Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z konstruowaniem rytmów o tej samej strukturze z różnych materiałów
Kluczowe pojęcia: układanie różnych rytmów o tej samej strukturze
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
opisywać rytm ułożony z przedmiotów;
konstruować rytmy o tej samej strukturze z różnych materiałów.
Materiały
duże klocki w różnych kolorach
różne przedmioty, z których można układać rytmy (guziki, koraliki, kartoniki o różnych kształtach, klamerki w różnych kolorach i sztywny pasek tektury)
O matematyce
Opisywanie wzorów za pomocą liter pomaga dzieciom zapamiętać i połączyć ten sam wzór, skonstruowany przy użyciu różnych materiałów. Na przykład: mamy rytm ułożony z klocków: czerwony klocek - czerwony klocek - niebieski klocek - czerwony - czerwony - niebieski - czerwony - czerwony - niebieski. I mamy rytm ułożony z zabawek: miś - miś - piłka - miś - miś - piłka - miś, - miś - piłka. Oba możemy opisać jako: AAB. Najlepiej zrobić to tak: opisz rytm, wskazują kolejne elementy miś - miś - lalka - miś - miś - lalka - miś - miś - lalka i szybko ten sam rytm, wskazując elementy, opisz literami A - A - B - A - A - B - A - A - B. Nazywaj literami wzór, od dzieci tego nie oczekuj.
W zadaniu dzieci układają rytm o tej samej strukturze z różnych materiałów, a ty opisujesz rytmy też za pomocą liter.
.
Praca nad zadaniem forma: mała grupa
Dzieci działają w kilkuosobowych grupach.
Na stoliku każdej grupy znajdują się przedmioty. Na każdym stoliku inne. Na przykład: kartoniki o różnych kształtach, koraliki i sznurek, guziki, kolorowe patyczki, liczmany, klamerki w różnych kolorach i pasek sztywnej tektury itp.
W widocznym dla wszystkich miejscu, z dużych klocków ułóż rytm o ogniwie AABB. Na przykład: niebieski klocek - niebieski klocek - żółty klocek - żółty klocek. Opisz ułożony rytm kolorami klocków.
Poproś dzieci, żeby w grupach wymyśliły jak ten rytm mogą pokazać za pomocą przedmiotów, które leżą na ich stole. Czyli, na co zamienią niebieski klocek, a na co żółty klocek.
Daj czas na wymyślenie i przygotowanie rytmów.
Każda grupa opisuje przygotowany przez siebie rytm. Dzieci opisują podając cechy przedmiotów, z których zbudowały rytm. A ty opisz ten sam rytm literami. Tak, żeby dzieci mogły zauważyć - każda grupa zbudowała inaczej wyglądający rytm, ale każdy z nich dorosły opisał w ten sam sposób literami (AABBAABBAABB itd.)
Refleksja
Zapytaj:
Adaptacja
Zacznij od prostszego rytmu o ogniwie AB, a następnie proponuj coraz trudniejsze rytmy.
Wyraźnie, kilka razy wyjaśnij, co mają dzieci robić.
Sprawdź, czy w kąciku tematycznym znajdują się materiały, z których można układać rytmy. Pamiętaj, aby były to różne przedmioty, miały różne kolory, rozmiary, kształty.
Dzieci pracują w parach, aby stworzyć różne wzory z materiałów.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
opisują słowami rytmy ułożone z przedmiotów;
konstruują rytmy o tej samej strukturze, ale zbudowane z różnych przedmiiotów.
.
A website created in the WebWave website builder