02 marca 2024

Różne rytmy z klocków

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, opisywaniem, kontynuowaniem rytmów ułożonych z przedmiotów

 

Kluczowe pojęcia: dostrzeganie i kontynuowanie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać rytm ułożony z przedmiotów;

  • przyłączać się do słownego opisywania wzoru;

  • określać kolejny element rytmu ułożonego z przedmiotów.

 

Materiały

  • klocki o różnej wielkości, kształcie, kolorze, fakturze (drewniane, plastikowe, piankowe)

 

O matematyce

    Zaprezentuj trzy ogniwa rytmu i poproś dzieci, aby kontynuowały (układały dalej). Na przykład: pokaż wzór z naprzemiennie ułożonych żółtych i czerwonych klocków (lub innych przedmiotów). Wskaż ostatni klocek we wzorze i zapytaj: Jaki klocek teraz trzeba położyć: żółty czy czerwony? Dzieci kładą kolejny klocek, a potem kolejny i kolejny. Nie zawsze zatrzymuj się na końcu ogniwa. Na przykład, jeśli rytm ma strukturę ABC, nie zawsze zatrzymuj się po C i pytaj, co będzie dalej. Znalezienie następnego obiektu może być trudniejsze, jeśli znajduje się w środku ogniwa. Na przykład: mamy rytm ułożony z klocków: zielony - czerwony - niebieski - zielony - czerwony - niebieski - zielony - czerwony - niebieski - itd. Zatrzymaj się po położeniu czerwonego klocka i zapytaj jaki będzie kolejny.

 

   W zadaniu dzieci określają, jaki kolejny klocek ma położyć nauczycielka. Muszą rozpoznać zasadę na jakiej oparty jest rytm, co wiąże się też z rozpoznaniem atrybutów przedmiotów - koloru, wielkości, kształtu, czy materiału z jakiego są wykonane.

 

Praca nad zadaniem       forma: cala grupa

  • Usiądź z małą grupą dzieci przy stoliku, czy na dywanie.
  • Pokaż dzieciom klocki w różnych kolorach, kształtach, rozmiarach, fakturze (drewniane, plastikowe, piankowe). Pozwól przez jakiś czas pobawić się nimi, żeby uniknąć efektu świeżości.
  • Zapytaj: Czy wszystkie klocki są takie same? Czym się od siebie różnią? Pozwól dzieciom opowiedzieć o różnicach i podobieństwach między nimi.

 

  • Zostaw sześcienne klocki w różnych kolorach. Pozostałe odłóż na bok.
  • Mów i układaj klocki: czerwony klocek - niebieski klocek - czerwony klocek - niebieski klocek - czerwony klocek - niebieski klocek. Jaki klocek mam teraz położyć? Dlaczego ten? Z pomocą dzieci kontynuuj wzór.
  • Potem ułóż klocki, na przykład tak: mały klocek - duży klocek - mały klocek - duży klocek - mały klocek - duży klocek. Zapytaj jaki masz teraz położyć klocek: mały czy duży? Dlaczego ten?
  • Układaj podobnie klocki, biorąc pod uwagę też ich różne cechy.Opisuj słowami, jak układasz klocki: Kładę czerwony klocek, niebieski klocek, czerwony klocek, niebieski klocek. Jaki będzie następny? Hmmm... czerwony.

.

Refleksja 

  • Porozmawiaj z dziećmi o tym, skąd wiedzieli jaki klocek jest następny. Jak to ustalali?

 

Adaptacja 

  • Proponuj dzieciom kontynuowanie różnych rytmów, pamiętając o stopniowaniu trudności:
    • z nakrętek od butelek w różnych kolorach;
    • z kasztanów i żołędzie;z klamerek w różnych kolorach - klamerki wieszajcie na sznurku lub przypinajcie do brzegu paska ze sztywnej tektury;
    • z rolek po papierze toaletowym, które są oklejone kolorowym papierem;
    • z kredek w różnych kolorach.
  • Na początku daj klocki, które różnią się tylko jedną cechą. Na przykład wszystkie klocki sześcienne w różnych kolorach.Opisuj wzór, odpowiednio modelując głos.Zacznij od rytmu AB. Dla najmłodszego przedszkolaka prawdopodobnie najbardziej przyjazne będą rytmy oparte na kolorach.
  • Jeśli dzieci dobrze radzą sobie z rytmami AB, proponuj bardziej złożone, takie jak ABB, ABC lub AABB.
  • Buduj rytmy nie tylko z kolorów, ale też z kształtów, rozmiarów czy z obrazków. Chodzi też o to, żeby dzieci nie uważały, że rytm można budować tylko z kolorów.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • dostrzegają rytm oparty na różnych cechach przedmiotów,

  • określają kolejny element w rytmie ułożonym z przedmiotów.

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder