02 marca 2024

Tworzymy wzory

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem, tworzeniem rytmów z przedmiotów

 

Kluczowe pojęcia: kontynuowanie, opisywanie i tworzenie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • kontynuować rytm, który widzą, słyszą;

  • opisywać rytm słowami;

  • tworzyć własny rytm z przedmiotów.

 

Materiały

  • różne przedmioty, z których można tworzyć rytmy (kostki w różnych kolorach, klocki, muszelki, guziki)

 

O matematyce

    Dzieci potrzebują wielu okazji do dostrzegania, kontynuowania i opisywania rytmów. Początkowo działają z prostymi wzorami, opartymi na oczywistych atrybutach. Takim atrybutem jest kolor.

    Modelując kontynuowanie i opisywanie wzorów możesz zachęcić dzieci do działań z bardziej złożonymi wzory. Złożoność wzoru definiuje rozmiar jego ogniwa (liczba elementów w części wzoru, która powtarza się) oraz liczba zmieniających się atrybutów (kolor, kształt, rozmiar).

    Badanie wzorów pomaga dzieciom dokonywać uogólnień, rozwijać strategie rozumowania i budować podstawy dla bardziej złożonego myślenia algebraicznego. Wspierasz dzieci w lepszym rozumieniu wzorów i relacji, kiedy zachęcasz je do działań z coraz bardziej złożonymi wzorami.

    W zadaniu dzieci tworzą swoje wzory z różnych materiałów.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa, indywidualnie

  • Cała grupa klaszcze, pstryka i wystukuje różne rytmy.
  • Na przykład zacznij: klaskanie, pstrykanie, klaskanie, pstrykanie, klaskanie, pstrykanie, klaskanie, pstrykanie.
  • Zapytaj: Co będzie następne? Skąd to wiecie? Co to za wzór?

 

Refleksja 

  • Wybierz kilkoro dzieci, które podzielą się swoimi wzorami. Zaangażuj inne dzieci do zadawania pytań na temat prezentowanych wzorów

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder