Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, kopiowaniem, kontynuowaniem, rozpoznawaniem ogniwa rytmów ułożonych z kształtów
Kluczowe pojęcia: dostrzeganie, odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów; ogniwo rytmu
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
Materiały
klocki w jednym kolorze, w różnych kształtach
O matematyce
Zaprezentuj trzy ogniwa rytmu i poproś dzieci, aby kontynuowały (układały dalej). Na przykład: pokaż wzór z naprzemiennie ułożonych żółtych i czerwonych klocków (lub innych przedmiotów). Wskaż ostatni klocek we wzorze i zapytaj: Jaki klocek teraz trzeba położyć: żółty czy czerwony? Dzieci kładą kolejny klocek, a potem kolejny i kolejny. Nie zawsze zatrzymuj się na końcu ogniwa. Na przykład, jeśli rytm ma strukturę ABC, nie zawsze zatrzymuj się po C i pytaj, co będzie dalej. Znalezienie następnego obiektu może być trudniejsze, jeśli znajduje się w środku ogniwa. Na przykład: mamy rytm ułożony z klocków: zielony - czerwony - niebieski - zielony - czerwony - niebieski - zielony - czerwony - niebieski - itd. Zatrzymaj się po położeniu czerwonego klocka i zapytaj jaki będzie kolejny.
Ważne jest, żeby dziecko rozpoznało podstawową jednostkę rytmu - ogniwo. Szczególnie pomocna jest do tego metoda „ręki i palca”, która prowadzi dziecko do nazywania, chóralnego opisywania wzorca. W przypadku rytmu ABC połóż 3 palce jednej ręki na klockach - na każdym jeden palec. Dotykaj każdego klocka palcem, np. niebieskiego, czerwonego, zielonego. Następnie z przesadną wymową i ruchem „przeskocz” ręką do następnego ogniwa i powtórz operację.
W identyfikowaniu ogniwa rytmu pomaga też ułożenie jednego ogniwa przez każde dziecko, a potem połączenie ogniw w rytm.
W zadaniu dzieci kopiują ułożony rytm z różnych kształtów. Następnie kontynuują i opisują rytm.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
.
Refleksja
Zapytaj:
Jeżeli dołożymy jeszcze jedną część (ogniwo) rytmu, to ile dołożymy figur? Jakie to będą kształty?
Chcę żeby było 5 kół. Ile jeszcze części rytmu musimy dołożyć? Jak to ustaliłyście?
Adaptacja
Dzieci mogą potrzebować pomocy zarówno w nazwaniu figur, jak i w ich liczeniu.
Jeżeli dziecko ma skopiować rytm, to ułóż go w tym miejscu, w którym dziecko będzie układało klocki. Będzie mogło w tedy pod twoim rytmem bezpośrednio układać swój.
Dla dzieci, które potrzebują większych wyzwań proponuj bardziej złożone rytmy.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
kopiują rytm przez ciebie ułożony,
kontynuują rytm ułożony z różnych kształtów,
rozpoznają i nazywają różne kształty,
określają, ile jest elementów w rytmie.
.
A website created in the WebWave website builder