Dla kogo? Dla dzieci z klasy 2.
Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem części wspólnej dwóch zbiorów
Kluczowe pojęcia: część wspólna zbiorów, diagramy Venna
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
-
klasyfikować obiekty, uwzględniając dwie cechy;
-
określać część wspólną zbiorów;
-
korzystać z diagramów Venna
Materiały
-
różne drobne przedmioty: guziki, nakrętki, śruby, kamyki, spinacze, koraliki itp. (garść małych przedmiotów dla każdego dziecka);
-
pętle ze długich sznurowadeł (po 2 na dziecko)
O matematyce
Dziecko tworzy kategorie i podkategorie, na przykład do dużej pętli wkłada obrazki ze zwierzętami, nazywa kolekcję: To są zwierzęta. Następnie w dużej pętli umieszcza mniejszą pętlę, do której wkłada obrazki ze zwierzętami, które potrafią pływać. Nazywa utworzoną podkategorię: To są zwierzęta, które potrafią pływać. Wskazuje obrazki, które nie znalazły się w tej pętli i stwierdza: To są zwierzęta, które nie potrafią pływać.
Sumiennie klasyfikuje według wielu atrybutów, nazywając i wiążąc z sobą atrybuty. Rozumie, że obiekty mogą należeć do więcej niż jednej kolekcji.
W zadaniu dzieci biorąc pod uwagę różnorodność materiałów sortują przedmioty według dwóch atrybutów i określają, co zrobić z elementami, które albo pasują do obu kategorii, albo nie pasują do żadnej z nich.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
- Zbierz różne rzeczy, które można znaleźć w szufladzie: wykałaczki, kamyki, śruby, nakrętki, guziki, spinacze, koraliki itp. Powiedz dzieciom, że postanowiłaś posprzątać w swojej szufladzie z różnymi rzeczami.
- Daj każdemu dziecku garść materiałów oraz pętle ze sznurowadeł.
- Pozwól dzieciom zapoznać się z materiałami.
- Zaproponuj, żeby opisały koledze/koleżance z ławki cechy otrzymanych materiałów - jakie one są?.
- Zapytaj: Jak możemy posortować te przedmioty? Pozwól dzieciom zastanowić się nad tym pytaniem.
- Dziecko wybiera dwa atrybuty, według których sortuje materiały (np. metalowe i podłużne).
- Gdy dzieci zaczną sortować materiały, zadaj następujące pytania:
- Co powinniśmy zrobić z przedmiotami, które pasują do obu kategorii? Gdzie je umieścić?
- A co z przedmiotami, które nie pasują do żadnej z kategorii?
- Daj dzieciom czas na wypróbowanie różnych pomysłów. Poproś, aby podzielili się swoimi pomysłami, co zrobić z materiałami, które pasują do obu kategorii lub do żadnej z kolegą/koleżanką z ławki.
- Kiedy dzieci określą jak będą sortować i co zrobić z materiałami, które nie pasują do każdej kategorii, zachęć je do zastanowienia się, jak przedstawią swoje pomysły za pomocą pętel.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
- W jaki sposób możemy posortowaliście rzeczy, jakie znalazłam w swojej szufladzie? Zwróć uwagę na różnice i podobieństwa sortowania.
- Co zrobiliście z materiałami, które należą do więcej niż jednej grupy? Jak przedstawiliście swoje pomysły z pomocą pętel
Adaptacja
- Modeluj potencjalne sposoby sortowania i/lub dostarcz wizualizacje, aby pomóc dzieciom określić, jak sortować.
- Dzieci zaczynają od koncentrowania się na sortowaniu według wielu atrybutów i przejdą do myślenia o przedmiotach, które pasują do obu kategorii, dopiero gdy opanują pierwszą umiejętność.
- Zachęcaj dzieci do sortowania według więcej niż tylko dwóch atrybutów.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
-
znajdują cechy według których mogą klasyfikować obiekty;
-
klasyfikują obiekty, biorąc pod uwagę dwie ich cechy;
-
znajdują sposoby na pokazanie sposobu sortowania z pomocą pętli; rozumieją pojęcie “część wspólna zbiorów”