28 marca 2024

Sprzątanie w szufladzie

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 2.

Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem części wspólnej dwóch zbiorów

Kluczowe pojęcia: część wspólna zbiorów, diagramy Venna

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • klasyfikować obiekty, uwzględniając dwie cechy;

  • określać część wspólną zbiorów;

  • korzystać z diagramów Venna

 

Materiały

  • różne drobne przedmioty: guziki, nakrętki, śruby, kamyki, spinacze, koraliki itp. (garść małych przedmiotów dla każdego dziecka);

  • pętle ze długich sznurowadeł (po 2 na dziecko)

 

 

O matematyce

     Dziecko tworzy kategorie i podkategorie, na przykład do dużej pętli wkłada obrazki ze zwierzętami, nazywa kolekcję: To są zwierzęta. Następnie w dużej pętli umieszcza mniejszą pętlę, do której wkłada obrazki ze zwierzętami, które potrafią pływać. Nazywa utworzoną podkategorię: To są zwierzęta, które potrafią pływać. Wskazuje obrazki, które nie znalazły się w tej pętli i stwierdza: To są zwierzęta, które nie potrafią pływać.

    Sumiennie klasyfikuje według wielu atrybutów, nazywając i wiążąc z sobą atrybuty. Rozumie, że obiekty mogą należeć do więcej niż jednej kolekcji.

 

    W zadaniu dzieci biorąc pod uwagę różnorodność materiałów sortują przedmioty według dwóch atrybutów i określają, co zrobić z elementami, które albo pasują do obu kategorii, albo nie pasują do żadnej z nich.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Zbierz różne rzeczy, które można znaleźć w szufladzie: wykałaczki, kamyki, śruby, nakrętki, guziki, spinacze, koraliki itp. Powiedz dzieciom, że postanowiłaś posprzątać w swojej szufladzie z różnymi rzeczami.
  • Daj każdemu dziecku garść materiałów oraz pętle ze sznurowadeł.
  • Pozwól dzieciom zapoznać się z materiałami.
  • Zaproponuj, żeby opisały koledze/koleżance z ławki cechy otrzymanych materiałów - jakie one są?.
  • Zapytaj: Jak możemy posortować te przedmioty? Pozwól dzieciom zastanowić się nad tym pytaniem.
  • Dziecko wybiera dwa atrybuty, według których sortuje materiały (np. metalowe i podłużne).
  • Gdy dzieci zaczną sortować materiały, zadaj następujące pytania:
    • Co powinniśmy zrobić z przedmiotami, które pasują do obu kategorii? Gdzie je umieścić?
    • A co z przedmiotami, które nie pasują do żadnej z kategorii?
  • Daj dzieciom czas na wypróbowanie różnych pomysłów. Poproś, aby podzielili się swoimi pomysłami, co zrobić z materiałami, które pasują do obu kategorii lub do żadnej z kolegą/koleżanką z ławki.
  • Kiedy dzieci określą jak będą sortować i co zrobić z materiałami, które nie pasują do każdej kategorii, zachęć je do zastanowienia się, jak przedstawią swoje pomysły za pomocą pętel.

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • W jaki sposób możemy posortowaliście rzeczy, jakie znalazłam w swojej szufladzie? Zwróć uwagę na różnice i podobieństwa sortowania.
  • Co zrobiliście z materiałami, które należą do więcej niż jednej grupy? Jak przedstawiliście swoje pomysły z pomocą pętel

 

 

Adaptacja 

  • Modeluj potencjalne sposoby sortowania i/lub dostarcz wizualizacje, aby pomóc dzieciom określić, jak sortować.
  • Dzieci zaczynają od koncentrowania się na sortowaniu według wielu atrybutów i przejdą do myślenia o przedmiotach, które pasują do obu kategorii, dopiero gdy opanują pierwszą umiejętność.
  • Zachęcaj dzieci do sortowania według więcej niż tylko dwóch atrybutów.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • znajdują cechy według których mogą klasyfikować obiekty;

  • klasyfikują obiekty, biorąc pod uwagę dwie ich cechy;

  • znajdują sposoby na pokazanie sposobu sortowania z pomocą pętli; rozumieją pojęcie “część wspólna zbiorów”

 

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder