Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od drugiego człowieka
Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od drugiego człowieka
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
wskazywać i nazywać kierunki od drugiej osoby, która stoi tyłem w stosunku do dziecka
Materiały dla każdej pary
2 frotki
4 kartki (czerwoną, zieloną, niebieską, żółtą)
woreczek z ryżem (lub duży klocek, papierowa kulka)
O matematyce
Relacje typu prawa - lewa mają kilka modeli:
lewa i prawa strona ciała (własnego, innej osoby, zwierzęcia),
coś znajduje się na lewo - na prawo (od danego przedmiotu lub od osoby),
kierunek w lewo - w prawo (od danego miejsca lub danej osoby).
Szczególny kłopot, nie tylko dzieciom sprawia wskazywanie i nazywanie stron prawa - lewa. Dobrym pomysłem na pomoc dzieciom w tym zakresie jest oznaczenie (na przykład frotką) jednej z rąk. Dziecko musi zapamiętać, że na prawej ręce nosi frotkę. Korzysta z tego oznaczenia wyznaczając kierunki od innych osób, czy od przedmiotów. Jest to szczególnie trudne, ponieważ trzeba jeszcze brać pod uwagę, jak w stosunku do dziecka zwrócona jest osoba, czy przedmiot. Na przykład, jeśli Jaś patrzy na stół i z prawej strony widzi kredki, a z lewej temperówkę, to kiedy przejdzie z drugiej strony stołu, to przedmioty będą leżały na odwrót. Nie należy przejmować się początkowymi niepowodzeniami dziecka. Dobre opanowanie umiejętności wyróżniania stron prawa - lewa wymaga czasu i wielu doświadczeń.
W zadaniu dzieci układają przedmioty przed, za, z prawej, z lewej strony kolegi/koleżanki, która stoi przodem do nas.
Praca nad zadaniem forma: pary
Dzieci stoją w parach, jedno za drugim. Każda para ma 4 kartki (czerwoną, zieloną, niebieską, żółtą). Na prawych rękach mają założone frotki.
Stań w parze z jednym z dzieci i pokazuj innym jak wykonać zadanie.
Dziecko, które stoi za kolegą/koleżanką trzyma kartki. Układa je, tak jak powiesz:
Czerwoną kartkę połóż przed kolegą/koleżanką.
Niebieską kartkę połóż za kolegą/koleżanką.
Zieloną kartkę połóż z prawej strony kolegi/koleżanki. Na prawych rękach macie frotki.
Żółtą kartkę połóż z lewej strony kolegi/koleżanki. Na lewych rękach nie macie frotki.
Jaka kartka leży przed twoim kolegą, koleżanką?
Jaka kartka leży za twoim kolegą/koleżanką?
Jaka kartka leży po prawej stronie twojego kolegi/koleżanki? Na prawych rękach macie frotki.
Jaka kartka leży po lewej stronie twojego kolegi/koleżanki? Na lewych rękach nie macie frotki.
Dziecko, wokół którego leżą kartki, obraca się - przedszkolaki stoją teraz przodem do siebie. Określają, gdzie leży jaka kartka:
Jaka kartka leży przed kolegą/koleżanką? A jaka za nim/nią?
Jaka kartka leży po jego/jej prawej stronie, a jaka po lewej? Na prawych rękach macie frotki.
Po której stronie kolegi czy koleżanki leży niebieska kartka? Po której czerwona kartka?
Używaj różnych określeń tego samego kierunku. Możesz powiedzieć: za Kasią lub z tyłu Kasi, czy przed Jasiem albo z przodu Jasia.
Dzieci powtarzają zadanie, zamieniając się w parach rolami.
Na podstawie: E.Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997, s.22-23.
Adaptacja
Przeprowadź zadanie indywidualnie z dzieckiem. Dziecko staje za tobą, a potem stoicie naprzeciwko siebie.
Warto też zmieniać skład par tak, żeby dziecko miało okazję pracować z różnymi dziećmi.
Jeżeli dziecko ma problemy z wyprowadzeniem kierunków od osoby, która stoi do niego przodem (kładzie kartkę po niewłaściwej stronie), może przejść tak, żeby stać za nią - wtedy wskazanie właściwego kierunku staje się dużo prostsze. Kładzie kartkę we właściwym miejscu i znowu staje przodem (przed) do kolegi/koleżanki.
Dzieci kładą woreczki we wskazanych miejscach. Jedno z dzieci siedzi na dywanie, a drugie stoi przed nim (są zwrócone do siebie). Dziecko, które stoi, kładzie woreczek przed koleżanką/kolegą, potem za nią/nim, po prawej stronie koleżanki/kolegi. Przypominaj, że na prawych rękach mają frotki. Potem kładzie woreczek po jego/jej lewej stronie. Na lewych rękach nie mają frotek.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
umieszczają przedmioty za, przed, z prawej/lewej strony kolegi/koleżanki, która stoi do nich przodem.
A website created in the WebWave website builder