28 marca 2024

Schowaj woreczek

Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od przedmiotu

Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od przedmiotu

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać i nazywać kierunki w przestrzeni od przedmiotu

  • posługiwać się pojęciami: na, pod, w, obok, w środku, nad, przez, wzdłuż, przy, dookoła, naprzeciwko

 

Materiały dla każdego dziecka

  • frotka
  • woreczek (lub inny przedmiot)

 

O matematyce

    Pierwsze doświadczenia z orientacją w przestrzeni nauczyciel(ka) organizuje w najbliższej przestrzeni dzieci, po której poruszają się, którą opisują. Działając z rzeczywistymi przedmiotami, ustanawiają relacje przestrzenne: blisko, daleko, w, z, nad, pod, przed, obok, wewnątrz, na zewnątrz, pomiędzy itp. Potem wyprowadzają i nazywają kierunki od siebie, następnie od drugiej osoby (która najpierw usytuowana jest tyłem do dziecka, potem przodem i bokiem), od przedmiotu, na kartce papieru, na rysunku. Ważne jest, aby na początku do zadań stosować przedmioty z wyraźnie zaznaczonym przodem i tyłem. Do takich przedmiotów należy krzesło, telewizor, szafa. Szczególnie jest to istotne wtedy, gdy dziecko uczy się używać określeń: przed, za oraz lewa - prawa.

    Bardzo trudne jest wyprowadzanie kierunków w przestrzeni od przedmiotu. Wynika to z tego, że jedne przedmioty mają wyraźnie zaznaczony przód i tył (na przykład krzesło), a inne nie mają (na przykład piłka). Jeżeli przedmiot ma wyraźnie zaznaczony przód i tył, to lewa i prawa strona jest stała, bez względu na to, jak umiejscowieni jesteśmy w stosunku do tego przedmiotu. Jeżeli przedmiot nie ma wyraźnie zaznaczonego przodu i tyłu, to w danej chwili przekładamy schemat własnego ciała na przedmiot - moja prawa strona i prawa strona przedmiotu.

W zadaniu dzieci chowają woreczek w określonym miejscu.

 

Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • Wykonaj zadanie z małą grupą dzieci. Każde z nich ma frotkę założoną na prawą rękę. Ma też woreczek (lub inny przedmiot), misia, lalkę.
  • Mów dzieciom, gdzie mają schować woreczek: pod szafą, w szafie, na szafce, za szafką,

 

Adaptacja 
  • Każdego dnia opisuj różne sytuacje, stosując określenia przestrzenne, na przykład:
    • Idziemy do lasu. Idziemy po chodniku. Idziemy nad jezioro na plażę.
    • Przejdziemy przez boisko.
    • Usiądź przy ścianie.
    • Ustaw samochodziki wzdłuż linii.
    • Usiądźcie dookoła stołu.
    • Co znajduje się naprzeciwko przedszkola?

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • chowają woreczek w różnych, wskazywanych miejscach;
  • posługują się pojęciami: na, pod, w, obok, w środku, nad, przez, wzdłuż, przy, dookoła, naprzeciwko.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder