28 marca 2024

Usiądź, jeśli ...

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem cech obiektów

 

Kluczowe pojęcia: podawanie cech obiektów

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • podawać różne cechy obiektów

 

Materiały

  • nie są potrzebne

 

O matematyce

       Klasyfikowanie jest jednym ze sposobów na porządkowanie rzeczywistości. Polega na dostrzeżeniu cechy lub cech, a następnie posegregowaniu obiektów według tych właśnie cech.

    Dziecko klasyfikuje zanim przyjdzie do przedszkola. Już niemowlę intuicyjnie rozpoznaje przedmioty lub sytuacje w jakiś sposób do siebie podobne - to się nadaje do ssania, a to nie. Roczne dziecko wskazuje jednakowe przedmioty. Wcześnie klasyfikuje przedmioty na ładne (cacy) i brzydkie (be). Uczy się, że jedne przedmioty należą do mamy, a inne do taty (klasyfikacja ze względu na przynależność). I jak babcia dla żartów zakłada kapcie dziadka, to głośno protestuje. Wie, że do lodówki raczej nie wkłada się piłki, za to można wstawić do niej mleko (klasyfikowanie ze względu na miejsce występowania). Dziecko z koszyka, w którym są różne zabawki wybiera te przedstawiające zwierzęta.

    Żeby dziecko klasyfikowało musi dostrzegać różne cechy obiektów. Są to cechy jawne, widoczne na „pierwszy rzut oka", takie jak kolor, wielkość, kształt. A też cechy niejawne, takie których nie widać „na pierwszy rzut oka“: przynależność, miejsce występowania, zastosowanie itp

   

   W zadaniu dzieci siadają, wchodzą do okręgu, kiedy spełniają podaną przez dorosłego cechę.

 

  Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Stań razem z dziećmi w kręgu.

  • Powiedz, na przykład: Usiądą dzieci, które maja dzisiaj czerwone buty.

  • Opisz: Dzieci, które siedzą mają czerwone buty. Dzieci, które stoją nie mają czerwonych butów.

  • Powtórz używając innych cech. Staraj się podawać takie, żeby każde dziecko spełniło chociaż niektóre z nich.

 

   Adaptacja 

 

  • Jeżeli dziecko nie dostrzega u siebie wymienianych cech, to zwróć się do niego indywidualnie, na przykład: Kasiu, a czy ty masz czerwone buty

  • Jesteście na podwórku. Narysuj na ziemii duże koło. Wszystkie dzieci, które posiadają daną cechę wchodzą do koła.

  • Możesz podawać więcej niż dwie cechy, na przykład do koła wchodzą dzieci, które mają czapkę z pomponem i zieloną kurtkę

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • ustalają, czy posiadają cechę wymienioną przez dorosłego.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder