28 marca 2024

Stoisz do mnie przodem

Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od drugiego człowieka

Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od drugiego człowieka

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać i nazywać kierunki od drugiej osoby, która stoi tyłem w stosunku do dziecka

 

Materiały dla każdej pary

  • 2 frotki

  • 4 kartki (czerwoną, zieloną, niebieską, żółtą)

  • woreczek z ryżem (lub duży klocek, papierowa kulka)

 

O matematyce

    Relacje typu prawa - lewa mają kilka modeli:

    • lewa i prawa strona ciała (własnego, innej osoby, zwierzęcia),

    • coś znajduje się na lewo - na prawo (od danego przedmiotu lub od osoby),

    • kierunek w lewo - w prawo (od danego miejsca lub danej osoby).

    Szczególny kłopot, nie tylko dzieciom sprawia wskazywanie i nazywanie stron prawa - lewa. Dobrym pomysłem na pomoc dzieciom w tym zakresie jest oznaczenie (na przykład frotką) jednej z rąk. Dziecko musi zapamiętać, że na prawej ręce nosi frotkę. Korzysta z tego oznaczenia wyznaczając kierunki od innych osób, czy od przedmiotów. Jest to szczególnie trudne, ponieważ trzeba jeszcze brać pod uwagę, jak w stosunku do dziecka zwrócona jest osoba, czy przedmiot. Na przykład, jeśli Jaś patrzy na stół i z prawej strony widzi kredki, a z lewej temperówkę, to kiedy przejdzie z drugiej strony stołu, to przedmioty będą leżały na odwrót. Nie należy przejmować się początkowymi niepowodzeniami dziecka. Dobre opanowanie umiejętności wyróżniania stron prawa - lewa wymaga czasu i wielu doświadczeń.

W zadaniu dzieci układają przedmioty przed, za, z prawej, z lewej strony kolegi/koleżanki, która stoi przodem do nas.

 

Praca nad zadaniem       forma: pary

  • Dzieci stoją w parach, jedno za drugim. Każda para ma 4 kartki (czerwoną, zieloną, niebieską, żółtą). Na prawych rękach mają założone frotki.

  • Stań w parze z jednym z dzieci i pokazuj innym jak wykonać zadanie.

  • Dziecko, które stoi za kolegą/koleżanką trzyma kartki. Układa je, tak jak powiesz:

    • Czerwoną kartkę połóż przed kolegą/koleżanką.

    • Niebieską kartkę połóż za kolegą/koleżanką.

    • Zieloną kartkę połóż z prawej strony kolegi/koleżanki. Na prawych rękach macie frotki.

    • Żółtą kartkę połóż z lewej strony kolegi/koleżanki. Na lewych rękach nie macie frotki.

    • Jaka kartka leży przed twoim kolegą, koleżanką?

    • Jaka kartka leży za twoim kolegą/koleżanką?

    • Jaka kartka leży po prawej stronie twojego kolegi/koleżanki? Na prawych rękach macie frotki.

    • Jaka kartka leży po lewej stronie twojego kolegi/koleżanki? Na lewych rękach nie macie frotki.

 

  • Dziecko, wokół którego leżą kartki, obraca się - przedszkolaki stoją teraz przodem do siebie. Określają, gdzie leży jaka kartka:

    • Jaka kartka leży przed kolegą/koleżanką? A jaka za nim/nią?

    • Jaka kartka leży po jego/jej prawej stronie, a jaka po lewej? Na prawych rękach macie frotki.

    • Po której stronie kolegi czy koleżanki leży niebieska kartka? Po której czerwona kartka?

  • Używaj różnych określeń tego samego kierunku. Możesz powiedzieć: za Kasią lub z tyłu Kasi, czy przed Jasiem albo z przodu Jasia.

  • Dzieci powtarzają zadanie, zamieniając się w parach rolami.

 

Na podstawie: E.Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP,  Warszawa 1997, s.22-23.

 

Adaptacja 

  • Przeprowadź zadanie indywidualnie z dzieckiem. Dziecko staje za tobą, a potem stoicie naprzeciwko siebie.

  • Warto też zmieniać skład par tak, żeby dziecko miało okazję pracować z różnymi dziećmi.

  • Jeżeli dziecko ma problemy z wyprowadzeniem kierunków od osoby, która stoi do niego przodem (kładzie kartkę po niewłaściwej stronie), może przejść tak, żeby stać za nią - wtedy wskazanie właściwego kierunku staje się dużo prostsze. Kładzie kartkę we właściwym miejscu i znowu staje przodem (przed) do kolegi/koleżanki.

  • Dzieci kładą woreczki we wskazanych miejscach. Jedno z dzieci siedzi na dywanie, a drugie stoi przed nim (są zwrócone do siebie). Dziecko, które stoi, kładzie woreczek przed koleżanką/kolegą, potem za nią/nim, po prawej stronie koleżanki/kolegi. Przypominaj, że na prawych rękach mają frotki. Potem kładzie woreczek po jego/jej lewej stronie. Na lewych rękach nie mają frotek.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • umieszczają przedmioty za, przed, z prawej/lewej strony kolegi/koleżanki, która stoi do nich przodem.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder