02 marca 2024

Skoki z rytmami

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z przedmiotów

 

Kluczowe pojęcia: dostrzeganie, opisywanie i kontynuowanie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać rytm z ułożonych przedmiotów;

  • kontynuować rytm ułożony z przedmiotów;

  • opisywać rytm ułożony z przedmiotów;

  • liczyć i posługiwać się zasadą jeden do jednego.

 

Materiały

  • woreczki w różnych kolorach (lub inne duże przedmioty, w różnych kolorach)

  • kreda

 

O matematyce

     Każdy rytm dzieci powinny opisać (opisać, tak jak widzą). W różny sposób mogą opisać ten sam rytm, biorąc pod uwagę różne cechy: kolor lub wielkość albo też kształt. Warto pokazywać dzieciom różnorodność opisu tego samego rytmu. Powiedzenie dzieciom - Odczytajcie rytm - nie zawsze jest zrozumiałym poleceniem, przecież czyta się coś co zapisane jest literami, a w rytmie zazwyczaj liter nie ma. Lepiej powiedzieć dzieciom, że mają komuś, kto nie widzi rytmu opisać jak on wygląda (dzwonimy do kogoś; ktoś się odwraca i nie widzi rytmu).

    Opisywanie wzorów za pomocą liter pomaga dzieciom zapamiętać i połączyć ten sam wzór, skonstruowany przy użyciu różnych materiałów. Na przykład: mamy rytm ułożony z klocków: czerwony klocek - czerwony klocek - niebieski klocek - czerwony klocek - czerwony klocek - niebieski klocek - czerwony klocek - czerwony klocek - niebieski klocek. I mamy rytm ułożony z zabawek: miś - miś - piłka - miś - miś - piłka - miś, - miś - piłka. Oba możemy opisać jako: AAB. Najlepiej zrobić to tak: opisz rytm, dzieci wskazują kolejne elementy miś - miś - lalka - miś - miś - lalka - miś - miś - lalka i szybko ten sam rytm, wskazując elementy, opisz literami A - A - B - A - A - B - A - A - B. Nazywaj literami wzór, od dzieci tego nie oczekuj.

 

   W zadaniu dzieci skaczą z koła do koła i opisują ułożony z woreczków rytm. Liczą koła, liczą woreczki; korzystając z zasady jeden do jednego ustalają, czego jest więcej/mniej - kół czy woreczków.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Na chodniku narysuj kredą okręgi, tak duże, żeby dzieci swobodnie w nich stanęły i w takiej odległości, aby dziecko mogło przeskoczyć z jednego koła do drugiego.

  • Zacznij w kołach układać kolorowe woreczki, na przykład: czerwony - niebieski - czerwony - niebieski - czerwony - niebieski itd. Poproś dzieci o pomoc. W każdym okręgu musi być woreczek.

  • Dzieci ustawiają się jedno za drugim przed pierwszym okręgiem.

  • Skaczą z koła do koła, głośno wypowiadając kolory woreczków.

  • Powtórz, układając woreczki w inny wzór.

.

Refleksja 

Zapytaj:

  • A gdybyśmy dalej układali woreczki, to jaki byłby następny: czerwony czy niebieski? Dlaczego?

  • Ile jest kół? A ile jest woreczków? Musicie liczyć woreczki, czy wiecie to bez liczenia? Dlaczego?

  • Ile jest czerwonych, a ile niebieskich woreczków? Których jest więcej?

 

Adaptacja 

  • Skacz równolegle z dzieckiem, które nie radzi sobie z zadaniem i cicho opisuj kolory woreczków.

  • Komplikuj układane rytmy.

  • Dzieci mogą same proponować układany rytm.

  • Za pierwszym razem dzieci skaczą i głośno mówią kolory woreczków. Za kolejnym razem zaproponuj, żeby zamiast kolorów woreczków, mówiły na przykład nazwy zwierząt. Czerwony woreczek - słoń, a niebieski - małpa.

  •  

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • dostrzegają rytm ułożony z woreczków w różnych kolorach;

  • skaczą i opisują rytm ułożony z woreczków;

  • liczą koła, woreczki;

  • korzystają z zasady jeden do jednego: w każdym kole jest woreczek, czyli kół i woreczków jest po tyle samo.

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder