28 marca 2024

Układamy klocki na siatce

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem i nazywaniem kierunków na siatce: okienka na górze, na dole, po prawej/lewej stronie siatki, środek siatki; okienko w prawym dolnym rogu, okienko w lewym górnym rogu itd

Kluczowe pojęcia: wskazywanie i nazywanie kierunków na siatce

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać i nazywać kierunki na siatce:  okienka na górze, na dole, po prawej/lewej stronie siatki, środek siatki; okienko w prawym dolnym rogu, okienko w lewym górnym rogu itd
  • znajdować na siatce właściwe okienko, posługując się określeniami: na lewo od, na prawo od, nad, pod, obok, pomiędzy.

 

Materiały dla każdego dziecka

  • sześcienne klocki w różnych kolorach

  • frotka

  • kredki

 

O matematyce

   Warto, żeby dzieci uczyły się korzystać z prostych siatek, w których wykorzystuje się horyzontalność i pionowość jako osie odniesienia. Stosują pojęcia takie jak: w prawo, na prawo od, w lewo, na lewo od, w górę, nad, w dół, pod i ich połączenia. Te umiejętności w przyszłości pozwolą dzieciom orientować się na planach, mapach i modelach przestrzennych. Przydadzą się do kodowania danych w tabelach i wykresach słupkowych oraz liniowych.

   Trudne jest  dla dziecka lokalizowanie obiektów w dwóch wymiarach, radząc sobie z relacjami między wysokością a szerokością. Na przykład dziecko ma kartkę z narysowaną siatką 5 na 5 okienek. Kładziesz klocek w jednym z okienek siatki. Prosisz, żeby  opisało gdzie leży klocek. Może określić - Tam jest - ale to nie jest precyzyjne określenie. Może powiedzieć - Jest na środku - ale to też nie pomoże w znalezieniu klocka. Dopiero określenie - Z prawego dolnego rogu idź dwa okienka w górę, potem dwa w lewo - da nam pełną informację, gdzie leży klocek. Dzieci w codziennych działaniach angażują się w czynności lokalizacyjne. Na przykład grają w klasy - przeskakują określoną liczbę pól. Czy grają w gry planszowe, w których muszą przesunąć pionek określoną liczbę pól. Wykorzystuj różne sytuacje, do rozwijania o dzieci umiejętności lokalizowania.

W zadaniu dzieci przesuwają klocek po siatce według wskazówek dorosłego, a potem układają klocki na siatce.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • To zadanie wykonaj z małą grupą dzieci, które siedzą w kręgu lub przy jednym stoliku. Na prawych (lub lewych) rękach dzieci mają nałożone frotki. Też będziesz potrzebowała kartkę z siatką i klocki. Ważne, żeby dzieci widziały jak wykonujesz zadanie i mogły ciebie naśladować.
  • Powiedz, że będą poruszać się klockami po siatce tak, jak powiesz.
  • Dziecko kładzie czerwony klocek w okienku na środku siatki.
  • Przesuwają klocek według wskazówek:
    • Przesuń klocek o jedno okienko w górę.
    • Przesuń klocek o dwa okienka w dół.
    • Przesuń klocek o jedno okienko w prawo (na prawej ręce jest frotka/na prawej ręce nie ma frotki);
    • Przesuń klocek o dwa okienka w lewo.
    • Zdejmij klocek.
  • Dziecko nim przesunie klocek, śledzi tylko wzrokiem jego ruch. Pokazuje palcem, gdzie stanie klocek i dopiero go przesuwa.

 

  • Dziecko czerwony klocek kładzie w okienku w lewym górnym rogu siatki.
  • W prawym dolnym rogu kładzie niebieski klocek. W lewym dolnym rogu kładzie zielony klocek, a w prawym górnym - żółty.
  • Kolejny żółty klocek dziecko kładą w okienku pomiędzy klockiem zielonym a niebieskim.
  • W okienku pomiędzy żółtym a czerwonym klockiem kładzie zielony klocek.
  • Żółty klocek kładzie w okienku tuż pod czerwonym klockiem. A pod żółtym klockiem kładzie czerwony klocek.

 

  • Dziecko zdejmuje:
    • najpierw klocki z górnych okienek siatki;
    • potem klocki z okienek po prawej stronie siatki;
    • pozostałe klocki.

 

  • Układa inaczej klocki:
    • w środkowym okienku kładzie czerwony klocek;
    • w okienku na prawo od czerwonego klocka kładzie zielony klocek;
    • w okienku na lewo od czerwonego klocka kładzie żółty klocek;
    • w okienku nad czerwonym klockiem kładzie niebieski klocek;
    • w okienku pod czerwonym klockiem kładzie żółty klocek.

 

  • Dziecko zdejmuje kolejno klocki, tak jak powiesz:
    • klocek z okienka po prawej stronie siatki;
    • klocek, który leży na lewo od czerwonego klocka;
    • klocek, który leży pomiędzy niebieskim a żółtym klockiem;
    • klocek z góry siatki i klocek z dołu siatki.

 

  • Dziecko koloruje okienka na kartce:
    • lewe górne i prawe dolne na zielono;
    • lewe dolne i prawe górne na niebiesko;
    • okienka pomiędzy pokolorowanymi polami koloruje na żółto;
    • okienko na środku siatki na czerwono.

 

Adaptacja 
  • Dziecko ma siatkę z 9 polami (3x3 pola) i kredki, Koloruje:
    • prawe górny okienko - na czerwono;
    • prawe dolne okienko - na żółto;
    • lewe górne okienko - na zielono;
    • lewe dolne okienko - na niebiesko.
  • Zapytaj:
    • Jakiego koloru okienko będzie w prawym górnym rogu, kiedy obrócimy kartkę tak, żeby czerwony kolor był w lewym dolnym rogu?
    • Jakiego koloru okienko będzie w prawym dolnym rogu, kiedy obrócimy kartkę tak, żeby zielony kolor był w lewym dolnym rogu? I tak dalej.
  • W tej wersji ważna jest strategia znajdowania właściwej odpowiedzi. Dziecko uczy się, że jest sposób, żeby łatwo odpowiedzieć na pytania dorosłego. Trzeba obrócić kartkę i „odczytać odpowiedź“. Następnym razem łatwiej jest przewidzieć.
  • Dzieci, które mają problemy z tym zadaniem posadź blisko siebie, najlepiej obok siebie tak, żebyście przyjmowali jeden kierunek widzenia.
  • Jeżeli kolorowanie okienek sprawia dzieciom kłopoty (nie potrafią wskazać właściwych), zaproponuj im najpierw ułożenie na nich klocków we właściwych kolorach, a potem dopiero pokolorowanie okienka.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • wskazują okienka na górze, na dole, po prawej/lewej stronie siatki, środek siatki;
  • znajdują na siatce właściwe okienko posługując się określeniami: okienko w prawym dolnym rogu, okienko w lewym górnym rogu itd.;
  • znajdują na siatce właściwe okienko, posługując się określeniami: na lewo od, na prawo od, nad, pod, obok, pomiędzy.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder