02 marca 2024

Rytmy w ruchu

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z kopiowaniem, kontynuowaniem, czy opisywaniem rytmów ruchowych

 

Kluczowe pojęcia: dostrzeganie, opisywanie i kontynuowanie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • kopiować rytm ruchowy;
  • kontynuować rytm ruchowy;
  • opisywać rytm ruchowy.

 

Materiały

  • muzyka

 

O matematyce

    Często dorośli uważają, że małe dzieci nie są w stanie opisać wzoru, bo ich umiejętności językowe są jeszcze słabe. Nie trzeba się tym za bardzo przejmować. Ważne jest, żebyś mówiła do dzieci, komentowała to co robisz. Wtedy przedszkolaki będą się osłuchiwać z językiem matematyki. A dziecku pozwól na swobodną wypowiedź (niepełne zdania, nieprawidłowa gramatyka, nieformalne zwroty). Takie podejście wspiera rozwój języka, też języka matematyki. Jeśli nadmiernie będziesz koncentrowała się na tym, jak „powiedzieć to dobrze”, dzieci prawdopodobnie nie będą chciały samodzielnie mówić. Będą się bały, że coś powiedzą źle. Dzieci też słuchając siebie nawzajem, bedą uczyły się tego, jak mówić o swoich pomysłach, przemyśleniach. Zadawaj pytania, które pokażą Ci jak one myślą.

  • Co widzisz?
  • Czym one się różnią? A w czym są do siebie podobne?
  • Co będzie dalej?
  • Czy to jest rytm? Dlaczego tak myślisz?
  • Czy możesz opisać rytm?
  • Czy możesz ułożyć taki sam rytm, ale nie z kształtów tylko z kolorów? Jak będzie wyglądał? Dlaczego tak?
  • Opowiedz, co robisz.

 

   W zadaniu dzieci kontynuują rytm ruchowy przy muzyce zaproponowany przez nauczycielkę.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Włącz muzykę, którą dzieci znają i lubią. Zaproponuj wesołą zabawę przy muzyce.
  • Przycisz nieco muzykę i skup na sobie uwagę dzieci
  • .Pokaż wzór ruchu, jaki będziecie wykonywać przy muzyce, na przykład:
    • krok do przodu - zaklaskać - krok do tyłu itd.,
    • zaklaskać - podskoczyć - zaklaskać - podskoczyć itd.,
    • obrót - zaklaskać - obrót - zaklaskać itd.
  • Wykonując każdy ruch, głośno opisuj go odpowiednim słowem.
  • Zademonstruj dzieciom układ i zaproponuj, żeby powtórzyły razem z tobą.
  • Obserwuj, aby upewnić się, że dzieci nadążają za tobą. W razie potrzeby zwolnij tempo (lub przyśpiesz).
  • Kontynuuj ten sam układ, ale przyśpiesz.
  • Powtórz z nowym schematem ABABAB
  • Podczas powtarzania schematu ruchów pomiń ostatni ruch („zwieś się“). Sprawdź, czy dzieci kontynuują, bez twojej podpowiedzi

.

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • Jaka była muzyka? Wesoła czy smutna?

  • Tańczyliście wolno czy szybko?P

  • amiętacie, jakie ruchy wykonywaliście? Opiszcie nasz taniec;

 

 

Adaptacja 

 
  • Komplikuj układane rytmy.

  • Zaproponuj dzieciom, żeby wymyśliły własny schemat ruchów, który będą naśladować koleżanki i koledzy.

  • Dostosuj wykonywane ruchy do możliwości dzieci. Mogą być skoki i obroty, ale też klaśnięcia i tupnięcia. Stań tyłem do dzieci, kiedy pokazujesz układ ruchów. To ułatwia naśladowanie.

  • Jeśli dzieci mają kłopoty motoryczne, to zaproponuj układ ruchów łatwiejszy do powtórzenia albo wykonywany na siedząco.

  • Proponuj muzykę, którą dzieci znają i lubią.

  • Muzyka może też rozpraszać dzieci i nie pozwalać koncentrować się na wykonywanych rytmicznie ruchach. Jeżeli tak się dzieje, to zrezygnuj z niej.

  • Zapewnij dziecku możliwość obserwowania, jak ruchy wykonują jego koledzy/koleżanki. Sama modeluj ruchy kilka razy, zanim poprosisz dziecko o samodzielne spróbowanie.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • powtarzają i kontynuują zaproponowany przez dorosłego rytm;

  • nadążają za ruchami wykonywanymi przez kolegów/koleżanki.

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder