28 marca 2024

Rogi kartki

Dla kogo? Dla najstarszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem i nazywaniem kierunków na kartce

Kluczowe pojęcia: wskazywanie i nazywanie kierunków na kartce

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać i nazywać kierunki na kartce;
  • porównywały wysokości.

 

Materiały dla każdego dziecka

  • kartki

  • kredki

  • frotka

  • klocki w różnych kolorach

  • stempelki, na przykład z rysunkami zwierząt

 

O matematyce

    Dziecko, które uczy się czytać i pisać powinno umieć wyznaczać kierunki na kartce papieru. Przenosi schemat własnego ciała nie na inną osobę, ale na przedmiot. Kartka wisi przed nim na ścianie i dziecko wskazuje górę - tam gdzie u niego jest góra, dół - tam gdzie i ono ma dół, prawą stronę - tam gdzie ma prawą rękę i lewą stronę - tam gdzie ma lewą rękę.

    Etap, kiedy dziecko uczy się orientowania na kartce papieru powinien trwać dostatecznie długo, zanim nastąpi przejście na kolejny etap - orientowania się w tym, co na tej kartce jest narysowane

W zadaniu dzieci umieszczają rysunki zwierząt w rogach kartki..

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Dzieci siedzą przy stolikach, na prawych rękach mają założone frotki. Na stołach leżą kartki. Mają też stempelki z rysunkami zwierząt.
  • Dziecko stempluje tak jak powiesz, na przykład:
    • Na górze kartki ma być ptak.
    • Na dole kartki ma być ślimak.
    • Pośrodku kartki ma być pies.
    • Na kartce po prawej stronie (na prawych rękach mają frotki) ma być kot.
    • Na kartce po lewej stronie (na lewych rękach nie mają frotek) ma być królik.
  • Zapytaj: Jakie zwierzę jest na górze kartki? Jakie na dole? Jakie pośrodku? Jakie na kartce po lewej stronie? A jakie po prawej stronie?

 

  • Daj dzieciom czystą kartkę.
  • Dziecko pokazuje górę kartki, pokazuje lewą stroną kartki (na lewych rękach nie mają frotek). Pokazuje lewy górny róg kartki. W lewym górnym rogu kartki ma być pies - stawia stempel.
  • Pokazuje dół kartki, pokazuje prawą stronę kartki (na prawych rękach mają frotki), Pokazuje prawy dolny róg kartki. W prawym dolnym rogu ma być kot - stawia stempel.
  • Łączy linią psa z kotem.
  • Dziecko pokazuje górę kartki. Pokazuje prawą stronę kartki. Pokazuje górny prawy róg kartki. W prawym górnym rogu kartki ma być królik - stawia stempel.
  • Pokazuje dół kartki, pokazuje lewą stronę kartki. Pokazuje lewy dolny róg kartki. W lewym dolnym rogu ma być żółw - stawia stempel.
  • Łączy linią królika z żółwiem.
  • Zapytaj:
    • Jakie zwierzę jest w prawym górnym rogu kartki?
    • Jakie w prawym dolnym?
    • Jakie w lewym górnym rogu?
    • Jakie w lewym dolnym?
    • Z jakim zwierzęciem połączony jest kot? Z jakim królik?

 

Na podstawie: E.Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP,  Warszawa 1997, s.26 - 27.

 
Adaptacja 
  • Dziecko buduje wieże z klocków. W prawym górnym rogu kartki - wieżę z 4 czerwonych klocków. W lewym dolnym rogu - wieżę z 2 zielonych klocków. W lewym górnym rogu - wieżę z 5 żółtych klocków. W prawym dolnym rogu wieżę z 3 niebieskich klocków. Zapytaj: Która wieża jest najwyższa, a która najniższa? Dziecko łączy wieże liniami - od najniższej do najwyższej.
  • Trudne może być dla dzieci połączenie kierunków, na przykład góra i prawa strona: ustawiają zielone klocki na górze kartki, a po prawej stronie kartki niebieskie klocki. Gdzie się spotkały zielone  i niebieskie klocki?

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • umieszczają rysunki zwierząt w rogach kartki;
  • wskazują i nazywają miejsca na kartce biorąc pod uwagę jednocześnie dwa kierunki: prawy górny róg, lewy dolny róg, prawy dolny róg, lewy górny róg;
  • dowolną metodą porównują wysokości wież z klocków.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder