28 marca 2024

Takie same i nie takie same

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem różnic i podobieństw między obiektami

 

Kluczowe pojęcia: różnice i podobieństwa

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • określać różnice i podobieństwa między obiektami

 

Materiały

  • różne przedmioty

 

O matematyce

   Dzieci odkrywają, że niektóre przedmioty są do siebie podobne, a inne nie są do siebie podobne. Odbywa się to przy wsparciu dorosłych, którzy wskazują i opisują różne obiekty wokół dziecka. Dostrzeganie różnic i podobieństw obiektów to podstawa klasyfikowania.

   Klasyfikować można według różnych cech. Łatwiej według cech jawnych, czyli takich, które widać „na pierwszy rzut oka“, na przykład według koloru, kształtu, czy wielkości. Trudniej według cech niejawnych, czyli takich, których nie widać od razu. Takie cechy to na przykład przynależność, miejsce występowania, czy zastosowanie. W tym przypadku trzeba skorzystać ze swojej wiedzy.

   

    W zadaniu dzieci określają obiekty, które są podobne/takie same i obiekty, które nie są podobne/są różne.

 

.

 Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Daj dzieciom różne przedmioty. Pozwól im swobodnie manipulować nimi.

  • Podchodź do dzieci i zwracaj ich uwagę na podobieństwa i różnice. Łącz działania z nazywaniem. Bierz pod uwagę różne cechy: kolor, wielkość, kształt, materiał, z którego są zrobione, twarde/miękkie, gorące/ciepłe//zimne, wydają dźwięk/nie wydają dźwięku, ciężkie/lekkie itp. Na przykład:

    • Pluszaki są miękkie, a drewniane klocki twarde;

    • Te zabawki, jak naciśniemy, to wydają dźwięk, a te nie wydają dźwięku.

    • Ten miś jest czerwony i ta lalka jest czerwona.

    • Moja torba jest ciężka, a twój plecak lekki.

    • Sok jest zimny i herbata jest zimna. Czego chcesz się napić?

    • Ten kij jest długi, a tamten krótki.

 

 

   Adaptacja 

  • Modeluj zachowania. Używaj przesadnych wyrażeń, aby zaangażować dzieci.

  • Przybliż do dziecka obiekty, aby zwrócić na nie jego uwagę.

  • Jeśli dziecko nie jest jeszcze w stanie złapać, trzymać lub w inny sposób manipulować przedmiotami, to trzymaj przedmioty blisko niego. Możesz też zapewnić wsparcie rąk dziecka, pod warunkiem, że akceptuje tego typu pomoc.

  • Sprawdź, czy zbyt duża liczba przedmiotów nie przytłacza dziecko.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • nazywają różne przedmioty oraz podają ich cechy;

  • określają, które przedmioty są takie same/podobne lub nie są takie same/są różne.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder