28 marca 2024

Tęcza

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem kolekcji według jawnych cech, nazywaniem kolekcji

Kluczowe pojęcia: kolekcje

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • porządkować obiekty w kolekcje według jawnych cech;

  • nazywać utworzone kolekcje;

 

Materiały

  • papier w kolorach tęczy, kwadrat o boku 20 cm (jeden na dziecko), od twojego wyboru zależy, czy zaproponujesz dzieciom jasne i ciemne odmiany tego samego koloru podstawowego;

  • duży wybór materiałów do kolażu: tkaniny, papier, wstążki, guziki itp.

  • klej

  • zdjęcie tęczy

 

O matematyce

   Dzieci klasyfikują obiekty według jednej cechy, tworząc kolekcje (zbiory). Możesz wskazywać cechy, według których dzieci mają coś poklasyfikować. Na przykład pokazujesz dzieciom guziki i proponujesz: Posegregujmy je według liczby dziurek. Tutaj połóżcie guziki z jedną dziurką, to z dwiema dziurkami, a tu z czterema dziurkami. Trudniejsze są zadania, w których dzieci mają same wymyślić cechę, według której posegregują obiekty. Pokazujesz guziki i mówisz: To są guziki. Posegregujcie je tak jak chcecie.

   W zadaniu dzieci przygotowują tęczę z kolaży

 

.

  Praca nad zadaniem       forma: małe grupy

  • Siódemce dzieci zaproponuj zrobienie tęczy.

  • Każdemu dziecku daj kartkę papieru w jednym z kolorów tęczy. Zapytaj, jak nazywa się ten kolor. Poproś, aby przykleiło na niej, jak najwięcej przedmiotów tego samego koloru, co kartka.

  • Kiedy wszystkie dzieci przykleją rzeczy na swoich kartkach, zaproponuj żeby opisały, co takiego znalazły w danym kolorze.

  • Pokaż dzieciom zdjęcie tęczy. Wyjaśnij w jakiej kolejności następują po sobie poszczególne kolory. Zaproponuj, zrobienie tęczy z przygotowanych przez dzieci kolaży.

  • Ułóżcie kartki w takiej kolejności, w jakiej następują po sobie kolory tęczy.

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

 

  • Według jakich cech porządkowaliście przedmioty? Jakie to były kolory?

  • Skąd wiedzieliście, że na tej kartce trzeba przykleić przedmioty w danym kolorze?

  • W jakiej kolejności ustawiliście kartki? W jakim kolorze kartka była pierwsza? W jakim ostatnia? A trzecia?

 

 

Adaptacja 

  • Jeżeli zadanie proponujesz większej liczbie dzieci, to wytnij z papieru 7 łuków tęczy. Na każdy łuk dzieci przyklejają kartki w takim samym kolorze. Łuki połączcie w tęczę.

  • Nim dzieci przykleją przedmioty na kartce, poproś, żeby znalazły 5 rzeczy, które mogą znaleźć się na kartce w otrzymanym kolorze.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • tworzą kolekcję rzeczy w danym kolorze (kolaż).

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder