwa wzoru.

W zadaniu dzieci przewidują jakiego koloru kulka wypadnie z cylindra.

 

.

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Dzieci mają klocki. Ty potrzebować będziesz kulek i cylindra. Klocki i kulki muszą być w tym samym kolorze.
  • Ułóż przed sobą kulki w rytmie, na przykład: czerwona - zielona - żółta - czerwona - zielona - żółta - czerwona - zielona - żółta.

 

 

  • Dzieci układają taki sam rytm z klocków.
  • Opisz swój rytm i zapytaj dzieci, czy ich rytm jest taki sam.

 

  • Wrzucaj po kolei kulki do cylindra (powoli, zamaszystym ruchem). Nazywaj kolor wrzucanych kulek.
  • Pokaż dno cylindra i zapytaj: Jakiego koloru kulka wypadnie pierwsza z cylindra? Jaka będzie następna? A po niej jaka?
  • Jeżeli dzieci mają z kłopot z odpowiadaniem na pytania, mogą skorzystać ze swoich klocków. Przypomnij, że kulki i klocki były tak samo ułożone, w tej samej kolejności.
  • Sprawdź przewidywania dzieci.

 

  • Jeżeli dzieci radzą sobie z tym zadaniem, przekręć cylinder o 90 stopni. Dzieci określają, jakiego koloru kulka wypadnie pierwsza z cylindra? Jaka będzie następna? A następna?
  • Potem przekręć cylinder o 180 stopni, o 360 stopni, kilka razy o 360 stopni.

 

Refleksja 

  • Włóż jeszcze raz kulki do cylindra w określonej kolejności, głośno podając nazwy kolorów. Pokaż dno cylindra i zapytaj:
    • Kulka w jakim kolorze wypadnie jako pierwsza? A jaka będzie druga? Trzecia? Jak to ustaliliście?

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dziecko nie radzi sobie z przewidywaniem koloru kulki: jeszcze raz wkładaj kulki do cylindra, głośno podając nazwy ich kolorów. Dziecko w tym czasie wskazuje kolejne klocki w ułożonym przez siebie wzorze. Zachęć dziecko, żeby korzystało z klocków w przewidywaniu koloru kulki, jaka wypadnie z cylindra.
  • Zadanie wrzucania kulek do cylindra zaproponuj jednemu z dzieci.
  •  

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • korzystają ze znajomości ogniwa rytmu, przewidując jaka kulka wypadnie z cylindra.

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder