Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od siebie
Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od siebie
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
orientować się w najbliższym środowisku;
wskazywać i nazywać kierunki w przestrzeni od siebie.
Materiały dla każdego dziecka
frotka
O matematyce
Badania rozwojowe dotyczące orientacji prawo - lewo wykazały, że dziecko nabywa tę wiedzę w dwóch głównych etapach. W pierwszym etapie wie, że istnieje boczna orientacja na podstawie pionowej symetrii ciała. Czyli gdybyśmy poprowadzili linię pionową przez środek swojego ciała, to otrzymamy dwie jego strony. Każda z tych stron ma swoją nazwę: moja prawa ręka, moje lewe oko. W codziennym życiu prawa strona dla praworęcznych jest ogólnie związana z dominującą stroną ciała. Jednak korelacja między stopniem dominacji ręki i wynikami w odróżnianiu stron prawo-lewo jest raczej niska, nawet nieistotna u dzieci dziewięcioletnich.
W drugim etapie dziecko przenosi orientację w przestrzeni na zewnątrz, na innych ludzi, na przedmioty. Dziecko rozważa perspektywy, które różnią się od jego własnej. Jest to etap rotacji, w którym odwracalność punktów widzenia odgrywa ważną rolę. Obiekty znajdują się na prawo lub na lewo we względny sposób.
Literatura
D.Elkind: Children's conception of right and left: Piaget replication study IV. "Journal of Genetic Psychology”, 99, 269-276, 1961.
N. Galifret - Granjon: Batterie Piaget-Head (Tests d'orientation droite gauche), w: Manuel pour l'examen psychologique de l’enfant, R. Zazzo (red.), Delachaux et Niestlé. s,. 49-85, Paris 1958.
M. Laurendeau & A. Pinard: Les premières notions spatiales de l’enfant, Delachaux et Niestlé. Neuchâtel, 1968
J.Piaget, Le jugement et le raisonnement chez l’enfant, Delachaux et Niestlé, Neuchâtel 1924.
W zadaniu dzieci poruszają się jak roboty - do przodu, do tyłu, w prawo i w lewo.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
Dzieci stają w różnych miejscach sali (lub podwórka)
Każde z nich staje się robotem.
Pokaż dzieciom, co potrafi robić robot:
iść do przodu (przed siebie)
iść do tyłu
obrócić się w prawą stronę
obrócić się w lewą stronę
podnosić i opuszczać prawą rękę
podnosić i opuszczać lewą rękę.
Wydawaj robotom polecenia, na przykład:
krok do przodu
krok do przodu
podnieś prawą rękę, na prawej ręce masz frotkę
krok do przodu
opuść prawą rękę
obróć się w prawą stronę, prawa strona to ta z frotką
krok do tyłu
podnieś lewą rękę, lewa ręka to ta bez frotki.
Adaptacja
Załóż dzieciom frotki, na przykład na prawe ręce. Nazwij: Prawa ręka to ta z frotką. Podnieście prawe ręce. Lewa ręka to ta bez frotki. Podnieście lewą rękę.
Zamiast obrotów wprowadź: krok w prawo i krok w lewo.
Możesz nieco utrudnić zadanie. Mów, ile kroków w którą stronę ma zrobić dziecko, na przykład: trzy kroki do przodu.
Wprowadź zasadę - jeżeli dwa roboty na siebie wpadną, to siadają na dywanie.
Dzieci działają w parach. Jedno jest robotem, którym kieruje drugie dziecko. Musi doprowadzić robotą z jednego miejsca na drugie.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
wykonują ruchy wskazane przez doroslego.
A website created in the WebWave website builder