28 marca 2024

Stoisz do mnie tyłem

Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od drugiego człowieka

Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od drugiego człowieka

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać i nazywać kierunki od drugiej osoby, która stoi tyłem w stosunku do dziecka

 

Materiały dla każdej pary

  • 2 frotki 

  • woreczek z ryżem (lub duży klocek, papierowa kulka) 

 

O matematyce

    Relacje typu prawa - lewa mają kilka modeli:

    • lewa i prawa strona ciała (własnego, innej osoby, zwierzęcia),

    • coś znajduje się na lewo - na prawo (od danego przedmiotu lub od osoby),

    • kierunek w lewo - w prawo (od danego miejsca lub danej osoby).

    Szczególny kłopot, nie tylko dzieciom sprawia wskazywanie i nazywanie stron prawa - lewa. Dobrym pomysłem na pomoc dzieciom w tym zakresie jest oznaczenie (na przykład frotką) jednej z rąk. Dziecko musi zapamiętać, że na prawej ręce nosi frotkę. Korzysta z tego oznaczenia wyznaczając kierunki od innych osób, czy od przedmiotów. Jest to szczególnie trudne, ponieważ trzeba jeszcze brać pod uwagę, jak w stosunku do dziecka zwrócona jest osoba, czy przedmiot. Na przykład, jeśli Jaś patrzy na stół i z prawej strony widzi kredki, a z lewej temperówkę, to kiedy przejdzie z drugiej strony stołu, to przedmioty będą leżały na odwrót. Nie należy przejmować się początkowymi niepowodzeniami dziecka. Dobre opanowanie umiejętności wyróżniania stron prawa - lewa wymaga czasu i wielu doświadczeń.

 

Praca nad zadaniem       forma: pary

  • Dzieci działają w parach. Siedzą na dywanie, mają woreczek. Na prawych rękach noszą frotki.

  • Pracuj z jednym z dzieci (na przykład tym, które gorzej sobie radzi z orientowaniem się w przestrzeni) tak, żeby inne przedszkolaki mogły was obserwować i robić to samo, co wy.

  • Używaj różnych określeń tego samego kierunku. Możesz powiedzieć: za Kasią lub z tyłu Kasi, czy przed Jasiem albo z przodu Jasia.

  • Jedno z dzieci z pary siedzi na dywanie, a drugie stoi za nim.

  • Dziecko, które stoi, kładzie woreczek przed koleżanką/kolegą, a potem za koleżanką/kolegą.

  • Kładzie woreczek po prawej stronie koleżanki/kolegi. Przypomnij, że na prawych rękach mają frotki.

  • Kładzie woreczek po lewej stronie koleżanki/kolego. Na lewych rękach nie mają frotek.

  • Zamieniają się rolami. Powtórz zadanie.

 

Na podstawie: E.Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP,  Warszawa 1997, s.22-23.

 

Adaptacja 

  • Przeprowadź zadanie indywidualnie z dzieckiem. Dziecko staje za tobą i kładzie woreczek tam gdzie powiesz: przed tobą, za tobą, po twojej prawej/lewej stronie.

  • Jeżeli dziecko mają kłopoty z wyróżnianiem kierunków od drugiej osoby, proponuj podobne działania, na przykład z innymi przedmiotami, które umieszcza z różnych stron kolegi/koleżanki.

  • Warto też zmieniać skład par tak, żeby dziecko miało okazję pracować z różnymi dziećmi.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • umieszczają przedmioty za, przed, z prawej/lewej strony kolegi/koleżanki, która stoi do nich tyłem.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder