02 marca 2024

Rytm liczenia

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, kontynuowaniem rytmów dźwiękowych; z liczeniem werbalnym

 

Kluczowe pojęcia: dostrzeganie i kontynuowanie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać rytm dźwiękowy;
  • kontynuować rytm dźwiękowy
  • liczyć werbalnie

 

Materiały

  • opcjonalnie instrumenty muzyczne

 

O matematyce

    Rozpoznawaj z dziećmi i kontynuuj rytmy dźwiękowe. Na przykład bawicie się w roboty. Wasz robot mówi: Bip-bop-bip-bop-bip-bop (zmieniaj ton i/lub głośność, kiedy mówisz bip i bop). Dajcie głoś robotowi: Bip-bop-bip-bop-bip-bop-bip... Co dalej mówi robot? Skąd wiesz?

    Liczenie werbalne jest też pewną formą rytmu dźwiękowego. Algorytm liczenia polega na tym, że powtarzają się pewne ogniwa:

  • liczenie polega na wskazywaniu obiektu i nazwaniu jego liczebnikiem: wskazuję - nazywam - wskazuję - nazywam - wskazuję - nazywam itd.;
  • liczba parzysta - liczba nieparzysta - liczba parzysta - liczba nieparzysta - liczba parzysta - liczba nieparzysta itd.;
  • 10 liczebników i kolejne 10 liczebników, i kolejne 10 liczebników itd.

 

   W zadaniu dzieci rytmicznie liczą, na przykład jeden liczebnik wypowiadają głośno, a następny cicho.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Zaproponuj dzieciom liczenie według różnych schematów, na przykład :

    • jedna liczba głośno - druga cicho: jeden - DWA - trzy - CZTERY - pięć - SZEŚĆ itd.;

    • jedna liczba mówiona - druga liczba mówiona - trzecia śpiewana: jeden - dwa - TRZY - cztery - pięć - SZEŚĆ - siedem - osiem - DZIEWIĘĆ itd.

  • Możesz podkreślać liczby uderzając w bębenek, czy klocek o klocek, albo też klaszcząc.

.

Refleksja 

  • Zaproponuj dzieciom, żeby wymyśliły swój własny rytm liczenia.

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dzieci mają problem z wejściem w rytm liczenia, podkreśl ten rytm jakimś dźwiękiem czy ruchem, na przykład: jeden - DWA (skok)- trzy - CZTERY (skok) - pięć - SZEŚĆ (skok) itd.;

  • Pomaga też głośne, chóralne liczenie.

  • Dzieciom, które potrzebują większych wyzwań zaproponuj bardziej złożony rytm liczenia, na przykład: jeden - dwa - TRZY - CZTERY - pięć - sześć - SIEDEM - OSIEM - dziewięć - dziesięć itd.

  • Możecie też liczyć rytmicznie wstecz, na przykład: DWADZIEŚCIA JEDEN - dwadzieścia - DZIEWIĘTNAŚCIE - osiemnaście - SIEDEMNAŚCIE - szesnaście itd.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • przyłączają się do rytmu liczenia.

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder