28 marca 2024

Pudełko i kasztan

Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od przedmiotu

Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od przedmiotu

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać i nazywać kierunki w przestrzeni od przedmiotu

  • posługiwać się pojęciami: na, pod, w, obok, w środku, nad.

 

Materiały dla każdego dziecka

  • pudełko (typu po butach - bez zaznaczonego przodu i tyłu)

  • kasztan (lub inny mały przedmiot)

 

O matematyce

    Pierwsze doświadczenia z orientacją w przestrzeni nauczyciel(ka) organizuje w najbliższej przestrzeni dzieci, po której poruszają się, którą opisują. Działając z rzeczywistymi przedmiotami, ustanawiają relacje przestrzenne: blisko, daleko, w, z, nad, pod, przed, obok, wewnątrz, na zewnątrz, pomiędzy itp. Potem wyprowadzają i nazywają kierunki od siebie, następnie od drugiej osoby (która najpierw usytuowana jest tyłem do dziecka, potem przodem i bokiem), od przedmiotu, na kartce papieru, na rysunku. Ważne jest, aby na początku do zadań stosować przedmioty z wyraźnie zaznaczonym przodem i tyłem. Do takich przedmiotów należy krzesło, telewizor, szafa. Szczególnie jest to istotne wtedy, gdy dziecko uczy się używać określeń: przed, za oraz lewa - prawa.

    Bardzo trudne jest wyprowadzanie kierunków w przestrzeni od przedmiotu. Wynika to z tego, że jedne przedmioty mają wyraźnie zaznaczony przód i tył (na przykład krzesło), a inne nie mają (na przykład piłka). Jeżeli przedmiot ma wyraźnie zaznaczony przód i tył, to lewa i prawa strona jest stała, bez względu na to, jak umiejscowieni jesteśmy w stosunku do tego przedmiotu. Jeżeli przedmiot nie ma wyraźnie zaznaczonego przodu i tyłu, to w danej chwili przekładamy schemat własnego ciała na przedmiot - moja prawa strona i prawa strona przedmiotu.

    Dzieci uczą się posługiwać wyrażeniami przyimkowymi: na, nad, pod, w. Umieszczają jeden przedmiot na innym przedmiocie, nad nim, pod nim, w nim. To podstawowe umiejętności związane z orientacją w przestrzeni. Ich zrozumienie jest potrzebne dziecku nie tylko w codziennych czynnościach, ale też na przykład w uczeniu się czytania formuł matematycznych, czy posługiwaniu się pojęciami geometrycznymi, w analizowaniu i kodowaniu danych, na przykład na wykresach czy w tabelach.

W zadaniu dzieci chowają kasztan do pudełka, kładą go obok pudełka, na pudełku, czy pod pudełkiem.

 

Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • Wykonaj zadanie z małą grupą dzieci. Przedszkolaki stoją przy stolikach. Każdy z nich ma pudełko, w którym jest kasztan.
  • Też stań przy stoliku, tyłem do dzieci. Pokazuj, jak należy wykonać zadanie.
  • Powiedz:
    • Na stoliku stoi pudełko. W pudełku jest kasztan.
    •  Wyjmij z pudełka kasztan. Połóż kasztan pod stolikiem. Co stoi na stoliku? Co jest pod stolikiem?
    • Połóż kasztan obok pudełka. Połóż kasztan na pudełku. Co jest na stoliku? Co jest na pudełku?
    • Trzymaj kasztana nad stolikiem. Puść kasztan. Gdzie upadł: na stolik, czy na podłogę?
    • Schowaj kasztan do pudełka. Gdzie jest kasztan?

Na podstawie: E.Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP,  Warszawa 1997, s.26.

 
Adaptacja 
  • Przeprowadź zadanie indywidualnie z dzieckiem. Stan obok niego i razem z nim wykonuj polecenia.
  • Wykorzystuj codzienne sytuacje do posługiwania się wyrażeniami przyimkowymi: na, nad, w, pod, obok.
  • Używaj przedmiotów, które nie mają zaznaczonego przodu i tyłu, czyli pudełko po butach, piłka, kamień, kasztan, koralik itp.
  • Dzieci działają w parach. Stają na przeciwko siebie przy stoliku lub siadają na przeciwko siebie na dywanie. Każda para ma pudełko, w którym jest kasztan. Jedno z dzieci mówi, gdzie trzeba położyć kasztan, a drugie kładzie go we właściwych miejscach. Potem zamieniają się rolami.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • umieszczają kasztana na pudełku, w pudełku, pod stolikiem, na stoliku, obok pudełka, nad stolikiem;
  • posługują się pojęciami: na, pod, w, obok, w środku, nad.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder