Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem i nazywaniem kierunków na siatce: okienka na górze, na dole, po prawej/lewej stronie siatki, środek siatki; okienko w prawym dolnym rogu, okienko w lewym górnym rogu itd
Kluczowe pojęcia: wskazywanie i nazywanie kierunków na siatce
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
- wskazywać i nazywać kierunki na siatce: okienka na górze, na dole, po prawej/lewej stronie siatki, środek siatki; okienko w prawym dolnym rogu, okienko w lewym górnym rogu itd
Materiały dla każdego dziecka
Warto, żeby dzieci uczyły się korzystać z prostych siatek, w których wykorzystuje się horyzontalność i pionowość jako osie odniesienia. Stosują pojęcia takie jak: w prawo, na prawo od, w lewo, na lewo od, w górę, nad, w dół, pod i ich połączenia. Te umiejętności w przyszłości pozwolą dzieciom orientować się na planach, mapach i modelach przestrzennych. Przydadzą się do kodowania danych w tabelach i wykresach słupkowych oraz liniowych.
Trudne jest dla dziecka lokalizowanie obiektów w dwóch wymiarach, radząc sobie z relacjami między wysokością a szerokością. Na przykład dziecko ma kartkę z narysowaną siatką 5 na 5 okienek. Kładziesz klocek w jednym z okienek siatki. Prosisz, żeby opisało gdzie leży klocek. Może określić - Tam jest - ale to nie jest precyzyjne określenie. Może powiedzieć - Jest na środku - ale to też nie pomoże w znalezieniu klocka. Dopiero określenie - Z prawego dolnego rogu idź dwa okienka w górę, potem dwa w lewo - da nam pełną informację, gdzie leży klocek. Dzieci w codziennych działaniach angażują się w czynności lokalizacyjne. Na przykład grają w klasy - przeskakują określoną liczbę pól. Czy grają w gry planszowe, w których muszą przesunąć pionek określoną liczbę pól. Wykorzystuj różne sytuacje, do rozwijania o dzieci umiejętności lokalizowania.
W zadaniu dzieci kładą klocki na górze i po prawej stronie siatki - w ten sposób szukać prawego górnego rogu siatki.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
- Dzieci siedzą w kręgu. Na prawych (lub lewych) rękach mają nałożone frotki. Też będziesz potrzebowała kartkę z siatką i klocki.
- Dziecko pokazuje górę siatki. W górnych okienkach kładzie czerwone klocki - w każdym okienku jeden klocek.
- Pokazuje prawą stronę siatki (na prawej ręce ma frotkę/na prawej ręce nie ma frotki), w okienkach po prawej stronie siatki kładzie żółte klocki.
- Szuka okienko, w którym leżą dwa klocki - żółty i czerwony. To okienko w górnym prawym rogu siatki. Zdejmuje klocki z okienka w prawym górnym rogu. Koloruje to okienko na czerwono.
- Zdejmuje z siatki klocki.
- Pokazuje okienka na dole siatki i kładzie w nich czerwone klocki.
- Pokazuje okienka po prawej stronie siatki i kładzie w nich żółte klocki.
- Szuka okienka z dwoma klockami - z czerwonym i żółtym. To okienko w dolnym prawym rogu siatki. Zdejmuje z niego klocki i koloruje na zielono.
- Zdejmują pozostałe klocki.
- Pokazuje okienka na górze siatki. Ustawia w nich czerwone klocki
- Pokazuje okienka po lewej stronie siatki. Układa w nich żółte klocki.
- Szuka okienka z dwoma klockami - czerwonym i żółtym. To górny lewy róg siatki. Zdejmuje z tego pola klocki i koloruje pole na niebiesko.
- Zdejmuje pozostałe klocki.
- W okienkach na dole siatki kładzie czerwone klocki.
- W okienkach po lewej stronie siatki kładzie żółte klocki.
- Szuka okienka z dwoma klockami - czerwonym i żółtym. To lewy dolny róg siatki. Zdejmuje z tego okienka klocki i koloruje je na żółto.
- Zdejmuje pozostałe klocki.
- Zapytaj:
- Jaki kolor ma okienko w prawym dolnym rogu siatki?
- Jaki kolor ma okienko w dolnym lewym rogu siatki?
- Gdzie na siatce jest czerwone okienko?
- Dziecko obraca kartkę (o 90 stopni, o 180 stopni lub o 270 stopni) - pokaż jak to trzeba zrobić. Ważne, żeby wszystkie dzieci obróciły swoje kartki dokładnie tak samo. Zapytaj:
- Jaki kolor ma okienko w prawym górnym rogu?
- Jaki w lewym dolny rogu?
- Jaki w lewym górnym rogu?
- A jaki w prawym dolnym rogu?
- Dlaczego zmieniły się kolory pól na siatce?
- W tym zadaniu dzieci rozwijają sprawność manualną oraz koordynację wzrokowo - ruchową. Mają okazję doświadczyć efektu obrotu.
- Dziecko ma przed sobą siatkę z 9 polami (3x3 pola). Koloruje:
- górne środkowe okienko - na czerwono;
- środkowe okienko po prawej stronie - na żółto;
- środkowe okienko po lewej stronie - na zielono;
- dolne środkowe okienko - na niebiesko.
- Zapytaj:
- Jakie pole będzie na górze, kiedy obrócimy kartkę tak, żeby czerwony kolor był na dole?
- Jaki kolor będzie na dole, kiedy obrócimy kartkę tak, żeby zielony kolor był na dole? I tak dalej..
- Możesz zwiększyć liczbę pól na siatce (na przykład siatka z 16 polami, 4x4 pola).
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
- wskazują okienka na górze, na dole, po prawej/lewej stronie siatki, środek siatki;
- znajdują na siatce właściwe okienko posługując się określeniami: okienko w prawym dolnym rogu, okienko w lewym górnym rogu itd.