Dla kogo? Dla najstarszych przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem i nazywaniem kierunków na kartce
Kluczowe pojęcia: wskazywanie i nazywanie kierunków na kartce
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
Materiały dla każdego dziecka
O matematyce
Dziecko, które uczy się czytać i pisać powinno umieć wyznaczać kierunki na kartce papieru. Przenosi schemat własnego ciała nie na inną osobę, ale na przedmiot. Kartka wisi przed nim na ścianie i dziecko wskazuje górę - tam gdzie u niego jest góra, dół - tam gdzie i ono ma dół, prawą stronę - tam gdzie ma prawą rękę i lewą stronę - tam gdzie ma lewą rękę.
Etap, kiedy dziecko uczy się orientowania na kartce papieru powinien trwać dostatecznie długo, zanim nastąpi przejście na kolejny etap - orientowania się w tym, co na tej kartce jest narysowane
W zadaniu dzieci układają klocki na górze od lewej do prawej strony, na dole od prawej do lewej strony, po prawej stronie z góry na dół, po lewej stronie z dołu do góry.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
- Dzieci siedzą przy stolikach. Przed nimi leżą kartki, mają też klocki. Na prawych rękach mają założone frotki.
- Dzieci pokazują górę kartki. Zaraz na górze kartki ustawiać będą klocki.
- Pokazują lewą stronę kartki (na lewej ręce nie mają frotki).
- Pokazują prawą stronę kartki (na prawej ręce mają frotkę).
- Pokazują ręką kierunek od lewej do prawej strony kartki. Ustawiają zielone klocki na górze kartki od lewej do prawej strony kartki.
- Dzieci pokazują dół kartki. Zaraz będą na dole kartki ustawiać klocki.
- Pokazują ręką kierunek od prawej do lewej strony kartki.
- Na dole kartki od prawej strony do lewej ustawiają rząd czerwonych klocków.
- Dzieci pokazują prawą stronę kartki. Zaraz tutaj będą ustawiać klocki.
- Pokazują ręką kierunek z góry na dół kartki.
- Ustawiają rząd żółtych klocków po prawej stronie kartki od góry do dołu.
- Dzieci pokazują lewą stronę kartki. Zaraz będą ustawiać klocki po lewej stronie kartki.
- Pokazują ręką kierunek od dołu do góry kartki.
- Ustawiają niebieskie klocki po lewej stronie kartki od dołu do góry kartki.
- Zapytaj: Gdzie na kartce leżą niebieskie klocki? Gdzie czerwone? Gdzie żółte? A gdzie zielone?
Na podstawie: E.Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997, s.26 - 27.
- Dzieci mają stempelki z rysunkami zwierząt. Stemplują tak jak powiesz, na przykład: Na górze kartki ma być ptak. Na dole kartki ma być ślimak. Pośrodku kartki ma być pies. Na kartce po prawej stronie (na prawych rękach mają frotki) ma być kot. Na kartce po lewej stronie (na lewych rękach nie mają frotek) ma być królik. Zapytaj: Jakie zwierzę jest na górze kartki? Jakie na dole? Jakie pośrodku? Jakie na kartce po lewej stronie? A jakie po prawej stronie?
- Trudne może być dla dzieci połączenie kierunków, na przykład góra i prawa strona: ustawiają klocki na górze kartki po prawej stronie. Dlatego szczególnie ważna jest twoja pomoc. Jeżeli dzieci mają duże trudności uprość zadanie do podawania jednego kierunku: kładą klocek na górze kartki, na dole kartki, po prawej stronie, po lewej stronie.
- Przy rysowaniu na kartce zwracaj uwagę, czy przeszkodą w wykonaniu zadania nie jest samo rysowanie, na przykład dziecko doskonale wie, co to znaczy narysować po prawej stronie, ale nie umie narysować kota. W tej sytuacji lepsza jest wersja zadania ze stempelkami.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
- łączą kierunki, na przykład góra i prawa strona i układają klocki na górze kartki po prawej stronie;
- pokazują na kartce kierunki: z góry na dół, z dołu do góry, z lewej strony do prawej, z prawej strony do lewej.