28 marca 2024

Sprzątanie zabawek

Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola

Dla dzieci, które mają kłopoty ze stosowaniem w liczeniu zasady kardynalności

Kluczowe pojęcia:

  • Liczenie: liczenie przedmiotów, zasada kardynalności;
  • Klasyfikowanie: kolekcje
  • Kodowanie liczb cyframi

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • po policzeniu od razu określać, ile jest obiektów
  • klasyfikować obiekty według podanej cechy
  • z pomocą dorosłego odczytywać liczby zapisane cyframi

 

Materiały dla grupy

  • pojemniki (po 1 dla każdej pary)
  • pudło z zabawkami lub innymi małymi przedmiotami — różne liczby poszczególnych rodzajów zabawek
  • pisaki, karteczki samoprzylepne

 

O matematyce

   Aktywności, które służą rozwijaniu rozumienia zasady kardynalności:

  • jasno określaj, po co, w jakim celu dziecko liczy jakieś obiekty (na przykład chcemy zbudować zamek i musimy policzyć klocki);

  • wyraźnym gestem zaznacz liczony zestaw i określ, ile ma on elementów. Wskaż gestem wszystkie obiekty, głośniej, dobitniej powtórz ostatni liczebnik, na przykład: 1, 2, 3, 4, 5…(gest) PIĘĆ!.

  • organizuj zabawy, w których dzieci uczą lalki, misie liczyć;

  • liczcie przemijające obiekty, czyli dźwięki (klaskanie, tupanie, uderzanie w coś), przejeżdżające samochody, lecące ptaki, wagony pociągu, osoby wchodzące do autobusu, czy wrzucane klocki do pojemnika, w którymś już klocki;

  • wspieraj fizycznie dziecko - przytrzymaj jego rękę na ostatnim liczonym obiekcie, powiedz głośno ostatni wymieniany liczebnik i przeciągnij jego nazwę;

  • dziecko odlicza ze zbioru określoną liczbę obiektów, na przykład z pudełka z klockami wyjmuje siedem klocków.

 

    Dzieci nie tylko liczą obiekty, ale tworzą też zestawy o określonej liczbie obiektów. Czasami wymaga to odliczania. Na przykład w pudle są klocki. Potrzebujemy 6 klocków. Dziecko odlicza z klocków w pudelek 6 sztuk. Jeśli  przyniesie niewłaściwą liczbę, na przykład klocków, przypomnij ile ich potrzebowaliście. A potem sprawdźcie, czy na pewno tyle ich jest.

 

    W zadaniu dzieci sortują zabawki, liczą je i odczytują liczbę zabawek zapisaną cyframi.

 

Praca nad zadaniem       forma: pary

  • Postaw przed dziećmi pudło z różnymi zabawkami.
  • Powiedz, że musisz poukładać zabawki i poproś dzieci o pomoc.
  • Pokaż jakiego rodzaju zabawki znajdują się w pudle, na przykład: samochodziki, klocki, misie, lalki, patyczki do liczenia, kostki do gry itp.
  • Dzieci będą działały w parach. Każdej parze daj pojemnik, do którego włożą zabawki danego rodzaju. Każda para zajmie się innym rodzajem zabawek.
  • Wysyp zabawki z pudła na dywan. Dzieci szukają przydzielonych im przedmiotów i wkładają je do pojemników.
  • Kiedy wszystkie zabawki zostaną rozdzielone do pojemników, dzieci liczą je. Ustalają, ile jest zabawek danego rodzaju.
  • Sprawdź wynik pracy każdej pary i zaproponuj, że zapiszecie liczbę zabawek na samoprzylepnej karteczce, którą nakleicie na pojemniku.
  • Doceń pracę dzieci, podziękuj im za pomoc.
  • Postaw pojemniki na półce. Wskaż karteczki z zapisanymi liczbami i powiedz na przykład: W tym pojemniku jest 8 samochodzików. Tu jest to zapisane.

 

Modyfikacje 

  • Na spacerze w lesie dzieci w parach mogą szukać różnych skarbów, na przykład szyszki, żołędzie, patyki. Liczą ile ich jest.
  • Przedmioty do sortowania mogą różnic się też kolorem, wielkością, czy kształtem. Dzieci biorą te cechy pod uwagę klasyfikując przedmioty, na przykład jedna para szuka klocków czerwonych, a druga zielonych czy jedna para szuka małych miśków, a druga dużych itp.
  • Zwiększaj lub zmniejszaj liczbę zabawek do policzenia.
  • Możesz zrezygnować z zapisu liczb cyframi. .

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • liczą zabawki i określają, ile ich jest
  • klasyfikują zabawki według rodzaju
  • odczytują z twoją pomocą liczby zapisane cyframi.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder