Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, kontynuowaniem rytmów dźwiękowych; z liczeniem werbalnym
Kluczowe pojęcia: dostrzeganie i kontynuowanie rytmów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
Materiały
opcjonalnie instrumenty muzyczne
O matematyce
Rozpoznawaj z dziećmi i kontynuuj rytmy dźwiękowe. Na przykład bawicie się w roboty. Wasz robot mówi: Bip-bop-bip-bop-bip-bop (zmieniaj ton i/lub głośność, kiedy mówisz bip i bop). Dajcie głoś robotowi: Bip-bop-bip-bop-bip-bop-bip... Co dalej mówi robot? Skąd wiesz?
Liczenie werbalne jest też pewną formą rytmu dźwiękowego. Algorytm liczenia polega na tym, że powtarzają się pewne ogniwa:
W zadaniu dzieci rytmicznie liczą, na przykład jeden liczebnik wypowiadają głośno, a następny cicho.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Zaproponuj dzieciom liczenie według różnych schematów, na przykład :
jedna liczba głośno - druga cicho: jeden - DWA - trzy - CZTERY - pięć - SZEŚĆ itd.;
jedna liczba mówiona - druga liczba mówiona - trzecia śpiewana: jeden - dwa - TRZY - cztery - pięć - SZEŚĆ - siedem - osiem - DZIEWIĘĆ itd.
Możesz podkreślać liczby uderzając w bębenek, czy klocek o klocek, albo też klaszcząc.
.
Refleksja
Zaproponuj dzieciom, żeby wymyśliły swój własny rytm liczenia.
Adaptacja
Jeżeli dzieci mają problem z wejściem w rytm liczenia, podkreśl ten rytm jakimś dźwiękiem czy ruchem, na przykład: jeden - DWA (skok)- trzy - CZTERY (skok) - pięć - SZEŚĆ (skok) itd.;
Pomaga też głośne, chóralne liczenie.
Dzieciom, które potrzebują większych wyzwań zaproponuj bardziej złożony rytm liczenia, na przykład: jeden - dwa - TRZY - CZTERY - pięć - sześć - SIEDEM - OSIEM - dziewięć - dziesięć itd.
Możecie też liczyć rytmicznie wstecz, na przykład: DWADZIEŚCIA JEDEN - dwadzieścia - DZIEWIĘTNAŚCIE - osiemnaście - SIEDEMNAŚCIE - szesnaście itd.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
przyłączają się do rytmu liczenia.
.
A website created in the WebWave website builder