Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z kopiowaniem, kontynuowaniem, czy opisywaniem rytmów ruchowych
Kluczowe pojęcia: dostrzeganie, opisywanie i kontynuowanie rytmów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
Materiały
O matematyce
Często dorośli uważają, że małe dzieci nie są w stanie opisać wzoru, bo ich umiejętności językowe są jeszcze słabe. Nie trzeba się tym za bardzo przejmować. Ważne jest, żebyś mówiła do dzieci, komentowała to co robisz. Wtedy przedszkolaki będą się osłuchiwać z językiem matematyki. A dziecku pozwól na swobodną wypowiedź (niepełne zdania, nieprawidłowa gramatyka, nieformalne zwroty). Takie podejście wspiera rozwój języka, też języka matematyki. Jeśli nadmiernie będziesz koncentrowała się na tym, jak „powiedzieć to dobrze”, dzieci prawdopodobnie nie będą chciały samodzielnie mówić. Będą się bały, że coś powiedzą źle. Dzieci też słuchając siebie nawzajem, bedą uczyły się tego, jak mówić o swoich pomysłach, przemyśleniach. Zadawaj pytania, które pokażą Ci jak one myślą.
W zadaniu dzieci kontynuują rytm ruchowy przy muzyce zaproponowany przez nauczycielkę.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Jaka była muzyka? Wesoła czy smutna?
Tańczyliście wolno czy szybko?P
amiętacie, jakie ruchy wykonywaliście? Opiszcie nasz taniec;
Adaptacja
Komplikuj układane rytmy.
Zaproponuj dzieciom, żeby wymyśliły własny schemat ruchów, który będą naśladować koleżanki i koledzy.
Dostosuj wykonywane ruchy do możliwości dzieci. Mogą być skoki i obroty, ale też klaśnięcia i tupnięcia. Stań tyłem do dzieci, kiedy pokazujesz układ ruchów. To ułatwia naśladowanie.
Jeśli dzieci mają kłopoty motoryczne, to zaproponuj układ ruchów łatwiejszy do powtórzenia albo wykonywany na siedząco.
Proponuj muzykę, którą dzieci znają i lubią.
Muzyka może też rozpraszać dzieci i nie pozwalać koncentrować się na wykonywanych rytmicznie ruchach. Jeżeli tak się dzieje, to zrezygnuj z niej.
Zapewnij dziecku możliwość obserwowania, jak ruchy wykonują jego koledzy/koleżanki. Sama modeluj ruchy kilka razy, zanim poprosisz dziecko o samodzielne spróbowanie.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
powtarzają i kontynuują zaproponowany przez dorosłego rytm;
nadążają za ruchami wykonywanymi przez kolegów/koleżanki.
.
A website created in the WebWave website builder