Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, opisywaniem, kontynuowaniem rytmów ułożonych z przedmiotów
Kluczowe pojęcia: dostrzeganie i kontynuowanie rytmów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
dostrzegać rytm ułożony z przedmiotów;
przyłączać się do słownego opisywania wzoru;
określać kolejny element rytmu ułożonego z przedmiotów.
Materiały
klocki o różnej wielkości, kształcie, kolorze, fakturze (drewniane, plastikowe, piankowe)
O matematyce
Zaprezentuj trzy ogniwa rytmu i poproś dzieci, aby kontynuowały (układały dalej). Na przykład: pokaż wzór z naprzemiennie ułożonych żółtych i czerwonych klocków (lub innych przedmiotów). Wskaż ostatni klocek we wzorze i zapytaj: Jaki klocek teraz trzeba położyć: żółty czy czerwony? Dzieci kładą kolejny klocek, a potem kolejny i kolejny. Nie zawsze zatrzymuj się na końcu ogniwa. Na przykład, jeśli rytm ma strukturę ABC, nie zawsze zatrzymuj się po C i pytaj, co będzie dalej. Znalezienie następnego obiektu może być trudniejsze, jeśli znajduje się w środku ogniwa. Na przykład: mamy rytm ułożony z klocków: zielony - czerwony - niebieski - zielony - czerwony - niebieski - zielony - czerwony - niebieski - itd. Zatrzymaj się po położeniu czerwonego klocka i zapytaj jaki będzie kolejny.
W zadaniu dzieci określają, jaki kolejny klocek ma położyć nauczycielka. Muszą rozpoznać zasadę na jakiej oparty jest rytm, co wiąże się też z rozpoznaniem atrybutów przedmiotów - koloru, wielkości, kształtu, czy materiału z jakiego są wykonane.
Praca nad zadaniem forma: cala grupa
.
Refleksja
Porozmawiaj z dziećmi o tym, skąd wiedzieli jaki klocek jest następny. Jak to ustalali?
Adaptacja
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
dostrzegają rytm oparty na różnych cechach przedmiotów,
określają kolejny element w rytmie ułożonym z przedmiotów.
.
A website created in the WebWave website builder