Dla kogo? Dla najstarszych przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem i nazywaniem kierunków na kartce
Kluczowe pojęcia: wskazywanie i nazywanie kierunków na kartce
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
- wskazywać i nazywać kierunki na kartce;
- porównywały wysokości.
Materiały dla każdego dziecka
O matematyce
Dziecko, które uczy się czytać i pisać powinno umieć wyznaczać kierunki na kartce papieru. Przenosi schemat własnego ciała nie na inną osobę, ale na przedmiot. Kartka wisi przed nim na ścianie i dziecko wskazuje górę - tam gdzie u niego jest góra, dół - tam gdzie i ono ma dół, prawą stronę - tam gdzie ma prawą rękę i lewą stronę - tam gdzie ma lewą rękę.
Etap, kiedy dziecko uczy się orientowania na kartce papieru powinien trwać dostatecznie długo, zanim nastąpi przejście na kolejny etap - orientowania się w tym, co na tej kartce jest narysowane
W zadaniu dzieci umieszczają rysunki zwierząt w rogach kartki..
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
- Dzieci siedzą przy stolikach, na prawych rękach mają założone frotki. Na stołach leżą kartki. Mają też stempelki z rysunkami zwierząt.
- Dziecko stempluje tak jak powiesz, na przykład:
- Na górze kartki ma być ptak.
- Na dole kartki ma być ślimak.
- Pośrodku kartki ma być pies.
- Na kartce po prawej stronie (na prawych rękach mają frotki) ma być kot.
- Na kartce po lewej stronie (na lewych rękach nie mają frotek) ma być królik.
- Zapytaj: Jakie zwierzę jest na górze kartki? Jakie na dole? Jakie pośrodku? Jakie na kartce po lewej stronie? A jakie po prawej stronie?
- Daj dzieciom czystą kartkę.
- Dziecko pokazuje górę kartki, pokazuje lewą stroną kartki (na lewych rękach nie mają frotek). Pokazuje lewy górny róg kartki. W lewym górnym rogu kartki ma być pies - stawia stempel.
- Pokazuje dół kartki, pokazuje prawą stronę kartki (na prawych rękach mają frotki), Pokazuje prawy dolny róg kartki. W prawym dolnym rogu ma być kot - stawia stempel.
- Łączy linią psa z kotem.
- Dziecko pokazuje górę kartki. Pokazuje prawą stronę kartki. Pokazuje górny prawy róg kartki. W prawym górnym rogu kartki ma być królik - stawia stempel.
- Pokazuje dół kartki, pokazuje lewą stronę kartki. Pokazuje lewy dolny róg kartki. W lewym dolnym rogu ma być żółw - stawia stempel.
- Łączy linią królika z żółwiem.
- Zapytaj:
- Jakie zwierzę jest w prawym górnym rogu kartki?
- Jakie w prawym dolnym?
- Jakie w lewym górnym rogu?
- Jakie w lewym dolnym?
- Z jakim zwierzęciem połączony jest kot? Z jakim królik?
Na podstawie: E.Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997, s.26 - 27.
- Dziecko buduje wieże z klocków. W prawym górnym rogu kartki - wieżę z 4 czerwonych klocków. W lewym dolnym rogu - wieżę z 2 zielonych klocków. W lewym górnym rogu - wieżę z 5 żółtych klocków. W prawym dolnym rogu wieżę z 3 niebieskich klocków. Zapytaj: Która wieża jest najwyższa, a która najniższa? Dziecko łączy wieże liniami - od najniższej do najwyższej.
- Trudne może być dla dzieci połączenie kierunków, na przykład góra i prawa strona: ustawiają zielone klocki na górze kartki, a po prawej stronie kartki niebieskie klocki. Gdzie się spotkały zielone i niebieskie klocki?
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
- umieszczają rysunki zwierząt w rogach kartki;
- wskazują i nazywają miejsca na kartce biorąc pod uwagę jednocześnie dwa kierunki: prawy górny róg, lewy dolny róg, prawy dolny róg, lewy górny róg;
- dowolną metodą porównują wysokości wież z klocków.