Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem kolekcji według jawnych cech, nazywaniem kolekcji
Kluczowe pojęcia: kolekcje
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
porządkować obiekty w kolekcje według jawnych cech;
nazywać utworzone kolekcje;
Materiały
papier w kolorach tęczy, kwadrat o boku 20 cm (jeden na dziecko), od twojego wyboru zależy, czy zaproponujesz dzieciom jasne i ciemne odmiany tego samego koloru podstawowego;
duży wybór materiałów do kolażu: tkaniny, papier, wstążki, guziki itp.
klej
zdjęcie tęczy
O matematyce
Dzieci klasyfikują obiekty według jednej cechy, tworząc kolekcje (zbiory). Możesz wskazywać cechy, według których dzieci mają coś poklasyfikować. Na przykład pokazujesz dzieciom guziki i proponujesz: Posegregujmy je według liczby dziurek. Tutaj połóżcie guziki z jedną dziurką, to z dwiema dziurkami, a tu z czterema dziurkami. Trudniejsze są zadania, w których dzieci mają same wymyślić cechę, według której posegregują obiekty. Pokazujesz guziki i mówisz: To są guziki. Posegregujcie je tak jak chcecie.
W zadaniu dzieci przygotowują tęczę z kolaży
.
Praca nad zadaniem forma: małe grupy
Siódemce dzieci zaproponuj zrobienie tęczy.
Każdemu dziecku daj kartkę papieru w jednym z kolorów tęczy. Zapytaj, jak nazywa się ten kolor. Poproś, aby przykleiło na niej, jak najwięcej przedmiotów tego samego koloru, co kartka.
Kiedy wszystkie dzieci przykleją rzeczy na swoich kartkach, zaproponuj żeby opisały, co takiego znalazły w danym kolorze.
Pokaż dzieciom zdjęcie tęczy. Wyjaśnij w jakiej kolejności następują po sobie poszczególne kolory. Zaproponuj, zrobienie tęczy z przygotowanych przez dzieci kolaży.
Ułóżcie kartki w takiej kolejności, w jakiej następują po sobie kolory tęczy.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Według jakich cech porządkowaliście przedmioty? Jakie to były kolory?
Skąd wiedzieliście, że na tej kartce trzeba przykleić przedmioty w danym kolorze?
W jakiej kolejności ustawiliście kartki? W jakim kolorze kartka była pierwsza? W jakim ostatnia? A trzecia?
Adaptacja
Jeżeli zadanie proponujesz większej liczbie dzieci, to wytnij z papieru 7 łuków tęczy. Na każdy łuk dzieci przyklejają kartki w takim samym kolorze. Łuki połączcie w tęczę.
Nim dzieci przykleją przedmioty na kartce, poproś, żeby znalazły 5 rzeczy, które mogą znaleźć się na kartce w otrzymanym kolorze.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
tworzą kolekcję rzeczy w danym kolorze (kolaż).
A website created in the WebWave website builder