02 marca 2024

Rytmy z kształtów

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, kopiowaniem, kontynuowaniem, rozpoznawaniem ogniwa rytmów ułożonych z kształtów

 

Kluczowe pojęcia: dostrzeganie, odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów; ogniwo rytmu

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać rytm ułożony z różnych kształtów;
  • kopiować rytm ułożony z różnych kształtów;
  • kontynuować rytm ułożony z różnych kształtów;
  • rozpoznawać powtarzającą się część rytmu (ogniwo)

 

Materiały

  • klocki w jednym kolorze, w różnych kształtach

 

O matematyce

    Zaprezentuj trzy ogniwa rytmu i poproś dzieci, aby kontynuowały (układały dalej). Na przykład: pokaż wzór z naprzemiennie ułożonych żółtych i czerwonych klocków (lub innych przedmiotów). Wskaż ostatni klocek we wzorze i zapytaj: Jaki klocek teraz trzeba położyć: żółty czy czerwony? Dzieci kładą kolejny klocek, a potem kolejny i kolejny. Nie zawsze zatrzymuj się na końcu ogniwa. Na przykład, jeśli rytm ma strukturę ABC, nie zawsze zatrzymuj się po C i pytaj, co będzie dalej. Znalezienie następnego obiektu może być trudniejsze, jeśli znajduje się w środku ogniwa. Na przykład: mamy rytm ułożony z klocków: zielony - czerwony - niebieski - zielony - czerwony - niebieski - zielony - czerwony - niebieski - itd. Zatrzymaj się po położeniu czerwonego klocka i zapytaj jaki będzie kolejny.

    Ważne jest, żeby dziecko rozpoznało podstawową jednostkę rytmu - ogniwo. Szczególnie pomocna jest do tego metoda „ręki i palca”, która prowadzi dziecko do nazywania, chóralnego opisywania wzorca. W przypadku rytmu ABC połóż 3 palce jednej ręki na klockach - na każdym jeden palec. Dotykaj każdego klocka palcem, np. niebieskiego, czerwonego, zielonego. Następnie z przesadną wymową i ruchem „przeskocz” ręką do następnego ogniwa i powtórz operację.

    W identyfikowaniu ogniwa rytmu pomaga też ułożenie jednego ogniwa przez każde dziecko, a potem połączenie ogniw w rytm.

 

   W zadaniu dzieci kopiują ułożony rytm z różnych kształtów. Następnie kontynuują i opisują rytm.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Dzieci siedzą przy stolikach lub na dywanie. Mają klocki o różnych kształtach w jednym kolorze. Ty też ma klocki i razem z dziećmi będziesz układała rytm.
  • Z klocków o różnym kształcie ułóż rytm, na przykład: koło - kwadrat - trójkąt - koło - kwadrat - trójkąt - koło - kwadrat - trójkąt.
  • Opisz rytm, podając nazwy kształtów.
  • Dzieci odwzorowują rytm ułożony przez Ciebie.
  • Zapytaj: Ile jest kół? Ile kwadratów? Ile trójkątów?
  • Dzieci dokładają kolejne ogniwo (koło - kwadrat - trójkąt). Opisują rytm - nazywają kształty. Liczą określone figury w rytmie.
  • Dokładają jeszcze jedno ogniwo (koło - kwadrat - trójkąt) i liczą, ile teraz jest poszczególnych figur. Dokładanie ogniwa rytmu i liczenie kształtów pomaga dzieciom dostrzec, że rytm składa się z cegiełek - ogniw.
  • Dzieci mogą działać w parach. Na zmienę dokładają kolejne ogniwa rytmu.

 

.

Refleksja 

Zapytaj:

  • Jeżeli dołożymy jeszcze jedną część (ogniwo) rytmu, to ile dołożymy figur? Jakie to będą kształty?

  • Chcę żeby było 5 kół. Ile jeszcze części rytmu musimy dołożyć? Jak to ustaliłyście?

 

Adaptacja 

  • Dzieci mogą potrzebować pomocy zarówno w nazwaniu figur, jak i w ich liczeniu.

  • Jeżeli dziecko ma skopiować rytm, to ułóż go w tym miejscu, w którym dziecko będzie układało klocki. Będzie mogło w tedy pod twoim rytmem bezpośrednio układać swój.

  • Dla dzieci, które potrzebują większych wyzwań proponuj bardziej złożone rytmy.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • kopiują rytm przez ciebie ułożony,

  • kontynuują rytm ułożony z różnych kształtów,

  • rozpoznają i nazywają różne kształty,

  • określają, ile jest elementów w rytmie.

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder