Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola
Dla dzieci, które mają kłopoty ze stosowaniem w liczeniu zasady kardynalności
Kluczowe pojęcia:
- Liczenie: liczenie przedmiotów, zasada kardynalności;
- Klasyfikowanie: kolekcje
- Kodowanie liczb cyframi
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
- po policzeniu od razu określać, ile jest obiektów
- klasyfikować obiekty według podanej cechy
- z pomocą dorosłego odczytywać liczby zapisane cyframi
Materiały dla grupy
- pojemniki (po 1 dla każdej pary)
- pudło z zabawkami lub innymi małymi przedmiotami — różne liczby poszczególnych rodzajów zabawek
- pisaki, karteczki samoprzylepne
O matematyce
Aktywności, które służą rozwijaniu rozumienia zasady kardynalności:
-
jasno określaj, po co, w jakim celu dziecko liczy jakieś obiekty (na przykład chcemy zbudować zamek i musimy policzyć klocki);
-
wyraźnym gestem zaznacz liczony zestaw i określ, ile ma on elementów. Wskaż gestem wszystkie obiekty, głośniej, dobitniej powtórz ostatni liczebnik, na przykład: 1, 2, 3, 4, 5…(gest) PIĘĆ!.
-
organizuj zabawy, w których dzieci uczą lalki, misie liczyć;
-
liczcie przemijające obiekty, czyli dźwięki (klaskanie, tupanie, uderzanie w coś), przejeżdżające samochody, lecące ptaki, wagony pociągu, osoby wchodzące do autobusu, czy wrzucane klocki do pojemnika, w którymś już klocki;
-
wspieraj fizycznie dziecko - przytrzymaj jego rękę na ostatnim liczonym obiekcie, powiedz głośno ostatni wymieniany liczebnik i przeciągnij jego nazwę;
-
dziecko odlicza ze zbioru określoną liczbę obiektów, na przykład z pudełka z klockami wyjmuje siedem klocków.
Dzieci nie tylko liczą obiekty, ale tworzą też zestawy o określonej liczbie obiektów. Czasami wymaga to odliczania. Na przykład w pudle są klocki. Potrzebujemy 6 klocków. Dziecko odlicza z klocków w pudelek 6 sztuk. Jeśli przyniesie niewłaściwą liczbę, na przykład klocków, przypomnij ile ich potrzebowaliście. A potem sprawdźcie, czy na pewno tyle ich jest.
W zadaniu dzieci sortują zabawki, liczą je i odczytują liczbę zabawek zapisaną cyframi.
Praca nad zadaniem forma: pary
- Postaw przed dziećmi pudło z różnymi zabawkami.
- Powiedz, że musisz poukładać zabawki i poproś dzieci o pomoc.
- Pokaż jakiego rodzaju zabawki znajdują się w pudle, na przykład: samochodziki, klocki, misie, lalki, patyczki do liczenia, kostki do gry itp.
- Dzieci będą działały w parach. Każdej parze daj pojemnik, do którego włożą zabawki danego rodzaju. Każda para zajmie się innym rodzajem zabawek.
- Wysyp zabawki z pudła na dywan. Dzieci szukają przydzielonych im przedmiotów i wkładają je do pojemników.
- Kiedy wszystkie zabawki zostaną rozdzielone do pojemników, dzieci liczą je. Ustalają, ile jest zabawek danego rodzaju.
- Sprawdź wynik pracy każdej pary i zaproponuj, że zapiszecie liczbę zabawek na samoprzylepnej karteczce, którą nakleicie na pojemniku.
- Doceń pracę dzieci, podziękuj im za pomoc.
- Postaw pojemniki na półce. Wskaż karteczki z zapisanymi liczbami i powiedz na przykład: W tym pojemniku jest 8 samochodzików. Tu jest to zapisane.
Modyfikacje
- Na spacerze w lesie dzieci w parach mogą szukać różnych skarbów, na przykład szyszki, żołędzie, patyki. Liczą ile ich jest.
- Przedmioty do sortowania mogą różnic się też kolorem, wielkością, czy kształtem. Dzieci biorą te cechy pod uwagę klasyfikując przedmioty, na przykład jedna para szuka klocków czerwonych, a druga zielonych czy jedna para szuka małych miśków, a druga dużych itp.
- Zwiększaj lub zmniejszaj liczbę zabawek do policzenia.
- Możesz zrezygnować z zapisu liczb cyframi. .
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
- liczą zabawki i określają, ile ich jest
- klasyfikują zabawki według rodzaju
- odczytują z twoją pomocą liczby zapisane cyframi.