Dla kogo? Dla dzieci z klasy 2.
Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem części wspólnej dwóch zbiorów
Kluczowe pojęcia: część wspólna zbiorów, diagramy Venna
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
klasyfikować obiekty, uwzględniając dwie cechy;
określać część wspólną zbiorów;
korzystać z diagramów Venna
Materiały
różne drobne przedmioty: guziki, nakrętki, śruby, kamyki, spinacze, koraliki itp. (garść małych przedmiotów dla każdego dziecka);
pętle ze długich sznurowadeł (po 2 na dziecko)
O matematyce
Dziecko tworzy kategorie i podkategorie, na przykład do dużej pętli wkłada obrazki ze zwierzętami, nazywa kolekcję: To są zwierzęta. Następnie w dużej pętli umieszcza mniejszą pętlę, do której wkłada obrazki ze zwierzętami, które potrafią pływać. Nazywa utworzoną podkategorię: To są zwierzęta, które potrafią pływać. Wskazuje obrazki, które nie znalazły się w tej pętli i stwierdza: To są zwierzęta, które nie potrafią pływać.
Sumiennie klasyfikuje według wielu atrybutów, nazywając i wiążąc z sobą atrybuty. Rozumie, że obiekty mogą należeć do więcej niż jednej kolekcji.
W zadaniu dzieci biorąc pod uwagę różnorodność materiałów sortują przedmioty według dwóch atrybutów i określają, co zrobić z elementami, które albo pasują do obu kategorii, albo nie pasują do żadnej z nich.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Adaptacja
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
znajdują cechy według których mogą klasyfikować obiekty;
klasyfikują obiekty, biorąc pod uwagę dwie ich cechy;
znajdują sposoby na pokazanie sposobu sortowania z pomocą pętli; rozumieją pojęcie “część wspólna zbiorów”
A website created in the WebWave website builder