02 marca 2024

Rytmy, rytmy, rytmy

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem rytmu ruchowego i dźwiękowego

 

Kluczowe pojęcia: kontynuowanie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • przyłączać się do rytmu ruchowego oraz dźwiękowego proponowanego przez dorosłego.

 

Materiały

  • ewentualnie instrumenty muzyczne

  • kolorowe chusty (1 na dziecko)

 

O matematyce

    Dzieci są naturalnie wrażliwe na wzory w postaci różnych działań, codziennych czynności, też na muzykę, czy wzory wizualne. Doświadczają wzorów śpiewając piosenki, recytując wiersze, oglądając ilustracje w książkach, tańcząc, oglądając rożne przedmioty, czy wreszcie doznając rutyn dnia codziennego. Tego typu doświadczenia budują podstawę do późniejszych działań z różnorodnymi wzorami.

    W zadaniu dzieci przyłączają się do rytmu opartego na ruchach, czy na dźwiękach, jaki inicjuje dorosły.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Ruszajcie się i wytwarzajcie rożne dźwięki, np. klaszczcie, skaczcie itp.
  • Twórz wzory za pomocą dźwięków i ruchów. Na przykład: klaśnięcie - klaśnięcie - tupnięcie - klaśnięcie - kłapnięcie - tupnięcie - klaśnięcie - klaśnięcie - tupnięcie itd. Zaproponuj dzieciom, żeby przyłączył się do ciebie.

 

  • Daj dzieciom kolorowe chusty. Dzieci machają nimi w rytm piosenki, czy rymowanki. Zacznie od prostych rytmów AB: w górę - w dół - w górę - w dół itd. Potem spróbuj utrudniać, na przykład zaproponuj rytm ABC: w górę - w dół - do przodu; czy AAB: w górę - obrót - obrót. Dzieci mogą udawać, że chusty to ptaki, które latają wysoko i nisko. Możecie układać chusty według koloru: czerwona - zielona - czerwona - zielona itd.

 

 

Adaptacja 

  • Dla dzieci, które mają problem z powtarzaniem najprostszego rytmu ABABAB, zorganizuj indywidualne zajęcia. Razem z dzieckiem kontynuuj rytm.

 

  • Proponuj dzieciom coraz bardziej złożone rytmy. Zacznij od rytmu AB, a potem utrudniaj (rytm ABC, AAB, ABB), aż obserwujesz, że dzieci przestają sobie radzić.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • przyłączają się do proponowanego przez dorosłego rytmu

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder